"היו מקרים שקבעתי עם עורכי דין ריצה בים במקום פגישה במשרד"

למרות הקריירה התובענית, טרנד הכושר לא פוסח על עורכי הדין ■ איך נראים חייהם של עורכי הדין המצליחים שבחרו במקביל לטפח גם תחביב ספורטיבי תובעני? ■ 4 סיפורים

השילוב בין ניהול קריירה מצליחה לטיפוח תחביב תובעני הוא מאוד לא פשוט, בלשון המעטה. הדבר נכון במיוחד כשמדובר בעורכי דין מצליחים, שסדר יומם העמוס והתובעני מתחיל בשעות הבוקר המוקדמות ונמשך "עד דלא ידע". "מצאת החמה עד צאת הנשמה", מפטירים רבים מהם בהומור משומש ובתסכול מובלט, ובדרך מודים כי פשוט אין להם זמן ל"מותרות" כמו ספורט.

ולמרות זאת, טרנד הבריאות והכושר שפושה אט-אט בחברה הישראלית מסתנן בימים אלה גם למשרדי עורכי הדין. כך קורה שמשרדים רבים מעודדים את עובדיהם "להתנתק ממסך המחשב" ולהצטרף לקבוצת הספורט שהקימו במשרד, כדורסל למשל, או להשתתף כקבוצה מטעם המשרד באירועים ספורטיביים מאורגנים כמו רכיבות אופניים ותחרויות ריצה.

כך למשל, הקים באחרונה משרד עורכי הדין שבולת ושות' קבוצת ריצה מאורגנת של עובדים, שנפגשת אחת לשבוע לצורך אימון קבוצתי מודרך באצטדיון האתלטיקה בהדר יוסף.

"מה שיפה בקבוצה הוא שחלק מן החברים, כמו עו"ד נוי אורלינסקי, הם בעלי עבר ספורטיבי (לשעבר מדריך כושר קרבי), אך חלק אחר - ולא מבוטל - הגיע לקבוצה מבלי שרץ אי-פעם. כיום, חודשים ספורים לאחר הקמתה, מונה הקבוצה 15 איש, וכולם רצים ונהנים", מספר עו"ד ליאור אבירם, שותף בפירמה ובקבוצת הריצה.

קבוצת הריצה של שבולת ושות' היא לא היחידה. ב-10 באוקטובר היא תשתתף במירוץ הלילה של "נייקי" בתל-אביב, שם היא לבטח תפגוש את קבוצות הריצה של משרד פישר-בכר-חן-וול אוריון ושל משרד גרוס-קלינהנדל-חוד'-הלוי-גרינברג.

אבל כל אלה הם עדיין חובבנים. מה קורה שלוקחים את ההובי קצת יותר ברצינות? "גלובס" יצא לחפש, בין מסדרונות בתי המשפט לחדרי העסקאות המתוחים, את עורכי הדין שמצליחים לשלב בין קריירות תובעניות במיוחד לתחביב ספורטיבי מחייב לא פחות.

הרשימה אמנם לא ארוכה, אך מכבדת את בעליה. הנה ארבעה שנתפסו תוך כדי ריצה.

עו"ד טלי בן-ארצי: "הרעיונות הכי טובים שלי בענייני עבודה עולים לי בזמן הריצות"

* איך הכול התחיל: "התחלתי לרוץ בגיל 46. הכול התחיל בהתערבות עם הבת האמצעית שלי, שהיתה אז בת 17 ונהגה לרוץ מדי פעם. בשיחה שקיימנו טענתי שאני לא יכולה לרוץ ואף פעם לא אוכל, כי הגוף שלי לא מסוגל לכך. היא טענה שכל אחד יכול לרוץ ושרק צריך לדעת איך להתחיל. בסופו של דבר התערבנו על זה. היא הסבירה לי שצריך להתחיל בהדרגה: לרוץ דקה וללכת דקה, לרוץ שתי דקות וללכת שתי דקות וכו'. אחרי שהגעתי למצב שבו הייתי מסוגלת לרוץ רבע שעה, זה התחיל למצוא חן בעיניי. בהמשך, חברה שכנעה אותי להצטרף לקבוצת ריצה ולעבור להתאמן עם מאמן. תוך 3 חודשים כבר השתתפתי בתחרות הריצה הראשונה שלי, מירוץ 10 ק"מ בטבריה. 'עם האוכל בא התיאבון', ואט-אט התחלתי לרוץ ריצות ארוכות יותר, עד שהגעתי למרתונים ואחריהם גם לאולטרה-מרתונים".

* איך שומרים על כושר: "אני מתאמנת 5-6 ימים בשבוע, כשעה בכל יום, ובשישי-שבת אימונים ארוכים יותר".

