ערוץ הגנבים

כך מנצלת הממשלה את הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות כדי להסוות את הייקור במיסוי הישיר

ביטוח לאומי וביטוח בריאות אמנם מכונים "ביטוח", אך הם למעשה מסים. השימוש במונח "ביטוח" ביחס לתשלומים אלה הוא מטעה, שכן כבר שנים רבות אין קשר בין התשלומים הנגבים על-ידי הביטוח הלאומי לבין התגמולים המשולמים לאזרחים.

הממשלה מנצלת את המצב כדי לגבות יותר כסף באמצעות מניפולציות בגביית ביטוח לאומי ובריאות, כדי להסוות את העלאת נטל המס הישיר. דווקא ממשלת נתניהו, אשר התחייבה להקטין את נטל המס, פועלת בניגוד להבטחותיה.

העלאת תקרת ההפרשה לביטוח הלאומי ולביטוח בריאות מפי 5 מהשכר הממוצע לפי 10, מדגימה כיצד השיטה עובדת. כתוצאה מהעלאת התקרה הפך המס השולי בישראל לאחד הגבוהים במדינות ה-OECD, והוא עומד כיום על כ-58% - לשכר שבין 40 אלף ל-80 אלף שקל בחודש.

השינוי בתקרה כאמור נקבע כהוראת שעה בשנת 2009, והיא היתה אמורה להסתיים בסוף 2010. אלא שהממשלה התחרטה וקבעה כי התקרה תרד באופן הדרגתי בלבד, לאורך מספר שנים. הממשלה הונתה למעשה את הציבור, והיא כעת נשענת על האישור הבעייתי שנתן בג"ץ לפגיעה בזכויות הקניין של המנהלים הבכירים.

למעשה, אותם מנהלים בכירים החלו לפעול באמצעות חברה בע"מ כבר בשנת 2009 במטרה לעקוף את הוראת השעה. מדובר בתכנון מס המאפשר חיסכון אדיר בתשלומי הביטוח הלאומי והבריאות. אותם שכירים שפעלו בהתאם לתכנון המס והקימו חברות, הבינו כנראה כי הוראת השעה תוארך. יש כאן ביטוי מובהק לחוסר האמון במדיניות הממשלה.

הממשלה מנהלת בעניין זה מדיניות פופוליסטית, לפיה יש למקד את המאמצים בשכירים עשירים, בעלי הכיס העמוק. אילו היה מדובר בחקיקה הפוגעת בעובדי ההסתדרות, מיד היו מתארגנות הפגנות ומופעלים לחצים כדי לעצור את החקיקה או להתאימה לצרכיהם. מאידך, האנשים הכפופים כיום למס בשיעור דרקוני של 58% אינם מאורגנים ואינם מיוצגים כראוי בדמוקרטיה הישראלית, וכך מתאפשרת חקיקה הפוגעת בהם.

קיים אינטרס לכולנו שלא יפגעו בדרג המנהלים הבכיר, שכן הם אחראים במידה ניכרת לצמיחה הכלכלית במשק. הכבדת נטל המס על הבכירים והרגולציה המחמירה ביחס לעסקים גורמים למדינת ישראל להאט את הצמיחה הכלכלית ולאבד את יכולתה להתחרות עם מדינות אחרות, כפי שעולה ממדד "החופש הכלכלי" שפורסם לאחרונה.

אם הממשלה מעוניינת לשמור על אמינותה וגם לחזק את הכלכלה, היא חייבת להודיע מיידית על ביטול הוראת השעה. במקביל יש לפעול לאיחוד הגבייה של ביטוח לאומי ומס הכנסה. איחוד הגבייה ימנע בזבוז משאבים המתחייב בקיום שתי מערכות נפרדות, יפשט את ההליכים עבור האזרחים הנאלצים להגיש דו"חות כפולים וייעל את הגבייה. הכסף שייחסך מאיחוד הגבייה יאפשר לממשלה להפחית את שיעורי המס בצורה דרמטית לרווחת כלל תושבי ישראל.

הכותב הוא עורך דין המתמחה במיסוי ישראלי ובינלאומי ועורך את אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים

(IsraelTaxLaw.com)