האירו מזנק 1.1% ל-1.358 ד': "הדולר רחוק צעד אחד ממשבר"

(עדכון)- "הפיחות בו בלתי נמנע כל עוד החוב עולה" כך העריך יועץ לשעבר לבנק הסיני המרכזי ■ מדד אמון הצרכנים בארה"ב צנח בספטמבר ל-48.5 נקודות - שפל של 7 חודשים

שני נתוני מאקרו חלשים מעיבים היום על המסחר בוול סטריט ושולחים את המדדים המובילים ליום נוסף של ירידות שערים, אך אלו התמתנו לאחר שהתשואות על האג"ח הממשלתיות המשיכו ליפול לרמות שפל חדשות בעוד שבזירת המט"ח ממשיך הדולר לאבד גובה. האירו מזנק ב-1.1% כנגד הדולר ונסחר ב-1.358 דולר.

"הדולר רחוק צעד אחד ממשבר - כאשר רמות החוב בכלכלה הגדולה בעולם ממשיכות לעלות" אמר יועץ לשעבר לבנק הסיני המרכזי והוסיף "כל ייסוף בדולר יהיה זמני בהחלט, הפיחות במטבע הוא בלתי נמנע כל עוד החוב האמריקני מטפס. חוב ענק כזה הוא נורא והמצב צפוי להחריף מדי יום - אני חושב שאנחנו נמצאים צעד אחד לפני משבר בדולר האמריקני" אמר יו יונגדינג.

יו ציין עוד בנאום שנשא בסינגפור כי סין מודאגת מהבטיחות של רזרבות המט"ח שלה, כולל השקעותיה באגרות החוב של ממשלת ארה"ב בעת בה המטבע מוסיף להיחלש. סין היא המשקיעה הזרה הגדולה ביותר באג"ח של ממשלת ארה"ב, אך ב-12 החודשים האחרונים חתכה סין את החזקתה ב-10% ל-846.7 מיליארד דולר בסוף יולי.

ההערכות של משרד התקציב בקונגרס שניתנו ב-19 באוגוסט היו כי הגירעון התקציבי של ארה"ב יעלה עד סוף השנה הפיסקאלית ב-30 בספטמבר לשיא של 1.3 טריליון דולר, השווים ל-9.1% מהתמ"ג האמריקני, הגירעון השני בגודלו ב-65 השנה האחרונות ונמוך רק מיחס החוב לתמ"ג שהגיע ב-9.9% בשנת 2009.

נתוני מאקרו מאכזבים

לאחר פתיחת המסחר פורסם כי מדד אמון הצרכנים נפל בספטמבר ל-48.5 נקודות לעומת צפי כי היהרידה בו תהיה מתונה בהרבה ותהיה ל-53 נקודות לעומת 53.2 נקודות בחודש אוגוסט (הנתון לאוגוסט עודכן כלפי מעלה מ-52 נק'). מדובר במדד אמון הצרכנים הנמוך ביותר שפורסם בארה"ב מאז חודש פברואר, שפל של 7 חודשים. הנפילה באמון הצרכנים מדגישה ומבליטה את הערכת הפדרל ריזרב כי "ההתאוששות צפויה להיות מתונה בחודשים הקרובים".

הנתון מצביע על כך שהאמריקנים פאסימיים יותר ביחס לשוק התעסוקה. הצפי בארה"ב הוא כי האבטלה תמשיך להיות גבוהה יותר מ-9% גם במהלך 2011, מה שצפוי להגביל את הכנסותיהם של אזרחי ארה"ב וכתוצאה מכך גם את הוצאותיהם, אשר אחראיות לכ-70% מהפעילות הכלכלית בארה"ב, פעילות ממנה מורכבת צמיחה התמ"ג.

"הכל באמת סובב סביב שוק התעסוקה" אמר טום פורסלי, כלכלן בכיר ב-RBS בניו יורק והוסיף "אנו כעת יותר משנה לאחר תחילת ההתאוששות , ועדיין, אנו לא רואים כל צמיחה משמעותית בשוק התעסוקה בארה"ב ושיעור האבטלה צפוי להישאר גבוה עוד תקופת זמן ממושכת. ישנה מידה רבה של חוסר ודאות".

עליות מחירי הבתים התמתנו

לפני פתיחת המסחר פורסם מדד S&P/קייס-שילר הבודק את מחירי הנדל"ן ב-20 הערים הגדולות בארה"ב אשר עלו בחודש יולי ב-3.2%. העלייה במחירים היא במונחים שנתיים ובהשוואה לתקופה המקבילה ב-2009. התחזיות בשוק היו לעלייה של 3.3% במחירי הבתים, לאחר עלייה חדה יותר בחודש יוני, אז המחירים עלו ב-4.23%. במבט חודשי ובניכוי עונתיות נרשמה עלייה של 0.6% במחירים.

ההתמתנות בעליית המחירים משקפת את הירידה במספר הבתים שנמכרו בתקופה זו, וזאת לאחר שתמה התוכנית הממשלתית להקלות במסים לרוכשי הבתים. בנוסף, שיעור אבטלה גבוה ופיטורים נרחבים מקשים על האמריקנים לרכוש בתים, ובהתאם ההשפעה על המחירים.

עפ"י הנתונים, נרשמה ביולי עלייה במחירי הבתים ב-12 מתוך 20 הערים הגדולות בארה"ב. כלכלנים בארה"ב צופים כי העלייה במחירי הבתים תהיה מתונה בחודשים הקרובים, על רקע הירידה בביקושים.