דיווח: התרופה של פרוטליקס תיוצר בברזיל בהיקף 730 מ' ד'

שר הבריאות של ברזיל הודיע על חתימת הסכם למשך 5 שנים לייצור התרופה לטיפול במחלת הגושה עם פייזר ופרוטליקס ■ תגובת פרוטליקס: מתקיים מו"מ אך העסקה טרם נחתמה

הודעה חשובה לפרוטליקס ופייזר מכיוונה של ברזיל. היום (ד') פורסמו בתקשורת הברזילאית דבריו של שר הבריאות הברזילאי, לפיהם ברזיל חתמה על עסקה עם פייזר, חברת התרופות הגדולה בעולם ועם פרוטליקס, חברת הביוטכנולוגיה הישראלית במסגרתה תיוצר בברזיל התרופה לטיפול במחלת הגושה.

שר הבריאות הברזילאי, ג'וזה גומז טמפוראו אמר על פי הפרסומים כי "התרופה תיוצר במעבדה בעיר ריו דה ז'אנרו. היקף ההסכם עומד על 1.25 מיליארד ריאל שהם כ-730 מיליון דולר. העברת הטכנולוגיה הנדרשת לשם ייצור התרופה תהיה בתוקף למשך 5 שנים". נציין כי בברזיל מתקיימת כיום מערכת בחירות ועדיין לא ברור אם הצהרותיו של השר יגיעו לכדי ביצוע ויש להתייחס אליהן בערבון מוגבל.

טמפוראו הוסיף כי "ממשלת ברזיל תשקיע במשך 5 שנים סכום זהה לעלות עליה הוסכם בין הצדדים, ע"י טיפול בחולים במחלת הגושה באמצעות התרופה שתיוצר במעבדה הברזילאית דרך מערכת הבריאות הברזילאית".

השר גם אמר כי "העסקה תחסוך כסף לממשלה ותעזור למדינה להגיע לטכנולוגיה חדישה. "הדבר החשוב ביותר בשיתוף הפעולה הזה הוא סוג הידע המובנה בתרופה Taliglucerase alfa, המופקת בתהליך ביוטכנולוגי. בכך שתשלוט בפלטפורמת היצור של תרופה זו, תהיה ברזיל מוסמכת לייצר מוצרים שונים מסוג זה".

פרוטליקס אשר לאחרונה הפכה לדואלית, מנוהלת ע"י מנהל דוד אביעזר, נסחרת בבורסת AMEX בניו-יורק לפי שווי שוק של 676 מיליון דולר. ב-17.9% מהון המניות בחברה מחזיקה חברת ביוסל הנסחרת בבורסה של ת"א. פרוטליקס פיתחה טכנולוגיה לייצור חלבונים בתאי צמח, ומתמקדת היום בפיתוח ושיווק של תרופה למחלת הגושה, שמופקת בתאי צמח הטבק.

נזכיר כי בסוף 2009, לאחר חודשים של שמועות בנושא, פרוטליקס חתמה על הסכם אסטרטגי עם ענקית התרופות פייזר, הסכם שכולל גם השקעה בחברה הישראלית. כחלק מההסכם מסוף 2009, פייזר היא בעלת זכויות המסחור הבלעדיות של התרופה לטיפול בגושה בכל העולם, למעט בישראל.

מחלת הגושה הינה מחלה גנטית הפוגעת בחילוף החומרים בגופם של החולים בה. הסימפטומים של המחלה הם התנפחות של הכבד והטחול, אנמיה, כאבים ופגיעה בעצמות השלד. הגושה היא מחלה גנטית, שמתבטאת במחסור קבוע באנזים מסוים, שמפרק חומר שומני. בהיעדר האנזים, החומר מצטבר בתאי הגוף ומפריע לפעילותם. מכירות ראשונות של התרופה של פרוטליקס החלו בצרפת, שם היא קיבלה ביולי אישור זמני. זהו מנגנון אישור שמיועד לתרופות שעדיין לא מאושרות, כאשר קיים צורך ציבורי בתרופה. בארה"ב, תאריך היעד לאישור התרופה הוא פברואר 2011.

נציין כי רק לפני כחודש וחצי פורסמו הניצנים של ההסכם הנוכחי. אז דווח כי פייזר חתמה על הסכם אספקה קצר-מועד (למשך מספר חודשים בלבד) בהיקף של כ-30 מיליון דולר, עם משרד הבריאות באחת ממדינות אמריקה הלטינית (ברזיל?). במסגרת הסכם זה נחתם כי פייזר ופרוטליקס יספקו את תרופת ה-Taliglucerase Alfa, שמיועדת לטיפול בחולים במחלת הגושה.

מפרוטליקס נמסר בתגובה: "החברה מקיימת מגעים עם ממשלת ברזיל למכירת תרופת הגושה, אך אלה טרם הבשילו לכדי עסקה. עם השלמת העסקה ופרטיה תדווח על כך החברה באופן מסודר כנדרש".