* שילוב בית-קריירה-ספורט: "לא פשוט. עד לא מזמן נהגתי להתעורר בארבע וחצי כדי לצאת לרוץ במשך שעה, לחזור הביתה כדי להסיע את בתי האמצעית לרכבת בדרכה לבסיס, ולחזור שוב הביתה כדי להתקלח ולהעיר בשבע את בתי הקטנה לבית-הספר. היום אני קמה מאוחר יותר. בשבתות יש לי 'הסכם' עם בתי הקטנה, לפיו אני יוצאת לריצות אבל חוזרת הביתה בסביבות עשר ומביאה לה מהדרך משהו טעים. מבחינת המשרד, מכיוון שהאימונים מתקיימים מוקדם בבוקר אין להם השפעה. המחיר העיקרי שמשלמים הוא על השילוב, כמעט לא יוצאים לבלות כי עייפים. למזלי, דורון בעלי, שגם הוא עורך דין וגם עוסק בספורט בעצמו, מפרגן. הוא טריאתלט, אז יש הבנה ואין קונפליקט".

* השפעות ספורט-עריכת דין: "הרעיונות הכי טובים שלי בקשר לענייני עבודה עולים לי בזמן הריצות. לא פעם אני נכנסת הביתה אחרי ריצה ומזדרזת לרשום רעיונות ונקודות שחשבתי עליהם בריצה. ריצה ועריכת דין משלבים הרבה דברים שבאים לידי ביטוי בשני התחומים, ולכן אחד גם תורם לשני. הצורך בהשקעה להשגת מטרה, תכנון אסטרטגי, התמדה, סבלנות, הפקת לקחים וכדומה".

עו"ד טלי בן-ארצי

תפקיד: שותפה וראש מחלקת תשתיות ומימון פרויקטים במשרד עוה"ד שבלת ושות', מ-10 המשרדים הגדולים והמובילים בארץ

פעילות ספורטיבית: ריצה למרחקים ארוכים

גיל: 51

סטטוס: נשואה+3

תחרויות: השתתפה בעשרות תחרויות בארץ ובחו"ל, למשל, במרתון (42.2 ק"מ) בעיר מרקש במרוקו, ובשתי תחרויות אולטרה-מרתון שטח בישראל, באזור יערות מנשה, של 80 ק"מ (מקום ראשון בנשים), ושל-100 ק"מ, עם כ-3,000 מטר מצטבר של טיפוס הרים (מקום שני בנשים)

עו"ד רענן לרנר: "הריצה מחדדת מיומנות עבודה שנחוצות בקיום משא-ומתן"

* איך הכול התחיל: "התחלתי לפני פחות מ-3 שנים, בסוף 2007. במסגרת עבודתי אני טס המון לחו"ל, ובשלב מסוים הבנתי שאני צריך לאזן בין שעות הטיסה הארוכות והעבודה הקשה לעיסוק ספורטיבי כלשהו כדי לשמור על אורח חיים בריא. דרבנתי את עצמי להתחיל לרוץ, ועם הזמן המרחקים גדלו. מהר מאוד גיליתי שאני אוהב מאוד את השקט שיש בריצה, בעיקר את זה שאין מחשב, אי-מייל, טלפונים ועבודה - רק ריצה. ההתנתקות הזו היא דבר נהדר.

"באפריל 2009 השתתפתי במרתון הראשון שלי. מרתון זו ריצה מתוכננת מאוד, אך במרתון הראשון הייתי חסר משמעת - רצתי מהר מאוד את החצי הראשון (בהשוואה לכושר שהיה לי אז), וסבלתי נואשות בחצי השני. מאז למדתי את הלקח".

* איך שומרים על כושר: "אני רץ 5 פעמים בשבוע, בערך 90 ק"מ ב-9 שעות סך-הכול. אני מתאמן כל הזמן, כולל בנסיעות לחו"ל".

* שילוב בית-קריירה-ספורט: "4 פעמים בשבוע אני קם בבוקר ברבע לחמש כדי לרוץ 15-20 ק"מ, רק אחר-כך אני מעיר את הילדים ואת אשתי. לרוב המשפחה מצטרפת לנסיעות שלי לתחרויות בחו"ל, ואז זו גם חופשה משפחתית.

"גם בנסיעות העסקיות המרובות שלי ברחבי העולם אני מקפיד לרוץ. זה גם טריק להתגבר על ג'ט-לג אחרי טיסות ארוכות. איך שאני מגיע, איפה שאני לא נמצא בעולם, אני עולה על מכשיר ריצה לשעה, וכל האפקט של הג'ט-לג מתפוגג. כבר יצא לי לשלב בין טיסת עסקים להשתתפות בתחרות. פעם, למשל, טסתי לניו-יורק לפגישה עם לקוח והשתתפתי בתחרות מקומית".

