הפלסטינים בשירות המתנחלים

בשולי המחלוקת על הפסקת ההקפאה התפתח ויכוח על שאלת חשיבותו של הנושא

בשולי המחלוקת על ההפסקה בהקפאת הבנייה בהתנחלויות התפתח ויכוח על שאלת חשיבותו של הנושא. ישראל, בדרך הטבע, טוענת שמדובר בנושא שהוא שולי בתמונה הכוללת; הפלסטינים, גם כן בדרך הטבע, טוענים שהעניין רחוק מלהיות שולי, מכיוון שהבנייה תקבע את שטחי המדינה הפלסטינית שתקום.

מבחינה עובדתית, מדובר על המשך הבנייה בהתנחלויות קיימות, כלומר הרחבתה של בנייה שהיא כבר קיימת. כל בנייה נוספת לא ממש נוגסת בשטחי המדינה הפלסטינית העתידית, כי כמה כבר אפשר עוד לבנות בהתנחלויות הקיימות. מה גם שהפלסטינים, במסגרת הסדר, תמיד יוכלו לדרוש כי הבנייה שנוספה להתנחלויות במהלך המשא ומתן, כלומר לאחר ההקפאה, תיהרס או שתימצא לה שימוש אחר - ראה תקדים יישובי סיני וימית. הנושא הוא שולי גם מבחינת המתנחלים, ומאותה סיבה. עוד כמה שכונות בתוך ההתנחלויות לא יעלו ולא יורידו מבחינת היקף הנוכחות היהודית בשטחים.

למרות זאת נאבקים שני הצדדים על העניין הזה כאילו חייהם, או חיי מדינותיהם, תלויים בכך. למה? יש הגורסים כי מדובר בעצים ששני הצדדים טיפסו עליהם, ועכשיו הם מתקשים לרדת מכיוון שכל צד חושש ממה יגידו, ומה יעשו, הקיצונים שלו. זה בהחלט חלק מהסיפור, אבל החלק הזה הוא באמת שולי. מאבקי יוקרה אף פעם אינם בחזקת ייהרג ובל יעבור.

העיקר אינו המשך הבנייה

דבר אחד נראה ברור: אם הפלסטינים רוצים לצמצם את הבנייה, מה נכון יותר מאשר להגיע להסכם מהיר שיקבע את הגבולות? הרי הפסקת השיחות לא רק תסיים בוודאות את ההקפאה, אלא אף תעצים את הבנייה - ואז הבנייה תהפוך באמת לעניין לא שולי.

אלא שהפלסטינים אף פעם לא היו ממש בטוחים שהסכם עם ישראל משרת אותם בצורה הטובה ביותר, ובכך תרמו את חלקם הרב מאוד להקמת ההתנחלויות. יש סימנים שבעניין זה חלה אצלם הפשרה מסוימת, אבל עדיין הם לא לגמרי בטוחים שזה הדבר הנכון עבורם, ומכאן התעקשותם על נושאים שאינם עקרוניים.

באשר למתנחלים - הם לא יודעים שתוספת הבנייה היא שולית מבחינת מטרותיהם? יודעים ועוד איך, אנשים חכמים מאוד יושבים שם. אלא שבשבילם העיקר אינו המשך הבנייה. כי לו זו הייתה המטרה הנכספת, הם לא היו עושים רעשים המזמינים לחצים. הם לא רוצים שום משא ומתן העלול להוביל להסכם כלשהו עם הפלסטינים. לכן, כאשר ראש הממשלה פונה אליהם שיתנהלו בצורה שקטה, כפי שעשה אתמול (א'), זה עלול להתפרש שהוא לא רואה, או לא רוצה לראות, לאן הם באמת חותרים.

המסקנה המתבקשת עבור הפלסטינים היא: אל תיפלו במלכודת הבנייה, תנו למתנחלים לבנות במרץ, ואתם תמשיכו בשיחות במרץ עוד יותר גדול כדי להגיע להסכם כמה שיותר מהר. אבל בשביל לנהוג כך אתם צריכים להבין שהסכם שלום משרת גם את מטרותיכם - ואת זה אתם כנראה לא מבינים גם היום.