אירופה סגרה בעליות עוד שבוע חיובי; הדאקס עלה ב-1.8%

הזמנות המוצרים בני קיימא בארה"ב ירדו פחות מהצפי ■ מדד אמון העסקים הגרמני עלה בספטמבר ל-106.8 נקודות לעומת צפי לירידה ■ יפן התערבה בשוק המט"ח

בורסות אירופה, סגרו שבוע מסחר חיובי. לאחר שלושה ימים של ירידות שערים ופתיחה מגומגמת של יום המסחר הנוכחי, עברו המדדים המובילים באירופה לעליות שערים וסגרו ברמות הגבוהות של היום לאחר שבוול סטריט התקבלו נתונים חיוביים מכיוון הפעילות היצרנית, כאשר מדד הליבה של הזמנות המוצרים בני קיימא עלה יותר מהצפי והעיד על חזרת העסקים להשקעות בציודים שונים.

בנוסף הושפעו השווקים באירופה מפרסום מדד אמון העסקים בגרמניה שעלה לרמתו הגבוהה ביותר מזה 3 שנים. המדד בגרמניה עלה בספטמבר ל-106.8 נקודות מ-106.7 נק' באוגוסט. אנליסטים ציפו לירידה ל-106.4 נק'. מוקדם יותר, ממשלת צרפת עדכנה כלפי מעלה את ההערכה לשיעור הצמיחה ברבעון השני מ-0.6% ל-0.7%.

גם נתוני התקציב מכיוונה של ספרד עודדו את המשקיעים, לאחר שספרד הודיעה על קיצוץ תקציבי קשוח מהמצופה ב-2011, מה שמאשר למשקיעים את יכולתה של מדינה חשובה זו במרחב האירופי להתמודד עם חובותיה.

מדד הפוטסי יורו פירסט 300, המאגד את 300 המניות המובילות באירופה, סגר בעלייה של 1.1% ב-1,078 נקודות, ובכך סיים המדד את השבוע החולף בעלייה של 0.5%.

בקרב מניות הכרייה, Kazakhmys בלטה לרעה לאחר שב-UBS המליצו למכור את המניה. מתחרתה, Antofagasta Plc , שסוסייטה ג'נרל הוריד אתמול את המלצתו למנייתה, ריכזה אף היא עניין שלילי.

מניית HSBC ריכזה עניין, לאחר שפורסמו דיווחים לפיהם יוחלף מנכ"ל הבנק. הבנק הבריטי HSBC הוא הבנק הגדול באירופה והחלפת המנכ"ל כעת היא הזעזוע הגדול ביותר בצמרת ההנהלה מזה עשרות שנים. המנכ"ל החדש של הבנק הוא סטיוארט סאליבן, שכיהן עד כה כראש חטיבת ההשקעה בלונדון.

מרק KGaA בלטה לשלילה, לאחר שהרשויות הרגולטוריות באירופה דחו את התרופה שלה לטיפול בטרשת נפוצה.

EADS , החברה האם של איירבוס, קיבלה העלאת המלצה ב-JP מורגן ל"תשואת יתר", ובתוך כך, נודע שאיירבוס ובואינג מתחרות על הזמנה גדולה מ-Norwegian Air Shuttle.

ירידות באסיה; יפן מתערבת במט"ח?

דרמה במסחר בשווקים באסיה: הין, הלא הוא המטבע הלאומי של יפן, נפל בכ-1% מול הדולר בתוך 10 דקות, בעקבות דיווח באתר "Kyodo News" לפיו הבנק המרכזי היפני מתערב שוב בשוק המט"ח ורוכש דולרים על מנת להחליש את הין. במקביל, דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס לפיו נגיד הבנק המרכזי היפני יתפטר מתפקידו תורם גם כן להיחלשות הין.

שר האוצר של יפן אמר היום, לפני הדיווח על ההתערבות במסחר במט"ח, כי הממשלה ביפן תנקוט בפעולה "נועזת" על מנת להחליש את הין מול הדולר. לאחר הדיווח על רכישת הדולרים סירב שר האוצר להכחיש או לאשר את ההתערבות במט"ח. הצמד דולר-ין נסחר סביב 84.8 ין לדולר, לעומת 84.4 ין לדולר לפני ההתערבות. הוא נגע היום ב-85.37 ין לדולר.

התחזקות הין לשיא של 15 שנה מול הדולר מטרידה מאוד את הממשל ביפן כיוון שהיא פוגעת בייצוא היפני, שמהווה אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של הכלכלה היפנית. לאחר ההתערבות היום - שהיא השנייה החודש - עברה הבורסה ביפן לעליות בהובלת מניות הייצוא, אולם העלייה לא החזיקה זמן רב.

כאמור, סוכנות רויטרס דיווחה כי נגיד הבנק המרכזי ביפן שוקל להתפטר מתפקידו, כאשר היא מבססת את הדיווח על פי שמועות בשוק. רויטרס מצטטת סוחר שביקש לשמור על אנונימיות וכותבת כי "ישנה שמועה שהנגיד יתפטר בקרוב וזה מחליש את הין מול הדולר".

מאז ההתערבות האחרונה של הבנק המרכזי היפני ב-15 בספטמבר התחזק הין ב-0.9% מול הדולר, כך שבשלב זה הבנק המרכזי לא יכול לסמן "וי" ולומר שהצליח לבלום את התחזקות הין. קלווין צה, אסטרטג מט"ח בבנק ההשקעות מורגן סטנלי, סבור כי יש לצפות להגברת ההתערבות היפנית בשוק המט"ח.

"יפן תתערב באופן אגרסיבי בשוק כדי למנוע את התחזקות הין", כתב צה בסקירה ללקוחותיו כבר אתמול. "אם הבנק המרכזי יתערב במלוא המרץ, זה עשוי לגרום לשחקנים רבים בשוק שנמצאים כעת בפוזיציית לונג על הין, לשנות את הפוזיציה שלהם". מורגן סטנלי מעריך שהין ייחלש לרמה של 93 ין לדולר עד סוף השנה.

מניות הייצוא ריכזו עניין בהובלת מניות כדוגמת סמסונג , טויוטה , סוני והונדה . בסקטור הבנקים, מניית HSBC איבדה גובה בבורסת הונג-קונג.

בבורסת סינגפור זינקה מניית Olam International (סימול בבורסת סינגפור: O32), חברה העוסקת המסחר בסחורות, לאחר שהודיעה כי היא במגעים עם חברת לואיס דרייפוס קומודיטיס, החברה הגדולה בעולם למסחר באורז וכותנה, אשר עשויים להביא למיזוג בין החברות. העלייה במניית Olam היא החדה ביותר היום במדד MSCI אסיה.