ברייטסורס תנפיק בארה"ב; גייסה עוד 30 מיליון דולר

פעילותה האמריקנית של ברייטסורס תעשיות הישראלית (לשעבר לוז), שכרה את שירותיהם של מורגן סטנלי וגולדמן זאקס

ארבע שנים לאחר שהוקמה וגייסה כ-300 מיליון דולר, חברת ברייטסורס אנרג'י נערכת להנפקה בנאסד"ק ומוסיפה עוד 30 מיליון דולר לקופתה.

ברייטסורס אנרג'י היא החברה-האם של ברייטסורס תעשיות הישראלית (לשעבר לוז), שהוקמה כדי לקדם את פעילותה בארה"ב. לאחרונה, לפי דיווח הדאו ג'ונס, ברייטסורס האמריקנית שכרה את שירותיהם של בנקי ההשקעות מורגן סטנלי וגולדמן זאקס.

החברה בשלבים ראשונים של היערכות ולא ברור עדיין באיזה הערכת שווי היא תצא לשוק הפומבי. גורמים בעלי עניין בחברה מציינים שהיא תצא להנפקה בתחילת 2011, אבל רק אם אקלים ההנפקות יהיה חיובי.

ישראל קרויזר, מנהל התפעול הראשי בברייטסורס אנרג'י ונשיא ברייטסורס תעשיות, אמר היום ל"גלובס" כי אינו יכול להגיב על נושא ההנפקה הראשונית.

בנוגע להגדלת סבב הגיוס שנערך לפני חמישה חודשים, אמר קרויזר כי "מראש יצאנו לגייס 150-200 מיליון דולר. במאי הודענו על גיוס של 150 מיליון דולר ולאחרונה הוספנו משקיעים לסבב והגדלנו אותו".

על המשקיעים החדשים בחברה נמנות קרן ההון סיכון של הממשלה הרוסית, שהשקיעה 10 מיליון דולר, קרן הון סיכון גלובלית ושני משקיעים אסטרטגיים, ששמם לא פורסם.

בין המשקיעים הקיימים אפשר למצוא את קרנות ההון סיכון DFJ, ונטג' פוינט, מורגן סטנלי, Chevron, חברת התעשייה Alstom SA, חברת ההשקעות בלק ריבר, BP אלטרנטיב, קרן קלסטרס, גוגל ו-StatoilHydro.

בשבוע שעבר מינתה החברה את ג'ון ברייסון לתפקיד היו"ר. ברייסון, לשעבר מנכ"ל נשיא ויו"ר של חברת האנרגיה אדיסון, יחליף את המייסד ארנולד גולדמן, שיהיה יו"ר אמריטוס. מינויו של ברייסון, הידוע בשוק האנרגיה, הוא צעד נוסף בהבאתה של החברה לשלב הייצור ואולי אף לשוק הציבורי.

ברייטסורס עוד לא רושמת הכנסות משמעותיות, ולמעשה השנתיים הקרובות יהיו מכריעות, שכן היא אמורה להשלים את בניית תחנת הכוח הגדולה Ivanpah ולייצר אנרגיה בכמויות משמעותיות.

ברייטסורס מפתחת תחנות כוח סולאריות גדולות, ולהוציא את תחנת הכוח לדוגמה שהיא מנהלת בישראל, היא עוד לא הוכיחה את הטכנולוגיה שלה בהיקף נרחב. לצורך יישום הטכנולוגיה, בפברואר החברה קיבלה התחייבות ממשרד האנרגיה האמריקני להלוואה של 1.3 מיליארד דולר, למימון תחנת הכוח הגדולה הראשונה.

ברייטסורס מקווה להתחיל עוד השנה בבניית תחנת הכוח. היא נערכת לשלב הייצור הגדול, ויש לה שני הסכמים עם חברות האנרגיה Pacific Gas & Electric Co ו-Southern California Edison. לחברה אין צפי להכנסות לפני שתחנת הכוח הגדולה תתחיל לעבוד, בעוד כשנתיים לפחות.

מימון הממשל נעשה כדי לתמוך בהקמת תחנת הכוח, שתהיה הראשונה מבין הפרויקטים של החברה לייצור אנרגיה בארה"ב, והוא פרויקט האנרגיה הסולרית הגדול בעולם, שיביא כמעט להכפלת כמות החשמל התרמו-סולרי שמיוצר בארה"ב.

התחנה תוכל לספק אנרגיה ל-140 אלף בתים ולהפחית את פליטות הפחמן הדו-חמצני ביותר מ-400 אלף טון לשנה, המקבילה להורדת יותר מ-70 אלף מכוניות מהכביש. ברייטסורס תעשיות מתמודדת במכרז לפרויקט גדול אחר - אשלים, להקמת תחנות כוח סולאריות בנגב בהיקף של 1.5 מיליארד דולר.