* השפעות ספורט-עריכת דין: "הריצה היא חלק מהחיים שלי, והיא משליכה גם על העבודה. היא מאפשרת לי פוקוס וניקוי ראש, מנוחה מיום העבודה האינטנסיבי. מצד שני, היא נותנת לי אנרגיות ומחדדת מיומנות עבודה. לדוגמה, ריצות ארוכות מלמדות אותי משמעת וסיבולת, שזה בהחלט משהו שאני משתמש בו בעבודה, לרבות בקיום משא-ומתן.

"למשל, זה עזר לי פעם במשא-ומתן של עסקה בקוריאה. הקוריאנים הם עם לא קל, דווקא כשכולם עייפים ורוצים ללכת הביתה הם ממשיכים לנהל משא-ומתן ומנסים להיבנות על העייפות שלך. באיזשהו שלב אמרתי להם: 'אני רץ מרתון, יש לי הרבה מאוד כוח, אם צריך נמשיך פה כל הלילה'. חצי שעה אחרי זה הם התייאשו.

"הריצה מאפשרת לי להיות טוב יותר במה שאני עושה בצד המקצועי. תחביב זה אמנם פוגע בשעות השינה שלי, אך הוא תורם בכל השאר".

עו"ד רענן לרנר

תפקיד: שותף במשרד מיתר-לקוורניק-גבע-לשם-ברנדווין, השלישי בגודלו בארץ ומהמובילים בתחום האזרחי-מסחרי

תחום פעילות ספורטיבית: ריצה

גיל: 39

סטטוס: נשוי+2

תחרויות: 4 מרתונים (42.2 ק"מ): בתל-אביב, באמסטרדם, בפריז ובברלין

עו"ד דפנה שמואלביץ: "קבעתי עם עורכי דין אחרים ריצה בים במקום פגישה במשרד"

* איך הכול התחיל: "במשך 24 שנה עישנתי המון, בערך קופסה וחצי ליום. בשלב מסוים החלטתי שאני מפסיקה לעשן, רק שהיה לי קשה ליישם את ההחלטה. 3 שנים הסתובבתי עם פחד הפרידה מהסיגריות. האפשרות להתחיל לרוץ היתה משהו להיתלות בו. עד אז עשיתי ספורט באופן מינימליסטי מאוד, כי כמעשן קשה לפתח כושר.

"ואכן, חודש אחרי שהפסקתי לעשן התחלתי לרוץ. בהתחלה 10 דקות, אחר-כך חצי שעה ובהמשך שעה ויותר. בשלב השני נרשמתי למירוצים והתחלתי להתחרות נגד השעון. הצבתי לעצמי יעדים בכל מירוץ, שהאחרון בהם היה לרוץ 10 ק"מ בפחות משעה. היום אני עושה את זה בקלות.

"עבורי ריצה היא לא רק תחביב אלא דרך חיים. גם כשאני בחו"ל אני רצה. רצתי כבר בסנטרל פארק בניו-יורק, ליד הסיין בפריז, על הנהר בברלין, בפארק במדריד ובים בברצלונה.

"אני אוהבת את השקט, את זמן האיכות שיש בריצות, שאי-אפשר לתפוס אותך בטלפון או להפריע לך. אני גם אוהבת את הרגע בריצה שהרגליים משתחררות ונדמה לך שאת יכולה לרוץ שעות בלי הפסקה. והכי כיף, שכל מה שצריך בשביל לרוץ זה נעלי ריצה ובגדי ספורט".

* איך שומרים על כושר: "במהלך השבוע אני עושה שני אימוני כוח עם מדריכי כושר צמודים; 4 אימוני אירובי, שכוללים גם ריצה רציפה וגם אימוני אינטרוולים; ושיעור פילאטיס או מתיחות אחד. בסך-הכול 7 אימונים בשבוע".

* שילוב בית-קריירה-ספורט: "סדר היום שלי בנוי כך, שלעתים האימון שלי מתקיימת מוקדם בבוקר, ולפעמים אני מגיעה אליו אחרי-הצהריים וממשיכה לעבוד בלילה מהבית. אני בדרך-כלל יוצאת מהבית עם התיק של האימון ומגיעה למכון על עקבים.

"היו מקרים שקבעתי עם עורכי דין אחרים ריצה בים במקום פגישה במשרד. בכל מקרה, יש הוראה ברורה במשרד לא לקבוע לי פגישות בזמן האימון האישי או שיעור הפילאטיס. המשבצות האלה קדושות".

* השפעות ספורט-עריכת דין: "אני מתייחסת לעיסוק בספורט כמו לכל משימה - להתחייב ולתת את מה שיש לך. אני לא מוותרת לעצמי גם כשלא בא לי, גם כשקר לי או חם לי, וגם כשאני עייפה. מצד שני, זו לא עבודה. אם קרתה תקלה שבגללה לא יצא לי לרוץ, אני לא אתייסר אלא אשלים עם זה. בקושי.

