בעלי "כמעט חינם" בברכת חג למתחרים: "שימותו הקנאים"

"לא גייסנו כדי להכניס הון לכמעט חינם, וגם לא ניסינו להיפטר מסחורה", מסבירים האחים עדי ורני צים, שהנפיקו לאחרונה את רשת המזון שבבעלותם, בראיון בלעדי ל"גלובס"

"איזו כותרת את רוצה לתת לראיון?", שואל עדי צים, אחד מצמד הבעלים של רשת המזון "כמעט חינם", שהשלימה בחודש שעבר הנפקת מניות ראשונה בבורסה בתל-אביב. צים גם מנדב מיד הצעות משלו: "'שיחיו ויסבלו', או במחשבה שנייה - 'שימותו הקנאים'".

- למי אתה מתכוון?

"לכל הנשמות הטובות למיניהן בשוק המזון, והגדולים מהם, שניסו לסכל את ההנפקה. זה הגיע לרמות הכי גבוהות של אנשי עסקים בארץ. אני קורא להם 'גנבי אוצרות המדינה'".

- אתה מתכוון לאי.די.בי שמחזיקה בשופרסל, או לקבוצת אלון שמחזיקה ברשת רבוע כחול?

"אני לא נותן שמות. המבין יבין".

- איך ניסו לסכל?

"בטלפונים לכל חברות הביטוח. היה לחץ תקשורתי ויח"צני חזק, ואנחנו היינו מנועים מלהגיב בגלל תקנות רשות ניירות ערך".

"הרבה גורמים חיכו לסכל את ההנפקה", מוסיף רני צים, אחיו של עדי ושותפו לשליטה בחברה.

- למה? ממה הם חששו?

רני: "חששו מההתפתחות של קבוצת מחסני כמעט חינם. ברור שרשת שצומחת ב-40% כל שנה זה לא דבר שגרתי בענף. השוק מפחד מההתפתחות של כמעט חינם, על כל המשתמע מכך".

- שופרסל או רבוע כחול חוששים מכם?

עדי: "אני לא רוצה להגיד שמות. כמעט חינם היתה, והיא עד היום, החברה הכי פחות ממונפת מכל חברות המזון, בלי יוצא מן הכלל, ולהבדיל מכל הגדולים שהגיעו לבורסה לפנינו - עלינו אין שיעבוד שוטף".

22
 22

"שיבוא להם בפרצוף"

אחרי שזכתה לסיקור לא מחמיא במיוחד במדורי שוק ההון, השלימה כאמור צים שיווק (החברה שבאמצעותה מחזיקים האחים צים את הבעלות ברשת הסופרמרקטים כמעט חינם) גיוס של 56 מיליון שקל - סכום ששימש אותה לפירעון אשראים לטווח קצר.

גם אם מניית החברה לא ממש מרכזת עניין בימי המסחר הראשונים שלה, האחים עדי ורני צים מרגישים מנצחים. "קיבלנו דירוג 3A, וכל גונבי אוצרות המדינה למיניהם, שניסו ללכלך, שיבוא להם בפרצוף", אומר עדי.

לא הכול הלך חלק בהנפקת כמעט חינם. האחים צים נאלצו להפחית את השווי שבו תוכננה ההנפקה בעשרות אחוזים, וגם כך נזקקו לסיוע של ספקי הרשת במכרז המוסדי כדי לצלוח את המבחן הציבורי. נוסף על כך ויתרו האחים ברגע האחרון על גיוס אג"ח בהיקף של 50 מיליון שקל - שאמור היה להעביר את נטל המימון של עסקי הרשת מבנק הפועלים למחזיקי האג"ח.

- למה ביטלתם את הנפקת האג"ח?

עדי: "כי לא היינו צריכים את הכסף. אנחנו לא רוצים שלחברה תהיה גיבנת. יש לנו עודף של כסף בחברה".

רני: "נושא האג"ח עלה רק בשבועיים האחרונים לפני ההנפקה, ולקראת הסוף הבנו שאין לנו צורך היסטרי בגיוס חוב. כל הכסף מהמניות נכנס לחברה, ואין לה התחייבויות, אז למה לגייס כסף כרגע?".

