שטייניץ: לפטור ערבים וחרדים משירות צבאי; אבנר: "למה לסבסד את מי שלא עושה צבא?"

בדיון סגור של פורום ראשי המשק ערב החג, הציג שטייניץ עמדה לפיה יש לוותר לערבים ולחרדים על שירות צבאי ולשלבם בתעסוקה: "צה"ל יוכל להמשיך לתפקד גם ללא החרדים"

שר האוצר יובל שטייניץ יוצא נגד אווירת "העליהום", כהגדרתו, נגד מנהלים בכירים במשק וקרא שוב לשילובם שם חרדים וערבים בשוק התעסוקה. שטייניץ אמר את הדברים בדיון סגור של פורום ראשי המשק, שנערך ערב החג.

"אין ספק שהצמיחה של כלכלת ישראל היא הרבה בזכותכם; אווירת 'העליהום' כנגד מנהלים בכירים ואנשי העסקים בישראל מוגזמת ולא מוצדקת", אמר שטייניץ. "יש בעיה של התלהמות מוגזמת גם בתקשורת הכלכלית וגם בכנסת. נאבקתי למען המגזר העסקי בדברים רבים, כגון מגבלה על שכר המינימום. לגבי סוגיית הריכוזיות, אני כן סבור שיש בעיה מסוימת של ריכוזיות במשק, אך אני חושב שגם בה קיימת הגזמה".

פורום ראשי המשק, המאגד את בעלי השליטה, יו"רים, נשיאים ומנכ"לים של חברות גדולות במשק. בדיון נכחו, בין היתר, יו"ר אל על עמיקם כהן והמנכ"ל אליעזר שקדי; מנכ"ל דור אלון ישראל יניב; יו"ר הבנק הבינלאומי ז'אק אלעד; מנכ"ל כלל פיננסים טל רז; המנכ"ל היוצא של פרטנר דוד אבנר; עו"ד רם כספי, רמי לוי ועוד.

לוותר לערבים ולחרדים על שירות צבאי?

בדיון דובר גם על תקציב המדינה לשנים 2011-2012 ושטייניץ אמר כי התקציב כולל גם טיפול בבעיית ההשתתפות של החרדים והערבים בשוק העבודה. עמדת שר האוצר היא כי אין לחייב את המגזרים הללו בשירות צבאי לשם שילובם בשוק העבודה, שכן לדבריו "צה"ל יוכל להמשיך לתפקד גם ללא החרדים, אבל אם החרדים לא ישתלבו בעבודה ב-20 שנים הבאות, תהיה פגיעה קשה בכלכלת ישראל. שילוב החרדים והערבים במעגל העבודה ייעשה בשתי דרכים: ע"י הקטנת מספר העובדים הזרים בישראל ובאמצעות ניתוק הקשר הגורדי בין שירות צבאי ועבודה".

בשלב זה נתגלעה מחלוקת בין חלק מהמשתתפים בדיון, שסברו כי אין לנתק בין החובה לשרת בצבא או בשירות לאומי לבין שילוב החרדים והערבים בשוק העבודה. עו"ד כספי ביקר את שטייניץ ואמר: "אי אפשר להסביר לציבור את מתן הפטור משירות צבאי. אם לא צבא אז לפחות שירות לאומי. הגיע הזמן להכרעה היסטורית של 3 המפלגות החילוניות".

גם דוד אבנר, המנכ"ל היוצא של פרטנר, התייחס לסוגיה ואמר: "למה לסבסד את מי שלא עושה צבא?". נגה קינן, חברת נשיאות הפורום שהנחתה את הדיון, אמרה כי הפורום החל לטפל בנושא וכבר התקיימה ישיבה ראשונה עם ראש אכ"א, לבדוק את עמדת הצבא.

"לא ברור שמדיניות זו של האוצר, אם תתקבל, לא תעורר בעיות רוחב קשות בנכונות לשירות בצה"ל בכלל ולשירות קרבי בפרט", אמרה קינן. "לא ברור שמדיניות זו תתקבל בציבור החילוני המחויב לשרת. במידה ותיווצר מדיניות המוותרת לחרדים ולערבים על שירות צבאי או לאומי חליפי, תצטרך המדינה לפתח מדיניות העדפה ותמיכה מיוחדת באותם שמשרתים את המדינה".