"לעיסוק שלי בספורט יש גם השפעה על עורכי הדין במשרד. עורך דין נוסף הפסיק לעשן בעקבותיי, אחר התחיל לעסוק בספורט, ועורכת דין נוספת עם מודעות לפעילות ספורטיבית הצטרפה אלינו. כעת אנחנו שוקלים לארגן קבוצת ריצה למירוץ 'לילה לבן' הבא".

עו"ד דפנה שמואלביץ

תפקיד: מייסדת ושותפה בכירה במשרד עוה"ד רובין-שמואלביץ, מהמובילים בתחום דיני העבודה

תחום פעילות ספורטיבית: ריצות קצרות

גיל: 40 פלוס

סטטוס: גרושה

תחרויות: מירוצי לילה לבן של "נייקי", חצי מרתון תל-אביב ומרתון תל-אביב

עו"ד אילן שרקון: "למקצוע ולספורט עקרונות זהים: עבודה קשה והשגת מטרות"

* איך הכול התחיל: "התחלתי לעסוק בכך לפני כ-4 שנים כדי לשמור על כושר, בגלל שקינאתי בחברים שלי שהשתתפו בתחרות איש הברזל בזמן שאני הייתי 'פדלאה'. כשנכנסתי לזה התאהבתי. עם הזמן האימונים הפכו לתחביב שדורש השקעה רבה.

"התחלתי ברכיבה על אופניים ובתחרויות דואתלון (ריצה ורכיבה על אופניים), אחר-כך עשיתי את חוצה ישראל, ואחרי זה טריאתלון (ריצה, אופניים ושחייה) ומרתון, עד שהגעתי לאיש הברזל.

"הספורט גורם לי להתרוממות רוח, ולמרות התחרויות הקשות והתובעניות, אני עושה את זה אך ורק בשביל הכיף. כמי שאוהב להציב לעצמו מטרות ולהשיג אותן בכל תחום, גם בספורט אני תמיד מוצא מטרה חדשה להשיג. כבר היה מי שאמר כי שיאים נועדו כדי לשבור אותם.

"בתחרות האחרונה של איש הברזל בגרמניה, שהיתה התמודדות משמעותית עבורי, החלטתי שאני רוצה לנסות לגמור אחרון. זה כבוד גדול לסיים אחרון בתחרות הזו (מי שמסיים אחרון מקבל כבוד גדול על שבכלל הצליח לסיים את התחרות). אז קניתי חולצה עם דגל ישראל מודפס מקדימה ומאחורה המשפט: 'The last finisher', אך לא הצלחתי לעמוד ביעד. סיימתי כחצי שעה לפני ה-Cut of time (ההודעה כי הסתיים המירוץ, שלאחריה מורידים אותך מהמסלול). היה מי שהגיע הרבה אחריי.

"למרות ההשקעה, אני רואה בכך תחביב מהנה בלבד. אני עושה ספורט, אבל אני לא ספורטאי - ויש הבדל בין השניים. מבחינתי, כל סיום של כל תחרות נחשב כהישג אישי, גם אם אני מסיים אחרון".

* איך שומרים על כושר: "אני מתאמן כל יום, אימונים קצרים של שחייה, ריצה ואופניים".

* שילוב בית-קריירה-ספורט: ''פשוט מאוד, קמים מוקדם וישנים מאוחר. אני קם כל בוקר בחמש בבוקר ועושה פעילות ספורטיבית. בגדול, אני משתדל להפריד בין עבודה לתחביבים, ולספורט בפרט".

השפעות ספורט-עריכת דין: "יש מספר עקרונות שמנחים אותי בהתחייבות לספורט ומנחים אותי גם בחיי המקצועיים, והם: השגת מטרות, עמידה ביעדים ועבודה קשה לאורך זמן שמביאה לתוצאות. מעבר לכך, הספורט תורם לי הרבה מאוד בחיים, גם המקצועיים, ובמיוחד נותן הרבה מאוד אנרגיה להמשיך את היום".

עו"ד אילן שרקון

תפקיד: מייסד וראש משרד פרטי, מהמובילים בתחום הנדל"ן, התכנון והבנייה. יו"ר ועדת מקרקעין וחוזים של לשכת עורכי הדין

תחום פעילות ספורטיבית: שחייה, ריצה ואופניים

גיל: 44

סטטוס: חי עם בת-זוג ואב לארבעה

תחרויות: השתתף ב-3 במרתונים: ברומא, בסן-פרנסיסקו ובפריז. בשנה הבאה ישתתף במרתון ניו-יורק. בנוסף, השתתף פעמיים בתחרות "איש הברזל" בגרמניה ובאוסטריה, וכן בתחרויות "חצאי איש ברזל", חצאי-מרתונים וטריאתלונים