חוות ענק לייצור חשמל בטורבינות רוח תוקם ברמת-הגולן

מדובר בתוכנית של חברת מולטימטריקס בשיתוף ענקית האנרגיה AS בהיקף השקעה של 400 מיליון דולר ■ נתניהו: "פרויקט לאומי"

חוות ענק לייצור חשמל באמצעות טורבינות רוח תוקם בצפון רמת הגולן: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חתם בראשית השבוע על צו שמכריז על התוכנית של החברה הציבורית מולטימטריקס להקים את החווה כפרויקט לאומי.

החווה תוקם על השטח שבין מסעדה למג'דל שאמס ויותקנו בה כ-70 טורבינות ענק, בהיקף השקעה של כ-400 מיליון דולר. במיזם של מולטימטריקס שותפה גם ענקית האנרגיה האמריקנית AS, שגייסה את ההון הדרוש לקידום הפרויקט, והיא תזכה במחצית מן הרווחים. הטורבינות שיוקמו בצפון הרמה יוכלו לייצר חשמל בהיקף של 155 מגה-וואט, ולדברי בעל השליטה והמנכ"ל של מולטימטריקס, אורי אומיד, היקף מכירות החשמל השנתי שלה לחברת החשמל יהיה כ-70 מיליון דולר.

הקמת החווה תחל בתוך כחצי שנה, ובמקביל ינסו מולטימטריקס ו-AS לקבל ממערכת הביטחון אישור להצבת טורבינות ענק נוספות, שיהיה בכוחן להרחיב את היקף ייצור החשמל בחווה לכ-200 מגה-וואט. העבודות להקמת החווה יהיו קצרות יחסית: בכל שלושה ימים תותקן טורבינה אחת, כך שהיא תוכל להתחיל לפעול לכל המאוחר בחציון השני של 2012.

כעת מנהלים בעלי השליטה בחברת ההקמה של החווה מגעים אינטנסיביים עם חברת ג'נרל אלקטריק ועם חברה דרום קוריאנית על רכש של טורבינות: "זה מיזם אנרגיה מתחדשת ענק ומעשי ראשון מסוגו בישראל, ובמזרח התיכון כולו. גם שר האוצר והשר להגנת הסביבה תמכו במהלך ולא בכדי: הם התרשמו שאחד הפתרונות למצוקת האנרגיה הצפויה בארץ בשנים הבאות נמצא בהישג יד ולא במעמקי הים התיכון, בלי צורך במנגנונים מיוחדים להובלת גז; בלי ספקולציות בשוק ההון ובלי זיהומים, על סוגיהם", אמר אומיד בשיחה עם "גלובס".

תמחור הוגן

כל טורבינה שתוצב בשטחי החווה תתנשא לגובה של כמעט 90 מטר ותתפוס שטח של כ-20 מ"ר.

"בדיקות מקיפות שעשינו בעבר העלו שמשטר הרוחות ברמת הגולן שונה מאוד ביחס למקומות אחרים בעולם. באירופה למשל, בה כ-60 אחוזים מכלל ייצור החשמל תלוי בטורבינות רוח, מהירות הרוח הממוצעת לשנייה היא 6 מטרים וחצי, וזמן הרוח בשנה הוא כ-2,000 שעות. ברמת הגולן המצב שונה לטובתנו: מהירות הרוח לשנייה היא 8 מטרים וחצי, וזמן הרוח השנתי הוא 3,500 שעות בשנה. זה גורם ייצור אנרגיה דרמטי שלצערי הרב עד עכשיו לא נתנו על כך את הדעת בישראל, וטוב שראש הממשלה הרים את הכפפה והבין שיש כאן משהו שצריך לעשות, ומהר", אמר אומיד.

אחד היתרונות המרכזיים בהקמת חווה להפקת אנרגיה באמצעות רוח הוא שמעבר לעלות ההשקעה הראשונית אין צורך בהשקעות נוספות, כמו תחזוקה הפעלה: "כל שצריך זה טורבינות ורוח, וברמת הגולן יש את זה", אמר אומיד.

במולטימטריקס מייחלים כעת למה שהם מכנים "תמחור הוגן" של תעריף מכירת החשמל שמיוצר באנרגיית רוח לחברת החשמל. שם מצביעים על פער אסטרונומי בין המחיר המוצע לקילוואט חשמל לשעה הניתן על ייצור של אנרגיה סולארית לבין זה שמיוצר באמצעות טורבינות רוח. בעוד המחיר המשולם על חשמל שמקורו באנרגיה סולארית נע בין 1.70 ל-2 שקלים, המחיר המוצע לכמות אנרגיה זהה שהפקתה בטורבינות רוח עומד על כ-40 אגורות.

"קשה להבין את הפער הזה, כי בסופו של דבר החשמל הוא אותו חשמל ושתי המערכות האלה ידידותיות לסביבה. כעת נעשית חשיבה חדשה בנושא הזה, כי רק בתמחור הוגן אפשר יהיה לקדם כאן דברים חדשים ויעילים באמת", אמר היום גורם בתחום האנרגיה המתחדשת.