יו"ר הפד בניו-יורק: נדרשת פעולת הקלה להורדת האבטלה

לדברי וויליאם דאדלי, רכישת אג"ח בהיקף 500 מיליארד דולר, לדוגמה, תתמרץ את המשק האמריקני במידה שמקבילה להפחתת ריבית ב-0.75%-0.5%

קובעי המדיניות בפדרל ריזרב דנים כעת בשאלה אילו כלים להפעיל כדי להביא להקלה מוניטרית לא שגרתית נוספת. שניים מבכירי הבנק המרכזי אותתו שיהיה אולי צורך בפעולה נוספת כדי להוריד את שיעור האבטלה שממשיך להיות קרוב ל-10%.

"נדרשת פעולה נוספת, אלא אם כן התחזית הכלכלית תתפתח באופן שיבטיח שנראה תוצאות טובות יותר, הן בחזית האבטלה והן בחזית האינפלציה, די בקרוב", אמר שלשום (ו') נשיא הפד בניו-יורק, וויליאם דאדלי.

דבריו של דאדלי, ביחד עם הצהרתו של היו"ר בן ברננקי מיום ה' שעבר, שלפד יש חובה לסייע לכלכלה הרחבה, משקפים הערכה שהתחזית הכלכלית נחלשה עד כדי צורך בפעולה נוספת של הבנק המרכזי האמריקני, אמר לורנס מאייר, לשעבר חבר במועצת הנגידים של הפד. דאדלי, סגן יו"ר ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי, אמר שלרכישות נוספות של אג"ח יכול להיות אפקט "משמעותי" על כלכלת ארה"ב.

"הסף נחצה"

"סף הצורך בפעולה נוספת כבר נחצה", אמר מאייר, שמכהן כיום כסגן יו"ר חברת מקרואקונומיקס אדבייזרז מוושינגטון. השאלה כעת היא באיזה אופן ינהל הפד הקלה כמותית נוספת. "זה יצטרך להיות בהיקף גבוה מספיק כדי שאנשים יאמרו שהפעם הם מתכוונים ברצינות", אמר.

ועדת השוק הפתוח של הפד תתכנס בימים 2-3 בנובמבר, ומכאן שהיא תוכל כבר לעכל את נתוני התעסוקה, המכירות לצרכן והאינפלציה של ספטמבר.

"הם החליטו לעשות עוד סבב של הקלה כמותית", מר דינו קוס, מנהל חברת פורטלס פרטנרס מניו יורק ולשעבר סגן נשיא אחראי על השווקים בפד של ניו יורק. "הדבר היחיד שנשאר לדון עליו הוא איך לעשות את זה".

הדולר ירד שלשום לרמת שפל מאז מארס מול האירו ונחלש גם מול הין בעקבות דברי דאדלי. תשואת אג"ח האוצר האמריקני לשנתיים ננעלה ב-0.41% אחרי שירדה במהלך המסחר לשפל היסטורי של 0.4066%.

הנתונים הממשלתיים שפורסמו שלשום, לפיהם התרחב הייצור התעשייתי בארה"ב בקצב איטי יותר וההוצאה הצרכנית עלתה, תמכו בתחזית הבנק המרכזי לצמיחה כלכלית "מתונה".

לדברי דאדלי, רכישת אג"ח בהיקף 500 מיליארד דולר, לדוגמה, תתמרץ את המשק האמריקני במידה שמקבילה להפחתת ריבית רגילה ב-0.5-0.75 נקודת אחוז. הפד אינו יכול לבצע הפחתת ריבית רגילה כי ריבית המפתח שלו כבר קרובה לאפס.

אינדיקציה חזקה

"הנאום הוא אינדיקציה חזקה לכך שההודעה הבאה של הפד תהיה על רכישות אג"ח אוצר", אמר יאן הרציוס, שהחליף את דאדלי בתפקיד הכלכלן הראשי לארה"ב בגולדמן זאקס. בסקירת מחקר שלה העריכה גולדמן זאקס שהפד יודיע על רכישות בהיקף 500 מיליארד דולר.

כלכלת ארה"ב התרחבה בקצב שנתי של 1.7% ברבעון השני של השנה, ירידה מ-3.7% ברבעון הראשון. שיעור האבטלה נשאר קרוב לשיא של 26 שנים, 9.6%. מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד עלה ב-1.4% ב-12 החודשים שהסתיימו באוגוסט, מתחת ליעד המועדף על ידי הפד, 1.7%-2%.