2 לוחמים הורשעו בשימוש בילד פלסטיני כמגן אנושי ב"עופרת יצוקה"

שני לוחמים מחטיבת גבעתי של צה"ל הואשמו כי הפעילו "נוהל שכן" כשביקשו מילד פלסטיני לפתוח תיקים חשודים, והורשעו בחריגה מסמכות עד כדי סיכון חיים ■ חבריהם: "זו בגידה"‏

‎‎בית הדין הצבאי הרשיע היום (א') שני לוחמים מחטיבת גבעתי של צה"ל בשימוש בילד פלסטיני כמגן אנושי במהלך מבצע עופרת יצוקה. השניים הפעילו "נוהל שכן" כשביקשו מהילד לפתוח תיקים חשודים, והורשעו בחריגה מסמכות עד כדי סיכון חיים.

מדובר בחריגה מהנחיות צה"ל האוסרות שימוש באזרחים כמגן אנושי, והעונש המרבי על עבירה זו הוא 3 שנות מאסר.

האירוע התרחש ב-15 בינואר 2009 במהלך סריקות שביצעו כוחות גבעתי בשכונת תל אל-הווא שבדרום עזה. כתב האישום הוגש רק במארס 2010, לאחר שהשניים השתחררו מצה"ל.

‏בכתב האישום נכתב: "חייל משתמש בנשקו אך ורק במידה הנדרשת, תוך שמירה על צלם אנוש. הלחימה אינה תירוץ להפעלת כוח בלתי ראוי. שני הנאשמים השתמשו בילד תמים כדי לפתוח תיקים שנחשדו כמטעני חבלה, ופעלו באופן שאינו הולם את תפקידם ואת דרגתם בצבא".

במהלך הקראת הכרעת הדין ציין הרכב השופטים כי נמצאו סתירות בעדותם של הנאשמים - מה שהוביל את בית המשפט לא לקבל את גירסתם.

‎‎לא יתייצבו למילואים

‏חבריהם של שני הלוחמים התגודדו מחוץ לבית המשפט על מנת להביע את תמיכתם בהם, לבשו חולצות שעליהן הכיתוב "כולנו קורבנות גולדסטון", ואמרו כי בעקבות ההכרעה אין בכוונתם להתייצב לשירות מילואים.

"זו ממש בגידה, הם שירתו את המדינה והגנו על תושביה", אמרו החברים, "המדינה מעמידה לדין חיילים שהיא שלחה לבצע עבורה משימה. שלחו אותנו לקרב, ועכשיו משאירים אותנו מאחור להתמודד עם התוצאות".

‏החברים גם הפנו אצבע מאשימה למערכת המשפט הצבאית. אחד העדים בחקירה אמר: "אני רוצה לראות את השופטת הזו שעה אחת תחת אש, לא שבועיים. נראה מה היא היתה עושה, מה שיקול-הדעת שלה".‏

לפני כ-7 חודשים ‏הגישה הפרקליטות הצבאית‏ שני כתבי אישום נגד שני לוחמים בדרגת סמל ראשון, בטענה כי הנחו את פקודיהם להשתמש בילדים פלסטינים לפתיחת תיקים חשודים במבצע עופרת יצוקה.

‏בחקירה, שנפתחה ביוני 2009 על-ידי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח), נאספו ראיות נגד שני הלוחמים, והוחלט להגיש נגדם כתב אישום.

בצה"ל טוענים כי החקירה נפתחה לאחר שהתקבלו תלונות בישראל, ולא בשל ממצאי דו"ח גולדסטון. ‏‎‎‏