- עד כמה נכונות ההערכות שבנק הפועלים דחף אתכם להנפיק, על רקע אי-העמידה של החברה באמות-המידה הפיננסיות שהעמיד לה?

"מי אמר שהבנק דחף אותנו להנפיק? מאיפה השטות הזאת? אני מציע שתשאלי את בנק הפועלים למה דחפו אותנו לבורסה. הם יצחקו על זה".

עדי: "צריך להבין דבר אחד: הבנקים התחננו לתת לנו 300 מיליון שקל אם היינו נותנים להם שיעבוד שוטף. בנק הפועלים רצה להרוויח עלינו 50 אלף שקל, אז הוא מצא טריק שקוראים לו אי-עמידה באמות-מידה פיננסיות, אבל היום אין להם שום בעיה".

רני: "כל ההתנהלות עם בנק הפועלים היתה טעות מבחינתנו. לפני 3 שנים, כשהיינו עם מחזור של 500 מיליון שקל, אמות-המידה הפיננסיות היו נמוכות יותר. אחרי שצברנו הון העלו לנו אותן, ולא התייחסנו לזה".

- אז למה בעצם להנפיק?

"לא גייסנו כדי להכניס הון לחברה. יכולנו להכניס שותף פרטי או אפילו להשאיר הכול כרגיל. רצינו לייצר ערך לחברה ולמשקיעים. בסך-הכול שוק המזון היום הוא שוק דפנסיבי, טוב ויציב, ושוק ההון אוהב את זה, אז אין סיבה שלא ננפיק. זה לא היה לזרוק סחורה שרוצים להיפטר ממנה. אם היינו רוצים למכור 20% מהחברה למשקיע פרטי, היינו מקבלים יותר".

- בפועל, מי שהציל לכם את ההנפקה היו הספקים, ויליפוד ונטו, שקנו מניות ב-30 מיליון שקל - 60% מהיקף הגיוס.

עדי: "זה לא נכון. יצא להם שם כאילו הצילו את ההנפקה, אבל הם עשו הכי חכם בשוק".

- למה כוונתך?

"ימים יגידו. בהנפקה של רמי לוי אף ספק לא קנה אגורה".

רני: "שוק המזון הביע אמון בהנפקה של כמעט חינם. אם הספקים הלכו וקנו מניות של כמעט חינם, זה מראה כמה החברה טובה ומלאת פוטנציאל".

- בסופו של דבר כולנו בני אדם. בעתיד תהיה לך סימפטיה לספק שאולי בזכותו ההנפקה הושלמה בהצלחה?

"ההסתכלות שלנו על זה עסקית לחלוטין. גם אנחנו הופתענו כמו שאר השוק, וכל אחד עושה כרצונו".

- חשבתם מה היה קורה אלמלא ויליפוד ונטו היו קונים מניות בסכום כזה?

עדי: "במקרה הגרוע היינו דוחים את ההנפקה".

רני: "צריך לזכור שהגענו לשלב הציבורי בהנפקה (לאחר המכרז המוסדי - א.ח) כשחסרו לנו 11 מיליון שקל להשלמתה. נרשמו ביקושים של כ-16 מיליון שקל. אם תחברי את המספרים, אנחנו בסדר גמור".

רני צים, עדי צים, כמעט חינם / צלם: אבשלום ששוני
 רני צים, עדי צים, כמעט חינם / צלם: אבשלום ששוני

- למה בער לכם למשוך ערב ההנפקה 50 מיליון שקל דיבידנד?

"זה לא ערב ההנפקה. החברה בבעלותנו מיום היווסדה, כבר 12 שנה. לא משכנו דיבידנד יותר מ-10 שנים, ואם תפרסי את מה שמשכנו על 10 שנים, תראי שזה סביר. פרט לכך, הדיבידנד חולק בעין, בנכסים".

הנדל"ן נשאר בחוץ

עוד בטרם ההנפקה הפרידו האחים צים חלק ניכר מעסקיהם המשותפים, כשרני קיבל לידיו את הבעלות על רוב הנדל"ן של השניים, ואילו עדי קיבל נכס ברמלה והחזקות בחברות משותפות. כל אלה נותרו מחוץ לחברה המונפקת.

