ניחוח הסיכון שוב מושך משקיעים

מצבם הטכני של האירו ו-S&P500 מצביע על סיכוי די סביר לשינוי כיוון קרוב במגמה

השבוע אתרכז במבט על מצבם הטכני של מדד המניות האמריקאי (S&P 500 ) וצמד המטבעות אירו-דולר . בשבוע שעבר ניסיתי להסביר את הקשר בין הדולר ובין העליות במניות, על-ידי הצגת הזהב כמדד לשחיקה זו.

הפעם, הגורם המייצג את הצד האנטי-דולר יהיה האירו. אראה שגם הנתונים הטכניים, בשני הנכסים הללו, מצביעים על סיכוי סביר לשינוי כיוון בהם. אין כאן כמובן וודאות, אלא מצב טכני, אשר בעבר ניבא שינוי כזה.

תחילה נתבונן בגרף היומי של מדד ה-S&P500

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

• באפריל השנה המדד הפתיע רבים בירידה חדה. תוך שלושה חודשים וחצי הוא הפסיד כ-20% מערכו (1220 - 1010). אבל, לאחר 5 גלים יורדים (מספרים כחולים - עד סוף מאי), נרשמה תנועה מנוגדת למגמה, ולכן מבלבלת.

• דשדוש ארוך ומייגע תחם את תנועת המחיר בין 1010-1040 ו-1130. פעמים רבות ציינתי במסגרת זו, שתנועות נגד המגמה (תיקונים) יכולות ללבוש צורות מגוונות מאוד, ושלא ניתן לחזות מראש את התוצאה הסופית של מבנה מחיר כזה. מה שניתן לעשות בוודאות הוא להבין שאכן זו אינה מגמה, אלא תנועה מתקנת - בניגוד למגמה.

• המדד הדגים לנו זאת מצוין במקרה זה: במקום ללבוש צורת Zigzag פשוטה או Flat (שלישיית ABC), המביאה תיקון במחיר בשיעור שבין שליש לשני שליש, כמצופה מתיקון טכני קלאסי, המדד ביצע מאז סוף מאי מבנה שלישייה מסובך.

• W, X, Y, X ועכשיו Z, מהווים את המרכיבים של התנועה זו, והמעברים ביניהם היו מאוד אלימים וחדים. בימים אלו ניתן לראות יחסים מעניינים מאוד בין מרכיבים אלו:

1. העלייה האחרונה (מאז סוף אוגוסט) גמעה כ-119 נקודות מדד, בדיוק כמו העלייה Y (מתחילת יולי ועד התחלת אוגוסט - מלבנים חומים).

2. הזמן בין תחתיות ה-X (תחילת יולי ותחילת ספטמבר) שווה באורכו (40 ימי מסחר) לזמן שבין השיאים Y והעלייה האחרונה אשר נכנה אותה בשם Z (תחילת אוגוסט לתחילת אוקטובר - קוים וחיצים ירוקים).

• המדד נכנס לאזור שבין 61.8% ו-78.6% Fibonacci מכל הירידה מאז אפריל 2010 (סרגל עם רמות ומספרים שחורים). אזור זה מהווה בדרך כלל את אזור המקסימום של תיקון טכני אנטי-מגמתי.

• זווית העלייה של Z זהה לזווית העלייה של Y, ואת זה ניתן לראות בקווי המגמה הכחולים התומכים בשני קטעי תנועת מחיר אלו.

• אם נחבר קו בין שני תחתיות ה-X, ונמתח קו מקביל על שיא Y ו-W נקבל אזור תוחם עליון לתעלה עולה רחבה מאוד. למעשה, המדד הגיע שבוע שעבר לקו התחתון של אזור עליון זה ונהדף מטה.

• לבסוף, אציין את מתנד RSI המראה שהמדד נמצא בקניות יתר די קיצוניות. בעבר, מצבים כאלו התאימו מאוד להיפוכי מגמה של הטווח הקצר (מלבנים סגולים).

