משקיעים בביוסל באולטימטום לחברה: "תעבדו או שתפורקו"

מאז הרישום של פרוטליקס למסחר דואלי בת"א לצד ה-AMEX, ירד שוויה של ביוסל, שפרוטליקס היא כל אחזקתה ■ "המצב הנוכחי הוא שערוריה"

קבוצה של משקיעים פרטיים בביוסל , ובראשם דרור פרץ, כלכלן בחברת ייצוא גדולה, שלחו מכתב לחברה ובו דרישה לפירוקה או לשינוי מהותי באופן התנהלותה. כך נודע ל"גלובס". ביוסל מחזיקה ב-17.9% ממניות פרוטליקס , שנסחרת גם היא בבורסה בתל אביב ובמקביל גם בבורסת ה-AMEX.

מלבד האחזקה במניות פרוטליקס, לביוסל אין היום פעילות. המשקיעים טוענים כי אין כל הצדקה להשקיע היום בביוסל כאשר ניתן להשקיע ישירות בפרוטליקס. זאת, לעומת המצב בעבר, שבו ביוסל היוותה את הערוץ היחידי להשקעה בפרוטליקס, ומאוחר יותר את הערוץ היחיד להשקעה בה דרך הבורסה בישראל.

עוד הם אומרים כי אין הצדקה למשכורות המשולמות להנהלת ביוסל. החברה, שנמצאת בשליטת זאב ברונפלד, שמשמש גם כמנכ"ל שלה, רשמה ב-2009 הוצאות הנהלה וכלליות של 1.3 מיליון שקל, מהם כ-645 אלף שקל הוצאות הנהלה ו-148 אלף שקל שכר דירקטורים.

"המצב הנוכחי הוא שערוריה"

לטענת פרץ, מאחוריו עומדים עשרות משקיעים המחזיקים במניות החברה בהיקפים של אלפי שקלים עד מאות אלפי שקלים. "מדובר בשערוריה", אומר פרץ. "לחברה אין זכות קיום במתכונתה הנוכחית".

פרוטליקס נסחרת בתל אביב לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל. ביוסל נסחרת לפי שווי של 315 מיליון שקל, לעומת שווי של 447 שגוזרת לה באופן פשטני אחזקתה בפרוטליקס (17.9% בדילול מלא), ממנה יש לנכות את ההתחייבויות של החברה ואת המס הצפוי על רווחיה בפרוטליקס (ביוסל רכשה פרוטליקס בסכום זעום, כך שרוב שווי פרוטליקס הוא רווח). השווי הנגזר מכך הוא פחות או יותר 340 מיליון שקל.

קבוצת המשקיעים מציעה שתי אפשרויות לפתרון כשל השוק: האחת, פירוק ביוסל או ביצוע עסקת החלפת מניות כלשהי, כדי להביא למצב שבו בעלי המניות של ביוסל מחזיקים במניות פרוטליקס. השנייה - מכירת חלק מהאחזקה בפרוטליקס וביצוע השקעות נוספות על-ידי ביוסל, כדי לבזר סיכונים ולהציף ערך.

המשקיעים קוראים לכינוס אסיפה מיוחדת לדיון בעתידה של החברה.

ברונפלד סירב היום להגיב לטענות המשקיעים. גורמים אחרים המקורבים לחברה אמרו כי המשקיעים טועים לחלוטין בגישתם לחברה. "השוק לא יאפשר היווצרות של פער גדול מדי בין השווי של ביוסל הנגזר מאחזקת פרוטליקס לבין שוויה בבורסה. אם יש כשל שוק בהערכת שוויה של ביוסל, הרי הוא זמני.

"באשר להצעות המשקיעים, כל צורה של פירוק פרוטליקס תגרור עלויות מס כבדות. פעם אחת במס המשולם על-ידי ביוסל בעבור הרווח על מניות פרוטליקס ופעם שנייה עם חלוקת המניות של פרוטליקס למשקיעים". יצוין כי פרץ וקבוצתו מעריכים כי גם בהתחשב במס, המהלך הוא כדאי למשקיעים.

באשר לפתרון של מכירת חלק מן המניות כדי לבצע השקעות נוספות, אמר אותו גורם: "כרגע הכי משתלם לביוסל להמשיך להחזיק במניות פרוטליקס אשר מקנות לביוסל שליטה בפרוטליקס ועדיין עשויות לאפשר לה רווח משמעותי".

לדבריו, ביוסל עשויה לשמש כאמצעי בידי חברה גדולה במהלך של השתלטות על פרוטליקס, ובמקרה כזה ביוסל תיסחר דווקא בפרמיה על שווי אחזקתה בפרוטליקס, כך לפי אותו גורם.

מניות ביוסל ופרוטליקס שתיהן נמצאות היום בעלייה בבורסה בתל אביב, ביו-סל עולה ב-5.8% ופרוטליקס ב-4.5%.