- יש לכם נכסי נדל"ן רבים שהוצאו מהחברה טרם ההנפקה. למה?

רני: "כשדיברנו לפני שנה על הנפקה, גורמים בשוק ההון אמרו שלא בריא להנפיק נדל"ן וקמעונות יחד, אז הפרדנו".

- אבל אם אתה מחזיק בנדל"ן, זה מעיד על יציבות.

"בשוק ההון לא רואים זאת כך".

- מהתשקיף עולה כי שילמתם 11.5 מיליון שקל עבור "סופר חביב" בירקונים, ללא המלאי וללא הנדל"ן שבו הוא פועל. זה מחיר הגיוני לסופרמרקט שפועל בלי רישיון?

"לעסק היה רישיון, וצריך לסדר שם את נושא השימוש החורג".

- רק שכעת אין לך ביטחון שיוכל להמשיך לפעול.

"אף אחד לא מבטיח לי על אף סניף שנגמר לו רישיון העסק שהוא ימשיך לפעול. ל-80% מרשתות המזון יש סניפים בלי רישיון עסק. הסטטיסטיקה שלנו לא נופלת מזו של ענף המזון".

- אבל כבר בעת הרכישה לא היה לעסק רישיון.

"זה הליך שצריך לטפל בו. גם כשקנינו את סניף תל-אביב מקלאבמרקט לא היה לו רישיון עסק. כך גם לגבי הסניפים שקנינו מטיב טעם וממחסני להב".

- שווי השוק שלכם הוא כ-350 מיליון שקל, של רמי לוי הוא יותר מפי שלושה. זה היחס הנכון בין שתי הרשתות?

"לא".

יו"ר החברה, ישראל איינהורן, מתערב: "הזמן יעשה את שלו, ואז נקבל את הערך הריאלי שלנו. אנחנו יודעים שמכרנו במחיר מבצע, ואנחנו שלמים עם זה".

- ומה זה ערך ריאלי?

"זה המכפילים שבהם נסחרים רמי לוי ושופרסל. גם גידול המחזורים ייתן את שלו. קמעונות זה לא היי-טק; אם אתה נשאר בתוצאות טובות ומגדיל מחזורים, המכפיל לבדו מביא אותך לשווי גבוה יותר".

- הרשת שלכם מונה היום 23 סניפים. מה הפוטנציאל של כמעט חינם?

"הרשת עתידה לפתוח למעלה מ-11 סניפים עד 2011".

- זה גם יגדיל את המכירות ב-50%?

"אני מאמין שכן".

- ברור לכם שמעכשיו השחקנים בשוק ההון יבחנו אתכם בשבע עיניים?

עדי: כן, ונצחק על כל מי שלא קנה בהנפקה".

"הגענו למצב שאנחנו מפחדים להתווכח ליד אנשים"

בתיאום מופלא עם הנפקת כמעט חינם צצו בשוק שמועות על אודות סכסוך אישי בין האחים, שקיבלו ביטוי בכתב תביעה שהוגש נגד החברה, ובו ציטוטים של דברים לא מחמיאים שאמר לכאורה רני על אחיו עדי. עיתוי הפרסום ותוכנו מקפיצים את האחים.

רני: "ישבנו בארוחת ראש השנה אצל עדי בבית וקראנו שאנחנו במלחמות. יש לנו ישיבות הנהלה פעמיים-שלוש בשבוע, והגענו למצב שאנחנו מפחדים להתווכח ליד אנשים.

"בוויכוח לפעמים הטונים קצת עולים, וכאשר ספקים יושבים בחוץ ושומעים, הם יוצאים ואומרים 'אל תשאל מה קורה בכמעט חינם'. אם אנחנו רוצים להתווכח על משהו וזה לגיטימי, אנחנו לא יכולים להתווכח. הקצינו את זה קשה", אומר רני.

- מי הקצין?

"השוק. אנחנו שני אחים, ולכל אחד יש את החזון שלו ואת הדרך שלו. זה עסק משפחתי שייסדנו במו-ידינו, וכך יישאר. מה, אני צריך לישון איתו 24 שעות כדי להגיד שאנחנו אחים טובים?".