התחרות לקופקסון כבר כאן: נוברטיס קיבלה אישור לגילניה

ה-FDA אישר הלילה למתחרתה של טבע להתחיל בשיווק הגרסה האורלית לתרופת הדגל שלה - הקופקסון ■ בכך הקדימה נובארטיס את מתחרתה הגרמנית מרק שפיתחה גם היא טיפול דומה

מכה לתרופת הדגל של טבע נגד טרשת נפוצה, הקופקסון: מנהל התרופות והמזון האמריקני, ה-FDA, אישר הלילה (ד') לענקית התרופות נוברטיס להתחיל בשיווק תרופת הגילניה, גלולות המציעות האטה וצמצום של השפעות מחלת הטרשת הנפוצה.

בכך הקדימה נוברטיס את מתחרתה הגרמנית מרק שביקשה גם היא להיות החברה הראשונה להפיץ טיפול אוראלי כנגד המחלה.

טבע עומלת בימים אלה על פיתוח גרסה אוראלית משלה לקופקסון - אשר מוצע נכון להיום רק באמצעות זריקות. התרופה, "ליקווינמוד", מצויה כעת בשלבי ניסוי והחברה צופה כי תקבל את אישור ה-FDA להתחיל לשווקה בעוד שנה לכל הפחות.

נציין עוד כי האישור לשיווק הגילניה היה מצופה כבר זמן רב בשוק וזכה להתייחסות רבה מצד אנליסטים בתחום. החשש מפני איום על הקופקסון הוא גם הגורם העיקרי לצניחה שנרשמה בשער המניה בארה"ב ובישראל בהתאם לפני מספר שבועות. עם זאת, רבים מהאנליסטים העריכו יחלוף פרק זמן משמעותי עד שהגילניה תצבור נתח שוק וכי רופאים לא ימהרו לרשום את התרופה החדשה למטופליהם - עד אשר יוכח כי אין היא מביאה להיווצרות תופעות לוואי חמורות שטרם נמצאו, וכו'.

בתוך כך, טבע הודיעה אמש כי היא תובעת את חברת התרופות האמריקנית מיילן בגין הפרה לכאורה של הפטנטים הרשומים על הקופקסון. התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי בניו יורק.

טבע טוענת כי מיילן, שהגישה ל-FDA בקשת אישור לשווק גרסה גנרית לקופקסון, מפירה מספר פטנטים שלטענת טבע תקפים עד פברואר 2020.

באוקטובר 2009 תבעה טבע את מיילן והצליחה למנוע ממנה להשיק גרסה שלה לקופקסון. טבע טענה אז שמיילן מפירה 7 פטנטים שתקפים עד שנת 2014, וכאמור הצליחה לחסום את מיילן.