חברת התרופות הישראלית VBL השלימה גיוס של 40 מיליון ד'

ההשקעה, שהתקבלה מקרן אמריקנית גדולה ומהמשקיעים הקיימים, התבצעה לפי שווי של 160 מיליון דולר ■ החברה גייסה מאז הקמתה 116 מיליון דולר

חברת VBL - Vascular Biogenics Limited השלימה גיוס גדול של 40 מיליון דולר, כך נודע ל"גלובס". בסבב השתתפה קרן אמריקנית גדולה לצד רוב המשקיעים הקיימים בחברה, ביניהם טבע, פיטנגו, מקס הרצברג וקרן אאורום של מוריס קאהן.

VBL, חברת תרופות פרטית, היא אחת משיאניות הגיוסים הפרטיים בתעשיית הביומד הישראלית.

עד היום החברה גייסה כ-76 מיליון דולר, לא כולל הגיוס הנוכחי, והיא מעסיקה 35 עובדים. המייסד והמנכ"ל שלה הוא פרופ' דרור חרץ, רופא בכיר בתל השומר, שמתמחה בכלי דם. ב-2009 נכללה VBL ברשימת החברות המבטיחות של "גלובס".

המיקוד השתנה

ל-VBL שני מוצרים עיקריים. המוצר המוביל הוא מולקולה אנטי-דלקתית בתחום הפסוריאזיס, שנמצא בשלב השני (IIB) של הניסויים הקליניים.

בעבר פותחה המולקולה לתחום של דלקות העורקים שגורמות לטרשת עורקים ומובילות בסופו של דבר להתקפי לב. היא עוררה עניין רב בתחום זה, אולם VBL מצאה כי העלויות של ניסוי כזה גדולות מדי עבור חברה פרטית ובהתאם המיקוד השתנה.

המוצר נבחן גם לטיפול בדלקות מפרקים, ועשוי להתאים אף לטיפול בדלקת מעי כרונית (IBS) וטרשת נפוצה.

הפסוריאזיס ודלקת הפרקים הם תחומים תחרותיים ומספר רב של תרופות נמצאות בהם היום בשלבים מתקדמים של הניסויים, כולל מספר תרופות שניתנות בבליעה, כמו זו של VBL.

המוצר של VBL לתחום הפסוריאזיס נמצא לקראת סיום השלב השני של הניסויים. תוצאותיו חשובות לא רק מבחינת ההבטחה בפסוריאזיס בלבד, אלא גם כרמז ליעילות המוצר כתרופה אנטי-דלקתית וכן כעדות לרצינותה של VBL כחברה וליכולתה להרים ניסוי יעילות משמעותי.

המוצר השני של VBL נועד לטיפול בסרטן. הוא פועל על-ידי חיסול סלקטיבי של כלי הדם שמגיעים אל הגידול הסרטני. גידולים סרטניים צומחים מהר וצורכים תוך כדי כך דם רב, ולכן הם דואגים שגופו של החולה יגדל בסביבתם כלי דם חדשים, המיועדים רק להם. לשם כך, תאי הסרטן מפרישים חומר בשם TNF, שמעודד את הגוף לגדל כלי דם חדשים.

המוצר של VBL הוא תרפיה גנטית - תחום חדש ומלהיב של הרפואה. התרופה היא וירוס שמבטא גן מסוים שגורם לכלי הדם להתנוון. הייחוד אצל VBL הוא שהגן הזה מופעל על-ידי ה-TNF שמפרישים התאים הסרטניים.

כך, במקומות שבהם יש גידול ולכן יש TNF, יתנוונו כלי הדם, ואילו בשאר הגוף כלי דם לא ייפגעו. המוצר ניתן בעירוי.

במוצר זה החברה צפויה להתחיל בקרוב את השלב השני של הניסויים, לאחר שהסתיים בהצלחה שלב I/II. לאחרונה אמר חרץ ל"גלובס" כי המוצר עשוי להגיע לשוק עד 2013-2014 - תחזית שנראית אופטימית בהתחשב בכך שתרפיה גנטית היא תחום מאוד חדשני.

הנפקה או רכישה?

מזה מספר שנים בוחנת VBL אפשרויות להנפקה בבורסות שונות. גם האפשרות הזו לגבי הנאסד"ק עומדת על הפרק, אך כנראה לא תהיה ריאלית טרם יהיו לחברה תוצאות טובות בניסוי בסרטן או תוצאות מצוינות בפסוריאזיס.

בתחילת 2008 התעניינה VBL באפשרות להנפיק בבורסת ה-AIM בלונדון, אולם משכה את התשקיף לאחר שראתה כי אינה מצליחה להשיג את השווי שביקשה, בין היתר בשל מצב השוק. במקביל, ניהלה החברה מגעים עם ענקית התרופות פייזר למסחור אחד המוצרים שלה, מגעים אשר לא הבשילו לעסקה.

בהכללה, חברות מסוגה של VBL מקבלות מחירים טובים יותר ברכישה מאשר בהנפקה. סביר להניח שזו גם העדפת המשקיעים, רובם קרנות הון סיכון. אף ששלב הניסויים הקליניים בחברה נמשך זמן רב יחסית, רוב המשקיעים תומכים בחברה, כפי שניתן לראות מהשתתפותם בסבב הגיוס. עם זאת, סביר שהם כבר מצפים לפריצת דרך בשנה עד שנתיים הקרובות.

VBL

תחום פעילות: טיפול לפסוריאזיס

שנת הקמה: 2000

מייסד ומנכ"ל: פרופ' דרור חרץ

מספר עובדים: 24

משקיעים: טבע, Merck האמריקנית, מקס הרצברג, ג'ידה צייטלין, קדימה היי-טק, פיטנגו, גלנרוק, מורי ארקין דרך קרן Aurum ודליה פרשקר

גיוסי הון: 116 מיליון דולר

מקור: IVC-Online