אל תרוצו לתבוע את לוסקין

התנהלות גבעות אמנם תמוהה ומדיפה ריח רע, אך מכאן ועד להצלחה בתביעה הדרך ארוכה

בסצינה בלתי נשכחת מהסרט "גבעת חלפון אינה עונה" שופך סרג'יו קונסטנזה פחית דלק על דיונת חול ואחר-כך מוכר את חלקת האדמה לויקטור חסון, באמתלה שאפשר למצוא בה נפט. כשחסון מגלה כי מדובר בחלקת נפט מדומה, הוא מתרגז ורודף אחרי קונסטנזה.

חלום ההתעשרות המהיר באמצעות מציאת מצבורי נפט הוא חלום ישראלי ישן, ודומה שגם הכעס ומפח-הנפש שבהם מסתיים לעתים החלום, כבר הפכו לחלק בלתי נפרד מסיפור זה.

ובכל זאת, סיפורה של שותפות חיפוש הנפט גבעות עולם, שזכה לכותרות באחרונה, הוא סיפור ייחודי, שבו מעורבב חלום ההתעשרות עם אמונה באלוהים והתנהלות מוזרה של המשקיעים המרכזיים, ובראשם מייסד השותפות, הגיאולוג טוביה לוסקין.

"אין שאלה בכלל ששדה מגד 5 יפיק בסופו של דבר נפט", שיחרר באחרונה לוסקין את אחת מהצהרותיו הבומבסטיות בראיון ל"מעריב", ימים ספורים אחרי שהצהיר בפני המשקיעים, באסיפה שאירגן בשבוע שעבר, כי בקידוח יש "פי 5 נפט" ממה שקיוו בהתחלה.

לצד התמיכה שמעניקים חלק מהמשקיעים לגבעות, הולכים וגוברים בציבור גם קולות הביקורת כלפי החברה. חלק מהדוברים, שקולם נשמע בעיקר ברשת האינטרנט, טוענים כי המשקיעים צריכים להגיש תביעה ייצוגית נגד השותפות ומנהליה בשל ההצהרות הבומבסטיות.

קשר סיבתי

האפשרות שתביעה ייצוגית נגד גבעות תוגש, תאושר על-ידי בית המשפט ותתקבל בבוא היום, אינה מובנת מאליה.

אמנם עילת התביעה הלכאורית העתידית של המשקיעים היא ברורה, ועניינה - הפרת חובת הגילוי של החברה ובעליה כלפי המשקיעים. חובת הגילוי, הקבועה בחוק ניירות ערך, היא למעשה העיקרון המרכזי של החוק ומהווה אמצעי הגנה מרכזי על המשקיעים בשוק ההון. משמעותה - אם יראו המשקיעים כי בדיווחיה הפומביים מסרה להם גבעות מידע מטעה, מוגזם, או שקרי, הם יוכלו להגיש את התביעה על בסיס זה. ואולם, לשם כך יהיה עליהם להמתין זמו רב עד אשר יתבררו העובדות בכל הנוגע לקידוח מגד 5.

בנוסף, גם אם יתברר בדיעבד כי קיים פער משמעותי בין הצהרות לוסקין וחבריו לגבי האפשרויות להפיק כמויות נפט גדולות מקידוח מגד 5 לבין הכמויות שהופקו בפועל - עדיין יצטרכו המשקיעים, בבואם לתבוע את החברה, להוכיח כי בזמן ששוחררו ההצהרות לאוויר העולם, הסתירה גבעות את המידע האמיתי שהיה בידיה.

משוכה נוספת אותה יצטרכו התובעים העתידיים לעבור היא הוכחת הקשר הסיבתי בין הנזק שנגרם להם (צניחת ערך המניה) לבין ההצהרות והדיווחים של גבעות ובעליה. כאן יש לציין כי קיימים גורמים רבים מאוד שמשפיעים על המסחר בכל יום נתון, וקשה מאוד יהיה לבודד את השפעת התנהלות החברה על הירידה בערך המניה שלה. אפילו ביום שבו צנחה מניית גבעות ב-25%, לאחר שהתחדש המסחר בה, יוכלו בעליה להאשים בכך את התנהלות רשות ניירות ערך, מחיר הנפט בעולם וגורמים רבים אחרים.

תובעים הולמים

בנוסף, יעמדו בפני המשקיעים, אם ירצו להגיש תביעה ייצוגית, החסמים הרגילים של תביעה מסוג זה - על התובעים לעמוד במספר תנאים: למשל, שהם "תובעים הולמים", שאינם קנטרניים, שהסעד הנתבע הוא סעד אחיד ומשותף לכלל התובעים הפוטנציאליים, ושהתביעה הוגשה בתום-לב ואין מאחוריה כוונה נסתרת למוטט, להתנקם או לסחוט את גבעות.

התנהלות גבעות עולם בשבועות האחרונים עלולה להיראות כתמוהה ומוזרה, וההצהרות שהיא מפריחה לאוויר מדיפות ריח רע. ועם זאת, את הציפייה להתעשרות מהירה כדאי למשקיעים להמשיך ולמקד במצבורי הנפט שבתוך האדמה - ולא בהליכים משפטיים עתידיים נגד החברה, שסיכויים להצליח אינו גבוה.