אין הנפקות באחד העם

מדוע חברות ישראליות לא מנצלות את הגאות בשווקים כדי להציל את עצמן מן המשבר הבא?

לפני כשבועיים צוינו שנתיים ימים למפץ הגדול של שוק הפיננסיים. על מסך אחד באתר וול סטריט ז'ורנל אפשר היה אז למצוא את ליהמן ברדרס פושטת רגל, את מריל לינץ נרכשת בכפייה ואת חברת הביטוח הענקית AIG מולאמת. לא אזכיר שוב את רמת הפאניקה שאפפה את השווקים ברחבי העולם אך כן אזכיר כי הייתה הסכמה רחבה בעולם כי הגענו למצב מינוף יתר, שבכוחות עצמן החברות לעולם לא יצליחו להחזיר את החוב וכי ללא תוכניות חילוץ וסיוע ממשלתית הרבה מלווים לא יראו את כספם בחזרה.

איפה Deleverage

מושג שנהפך לפופלארי באותם ימי-אימה, היה Deleverage, הנמכת המינוף. חברות ואנליסטים השתמשו במושג זה כדי לתאר את האסטרטגיה של חברות רבות בעולם לשנים הבאות.

התמקדות בצמצום החוב כמטרת על ויצירת מאזן בריא יותר. פחות דיבידנדים, פחות גיוסים, פחות השקעות ופחות חוב.

הזדמנות לא מנוצלת

בתחילת הדרך הכיוון נראה נכון. נעשו רכישות אג"ח רבות בשוק מתחת למחיר הפארי שהקטינו את המינוף, היו הרבה הנפקות זכויות והייתה עצירה בדיבידנדים בחברות הנדל"ן ההחזקה, הבנקים והביטוח.

העלייה החדה בשווקים מאפשרת כיום לארגן מחדש את המאזן בצורה בריאה יותר ולחזק את האיתנות הפיננסית בצורה אמיתית. במקום לבצע ארגון מחדש של החובות או פרישה טובה יותר שלהם, פעולות שיקלו על החברות לשלם את חובותיהן בטווח הזמן הקרוב יש לשנות את המצב באופן מבני ומעמיקה.

דרושה הנפקת מניות

חברות רבות הכריזו לאחרונה כי הן עומדות בפני תהליך הנפקת אג"ח לציבור למרות שמה שבעצם הן זקוקות לו זה הנפקת מניות.

כלי הנפקת מניות שנייה, הוא פופולארי ביותר בשווקים שמעבר לים, אך נחשב לכלי נחות בישראל. לעיתים נדירות בלבד החברות יוצאות במהלך של הנפקת מניות שנייה ומשתמשות בכסף להשאת תשואה גבוהה אף יותר למשקיעים. הסיבה ברורה והיא אחוז ההחזקות הגבוה של בעלי עניין בחברות ציבוריות בישראל.

טרם נתקלתי בבעלים של חברה בישראל או במנהל חברה ציבורית שחושב שהחברה שלו נמצאת במחיר ראוי להנפקת מניות נוספת. תמיד המניה זולה מידי לשם כך ותמיד השוק נותן לחברה "תירוץ" שלא לעשות זאת והתירוץ הוא תמחור חסר.

פתרונות חשבונאיים יצירתיים

יש חברות ציבוריות שמוצאות פתרונות אחרים לעת עתה לחיזוק המאזן, בעזרת רעיונות חשבונאיים יצירתיים. קבוצת דלק תמכור מניות דלק רכב לגיל אגמון תמורת מיליארד שקלים אך בדרך תוכל לשערך את כל יתרת אחזקתה לפי שיטת השווי המאזני ולרשום רווח של עד 1.8 מיליארד שקלים שיגדיל מהותית את ההון העצמי וישפר את היחסים הפיננסיים.

אליעזר פישמן (בעל השליטה בגלובס) החליט ללכת בדרך אחרת ולמזג את חברת דרבן שבבעלותו לחברת כלכלית ירושלים וליצור חברה מאוחדת עם הון מניות רחב יותר ומאזן שנראה טובה יותר למרות שהחוב הכולל לא יורד.

עכשיו הזמן

אני מאמין שכדאי שיותר חברות יבחנו בעת הזו הנפקת מניות ולא יקוו כי שוק החוב ימשיך להיות נדיב ולהוריד את רמת המינוף עד למצב שניתן יהיה לשרת את החוב בקלות מתוך התזרים השוטף ולהשאיר עודף לבעלי המניות.

יובל זעירא הוא שותף-מנהל בחברת ערך מוחלט לייעוץ פיננסי וניתוח חברות