לידיעת יחימוביץ': בארה"ב ייחשף יחס השכר בין מנכ"ל לעובדיו

כך קובע אחד מסעיפי חוק Dodd Frank שמחייב את החברה לחשוף פי כמה משתכר המנכ"ל - בממוצע - מעובדיו ■ החברות כבר קוראות תיגר על הסעיף

רבים מאתנו סקרנים לדעת מה ההפרש בין השכר שלנו לבין שכר המנכ"ל של החברה בה אנו עובדים. מאז ומעולם שכר היה נושא לדיון נרחב (וגם לרכילות), ולאחרונה השוואות בין שכר של אחד למשנהו אף קיבלו גושפנקא רגולטורית. ואנו לא מתכוונים להצעת החוק של ח"כ שלי יחימוביץ'.

לפני כחודש ימים נכנסה לתוקפה הרפורמה הפיננסית בארה"ב, וחלק ממנה בא לידי ביטוי בחוק ששמו The Dodd Frank Act. חלק מסעיפי החוק מתייחסים לאופן שבו מרחיבות החברות את הפירוט על שכר מנהליהן הבכירים. אחד מסעיפיו - שנועד לשפר את שקיפות החברות - מחייב אותן לציין מהו הפער בין שווי חבילת השכר השנתית של המנכ"ל לבין השווי החציוני של חבילת השכר של עובד בחברה. במילים אחרות, פי כמה משתכר המנכ"ל - בממוצע - מעובדיו.

זו הפעם הראשונה בה המחוקק האמריקני דורש מהחברות הציבוריות לחשוף נתון זה, ולא פלא שרבים טוענים כי הדרישה תיצור סיוט לוגיסטי עבור החברות, ותעניק לבעלי מניות אקטיביסטים למיניהם תחמושת נוספת בבואם להילחם בחבילות שכר נדיבות. קחו כדוגמה את הנתונים הבאים - החציון של חבילת השכר של מנכ"ל חברה הכלולה במדד S&P 500 עמד אשתקד על 7.5 מיליון דולר, ואילו השכר החציוני בסקטור הפרטי עמד על 40 אלף דולר. במילים אחרות - הפרש של פי 188, נתון שמשרת בעלי מניות אקטיביסטים.

ביפן, לשם ההשוואה, מדובר בהפרש של פי 46 "בלבד", אך לבעלי המניות בחברות היפניות נתון זה לא ממש עזר. בעשור האחרון ביצועי המניות האמריקניות והיפניות היו זהים, ומכאן - להפרשי השכר לא היו השלכות על ביצועי החברות.

רוב המומחים אינם רואים תועלת בחוק החדש, כפי שעולה מדבריהם של שלושה אותם בחר לציין "פייננשל טיימס" באחד ממאמריו. אתם מוזמנים לשפוט בעצמכם.

איש האקדמיה ויין גוי

פרופסור לחשבונאות בביה"ס למנהל עסקים וורטון (אוניברסיטת פנסילבניה)

מכיוון שהחובה לחשוף את שכר המנכ"ל כבר קיימת, הדרישה לחשוף את היחס בינו לבין השכר הממוצע באותה חברה תעניק מידע מסורבל על רמות השכר של עובדים שאינם מנכ"לים. לא ברור כיצד מידע שכזה יתרום לתהליך קבלת ההחלטות של בעלי המניות. ברור לכולנו שעבור תפקידים מסוימים מקבלים שכר גבוה יותר, כמו שיש חומרי גלם או ציוד מכני שעלותם גבוהה יותר מחומרי גלם או ציוד אחרים.

לפיכך, לא ברור כיצד השוואה בין שכר של שני בעלי תפקידים שונים יכולה לסייע בקביעה האם שכר של מנכ"ל כזה או אחר גבוה או נמוך מדי. איך בכלל ניתן לקבוע האם מנכ"ל צריך לקבל פי 5 או פי 50 או פי 500 מהשכר הממוצע באותה חברה? האם שכר של מנכ"ל של חברת מזון מהיר - שגבוה פי 500 מהשכר הממוצע של עובד ברשת - נחשב לגבוה יותר משכר של מנכ"ל חברת תוכנה שגבוה פי 50 למרות שהשניים מקבלים את אותו סכום?

יועץ יחסי הציבור פול טאפי

יו"ר ומנכ"ל חברת הייעוץ Hill & Knowlton

שקיפות הופכת לאבן יסוד עבור החברות הציבוריות. הלחץ לחשוף כמה שיותר מגיע לא רק מכיוון העובדים. אקטיביזם של בעלי המניות מונע רובו ככולו מהדרישה לשקיפות גבוהה יותר. האתגר הגדול הטמון בחוק החדש יהיה להגדיר מהי משרה אופיינית (Typical) בכל חברה וחברה. הדבר יהיה קשה יותר בחברות גלובליות, מכיוון שיש הבדלי שכר ניכרים בין מדינות שונות. לפיכך, אני מתקשה לראות כיצד החובה לפרסם יחס - שלמראית עין הוא פשוט, אך במהותו הוא לקוי - תשפר את איכות הדיון על שכר מנהלים. מאידך, החובה הזו תעורר קנאה ותערער את מערכת היחסים שבין ההנהלה לעובדים.

מומחה למדעי ההתנהגות סטיב מרטין

מחבר הספר "Yes: 50 Secrets from the Science of Persuasion" ("כן: 50 סודות של מדע השכנוע")

מומחים למדעי ההתנהגות מבינים היטב אילו גורמים משפיעים על תהליך קבלות ההחלטות שלנו, ואחד מהם הוא המסגרת שבתוכה אנו מקבלים מידע כלשהו. הדרך שבה אנו משווים בין דברים שונים יכולה להיות בעלת השפעה רבה יותר מאשר המידע עצמו. שאלת המפתח היא "מה היא ההשוואה הנכונה ביותר שהופכת את ההצעה שלי לאטרקטיבית יותר". לפיכך, בעוד יחס השכר לא יהווה כלי איכותי למדידת הערך של המנכ"ל, ייתכן שהוא ישפיע באופן חיובי על ביצועיו.