סוחרי הטיפים

תופעת השימוש במידע פנים מתפשטת ממגזר האנרגיה לבורסה כולה. למה הרשות ישנה?

ד"ר דפנה פפר היא מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

ביום ראשון בשבוע שעבר, לקראת צהריים, החלה אורכית להפגין ביצועים וסגרה את יום המסחר בזינוק 12.3% במחזור כספי חריג בהיקף 6.86 מליון שקל. שועלי הבורסה חייכו. ביום שני בבוקר, לפני פתיחת המסחר, דיווחה אורכית רשמית על "הצלחה בתאימות קווי מוצרים", והנה ההסבר הרשמי לזינוק ביום ראשון.

כל עוד מידע הפנים התמקד במניות חיפושי הגז שזינקו ולמחרת דיווחו על רכישת 10% מהזכות לקידוח בים, הדבר עורר חיוכים. מרגע שהתופעה מתפשטת למניות כאורכית, צ'יפ פי סי , גפן השקעות , ביוקנסל , אמריקן קולוני, התופעה כבר מעוררת מועקה.

כדי להמחיש את גודל הצרה מבחינת המסחר התקין ופגע מידע הפנים, ניקח לדוגמה משקיע שהחזיק חודשים באורכית מהדוגמה הראשונה שלי. המניה איבדה כ-10% מערכה בחודשיים האחרונים במחזורי מסחר קטנים. ביום ראשון התייאש המשקיע ומכר. בצהריים החל הזינוק, ועיניו של המוכר כלו מהחמצת החזר השקעתו. פגם מובהק במסחר תקין ושוויוני לציבור בבורסה.

הכול זורם והרשות מנמנמת

משקיעי הבורסה הוותיקים מכירים היטב את הסיפורים בנוסח - מחר סטארנייט מפרסמת הודעה על מכירת ציוד ראיה לילי להודו. שומעים וקונים קצת שיהיה. גם ניסויי ביומד בנוסח מדיגוס תודיע על פיתוח מכשיר ברונכוסקופ חד-פעמי המספק תמונות וידיאו זורמים כמידע חופשי. מדיגוס , אגב, פרסמה ביום שני הודעה כזו וריכזה כצפוי עניין במסחר.

על פניו, בעידן המחשוב המתקדם, רשות ניירות ערך האמונה על אכיפת החוק יכולה למגר כמעט לחלוטין את תופעת מידע הפנים הארורה. יש לרשות הכלים לדעת מי קנה יום לפני בסכום מהותי ולזמנו לחקירה. במיוחד אם מכר במהירות ומימש רווח. עניין של זריזות ומיומנות טכנית. סביר שהתור לבית המשפט הכלכלי החדש יתארך כאורך הגלות, וסיפור מידע הפנים יירגע בהדרגה.

סיפורים בכותרות עדיפים

רשות ניירות ערך פועלת בהצלחה בתחומים רבים. ייתכן שלהביא לדיון משפטי-ציבורי את פרשת פסגות חשוב יותר מ-5 סוחרי טיפים שקנו מכרו והרוויחו. ייתכן שלדרוש הבהרות מגבעות עולם על דו"ח גיאולוגי שרש"י היה מתקשה לפענח חשוב יותר ממי קנו ומכרו ליפווייב ביום מסוים וקטפו רווח מהיר על חשבון תמימים שמכרו כי לא ידעו שצפויה הודעה.

הרצינות של פרופ' זוהר גושן, יו"ר רשות ניירות ערך, בטיפול בבעיות שוק ההון ראויה להערכה. הוא אינו חושש מאיש ופועל ברצינות. בתחום מידע הפנים נדמה שקיים טיפול, אבל הוא רחוק מלספק. פסגות ורועי ורמוס ללא ספק מחייבים טיפול מקיף, המסחר התקין ומידע הפנים מחייבים אף הם טיפול מקיף שבמקרה הטוב נדחק לקרן זווית.

בית משפט כלכלי, דיווחים מדויקים, חשיפת הערכות שווי, אחריות דירקטורים - כולם חשובים. אבל כשהלקוח שמכר את אורכית בבוקר, ובצהריים היא זינקה 12.3%, יפלוט 'רמאים, גנבים' - כל הנושאים החשובים מאבדים ממשקלם וחשיבותם אצל האדם שמכר, שהוא חלק בלתי נפרד וחשוב בשוק הון מתוקן. את זה אפשר וצריך למגר ומהר.

ד"ר דפנה פפר מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה.

הכותבת פעילה בשוק ההון, ועשוי להיות לה עניין ישיר במניות המוזכרות בכתבה.