תורת המשחקים: בנה"פ מכר נכס בבת-ים במכרז אינטרנטי

סכום העסקה: 16.3 מיליון שקל‏ ■ ‎‎במכרז זכתה חברת שחר ש. יזום והשקעות, בניהולו של רו"ח שחר שקלים

‎‎במכרז של בנק הפועלים למכירת נכס מסחרי ברחוב המרכזי של בת ים זכתה לאחרונה חברת שחר ש. יזום והשקעות, בניהולו של רו"ח שחר שקלים, שהציעה 16.3 מיליון שקל, כך נודע ל"גלובס". המכרז נערך באמצעות האינטרנט בהליך שנמשך כשעתיים.

הנכס, שממוקם בשדרות העצמאות בבת ים, משתרע על פני 720 מ"ר בשימוש מסחרי. בעבר שכן בנכס הסניף המרכזי של בנק הפועלים בבת ים, שפעילותו הועברה לנכס אחר ברחוב רוטשילד הסמוך לצורך התרחבות.

‎‎גיבשו אסטרטגיה

‎‎הבנק ערך את המכרז למכירת הנכס באמצעות גורם חיצוני, כשבצורה זו נמנעת ההיכרות בין המשתתפים במכרז. כעבור כשעתיים של הליך התמחרות זכתה שחר ש. יזום והשקעות, העוסקת בנדל"ן מניב, ושרכשה השנה מתחמים מסחריים בעפולה, באשקלון ובבאר שבע וכן חנויות בתל אביב.

שקלים, בן 30, החל להשתלב בעסקיו של אביו, איש העסקים הרצל שקלים, לאחר שסיים את לימודיו במינהל עסקים ובראיית חשבון. מאז הוא מוביל את החברה בפיתוח וברכישת נכסים חדשים ברחבי הארץ.

מאחר שהיתה זו הפעם הראשונה ששחר ש. יזום והשקעות ניגשה למכרז שנערך באינטרנט ולאור חששה שהמחירים במכרז יטפסו ו"ייצאו מכלל שליטה", היא הזמינה את ד"ר חיים שפירא, איש תורת המשחקים, לגבש עבורה אסטרטגיה למכרז. בד בבד, הזמינה החברה את נציגה של אחת הרשתות המובילות בארץ, שהתעניינה בשכירות הנכס מידי החברה במידה שתזכה.

העיקרון לפיו פעל שקלים במכרז היה קביעת מחיר המקסימום לנכס על-ידי היוון התשואה שהוא יקבל מהשכרתו, תוך כדי סיכום מחיר השכירות באותו הרגע מול נציג הרשת המובילה ובאישור המנכ"ל שלה בטלפון.

‎‎התשת המתחרים

‎‎תפקידו של שפירא היה השמת אסטרטגיה לקניית הנכס במחיר המינימלי, באמצעות התאמה של הגשת המחירים מול המשתתפים במכרז, עד להתשה שתביא לפרישתם מהמכרז.

בתחילת המכרז השתתפו 20 חברות, שהגישו המחאה בנקאית על חשבון ההתמחרות. חמישה משתתפים הציעו עד 600 אלף שקל מתחת להצעה הזוכה, ואילו ההצעה השנייה בגובהה היתה נמוכה ב-50 אלף שקל מההצעה הזוכה.

האטרקטיביות של הנכס טמונה הן במיקומו האסטרטגי והן בתנועת הציבור וכוח הקנייה הפוטנציאלי באזור. החברה העדיפה שלא לחשוף את זהות הרשת ששכרה ממנה את השטח, אך נודע שחוזה השכירות נחתם לתקופה של 15 שנה. יצוין שטווח דמי השכירות המקובלים באזור למסחר נע בין 200 ל-300 שקל למ"ר לחודש. ‏‎‎‏