ועכשיו לגרף יומי של היורו-דולר

משה שלום יורו
 משה שלום יורו

מנובמבר 2009 (רמת 1.515) ועד יוני השנה (רמת 1.187) האירו ירד ירידה דרמטית. הרקע לכך בוודאי זכור: בעיותיה של יוון תחילה, ואח"כ של מדינות ה-PIIGS, אשר הכניסו במערכת הפיננסית ספקות קשות להמשך קיום האירו.

ערבות בסך טריליון דולר, תמיכת ה-IMF והתחייבות לתוכניות צנע, הכניסו בינתיים את הספקות האלו למגירה, וחיזקו שוב את האמונה ביכולת מדינות האיחוד לשמור על מטבע אחיד.

כתגובה לאמון המחודש במטבע, ובמיוחד כתגובה לשוני במדיניות הפיסקאלית בין מדינות האיחוד לבין ארה"ב, היורו החל לתקן מעלה בתצורת Zigzag בעל שלושה גלים. מתחילת יוני בוצע גל A (עד 1.330), לאחריו גל B (לאזור 1.270) ובימים אלו קורה גל C מעלה.

אם מתח קו מגמה בין השפל 1.187 ותחילת העלייה האחרונה (בספטמבר), נקבל את הגבול התחתון של התעלה הגדולה המכילה את כל התיקון. קו מקביל לגבול תחתון זה, המוצב על השיא של גל A, ייתן את הגבול העליון של אותה תעלה.

• המטבע הגיע בתנועה מאוד חדה לגבול עליון זה. כאן, נמצאים גם אזור התנגדות חשוב (סביב 1.383) ואזור ה-61.8% תיקון של כל הירידה מ-1.515. שילוב של אלמנטים טכניים כאלה, מהווה בדרך כלל, מכשול קשה להמשך מעלה.

• קיים מצב די קיצוני במתנד ה-RSI (מלבנים סגולים). עובדה זו מצביעה על האופטימיות האדירה הקיימת אצל הסוחרים. כמויות הרכישות החדשות (לונגים) וסגירות פוזיציות השורט, נעשות ללא תיקונים או השהיות.

המסקנה המתבקשת משני הגרפים

ההודעות החדשות של הבנק המרכזי האמריקאי, בדבר מוכנותו לבצע "כל שיידרש" כדי למנוע התדרדרות הכלכלה למיתון מחודש (Double Dip) יצרו את תנועת השווקים מאז התחתית בסוף אוגוסט. קטילת הדולר, עליות במניות, בסחורות ובמתכות היקרות, מצביעות על סברת המשקיעים בדבר גל QE (קניית אג"ח מדינה על ידי הדפסה של כסף "יש מאין") בנוסף.

לדעתי, המצב הטכני בזהב (אשר הוצג שבוע שעבר), ביורו, ובמדד המניות (S&P500) מצביע על כך שקיימת סבירות גבוהה לכך שתנועה זו עומדת לפני סיום. מבנה הגלים (המשמש לי כרקע חשוב מאוד), הקיצוניות במצבי קניות היתר, ומצב האופטימיות הקיימת במערכת לגבי נכסים אלה (85% במניות, מעל 90% ביורו) מחזקים מאוד הנחה זו.

אני חוזר ומדגיש שכל האמור לעיל איננו אומר שההיפוך הוא מיידי. מדד ה-S&P500 יכול בהחלט להמשיך לאזור שבין שני הקווים הכחולים המהווים את התחום העליון של התעלה הגדולה.

כמו כן היורו והזהב יכולים למשוך הלאה, עוד קצת, את המומנטום שלהם. בימים אלו של התערבות בלתי פוסקת מצד אלו המעוניינים להציג שווקים חיוביים (ניתן לקרוא בקישור זה כתבה בנושא שקיבלתי מחבר בפורום).

תזמונים ואירועים יכולים להידחות זמן רב מעבר למה שהיה מקובל, כאשר אותם שווקים היו מבוססים על ביקוש והיצע חופשי.

  1. משה שלום הינו מנתח שווקים פיננסיים, וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" (http://www.grafim-online.com) המספק שירותים למשקיעים וסוחרים.
  2. ניתן ליצור איתו קשר ישיר בעזרת האימייל Moshe.Shalom@gmail.com.
  3. כל המעוניין להיכנס לרשימת תפוצה שלו לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.
  4. משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.