המיתון עבר? לאס וגאס בשפל הקשה ביותר מאז שנות ה-40

גם אם המהמרים יחזרו, כמקווה, לא יהיה די בכך כדי להניף את בירת ההימורים ממצוקתה בגלל קריסת הנדל"ן ■ שיעור האבטלה בנוואדה - 14.4%, הגבוה ביותר בארה"ב

לאס-וגאס נמצאת בשפל הכלכלי הקשה ביותר מאז שנות ה-40, כאשר מלונות ההימורים הגדולים החלו להיבנות במדבר. גם אם המהמרים יחזרו, כמקווה, כאשר הכלכלה הלאומית תתחזק, לא יהיה די בכך להניף את בירת ההימורים ממצוקתה בגלל קריסת ענף הנדל"ן והבניה, עמוד התווך השני של כלכלת וגאס, יחד עם ההימורים והתיירות.

"ערים רבות בארה"ב מתחילות לראות נצנוצים ראשונים של אור בקצה מנהרת המיתון; לאס-וגאס אינה אחת מהן", כתב ניו יורק טיימס בכתבה בעמודו הראשון, שמציירת את עתידה של בירת ההימורים בצבע שחור חזק.

שיעור האבטלה בנוואדה הוא 14.4%, השיעור הגבוה ביותר בקרב המדינות בארה"ב, ושיעור האבטלה בלאס-וגאס הוא 14.7%. להשוואה, לפני עשר שנים, היה שיעור האבטלה בנוואדה 3.8%, מהנמוכים בארה"ב אז. אוגוסט השנה היה החודש ה-44 ברציפות שבו הובילה וגאס במספר עיקולי הבתים בכל ארה"ב.

הנהלת מלון ההימורים "פלאזה", בדאון-טאון לאס-וגאס, הודיעה באחרונה על סגירת המלון וחלק מהקזינו הצמוד , ופיטורי 400 עובדים, במטרה לשפץ, בתאריך בלתי נקוב, את האתר, לדברי ניו יורק טיימס. (המלון נמצא בבעלות חברת טאמארס, בשליטת איש העסקים הבריטי היהודי פויו זבלדוביץ, שהיה מעורב בהתכתשות משפטית מתוקשרת עם יצחק תשובה ונוחי דנקנר, שדרשו להשתמש בשם "פלאזה", לפרוייקט ההימורים שהם תכננו להקים בעיר).

"היינו במצב רע גם בעבר, אבל לא עד כדי רע", אמר לטיימס דייוויד שוורץ, מנהל המרכז לחקר ההימורים באוניברסיטת נוואדה. "אם בוחנים את ההכנסות מהימורים, הן החלו להתכווץ לפני שלוש שנים והן מוסיפות להתכווץ".

לדבריו, בעקבות פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר הסתמנה האטה בלאס-וגאס, שנמשכה שנתיים, "אבל לא בהיקף שאנו עדים לו עכשיו".

ראש עיריית לאס-וגאס, אוסקר גודמן, אמר שהוא אופטימי לגבי עתיד העיר, והראיה: שתי טיסות, מלאס-וגאס ואליה, שהוא טס בהן באחרונה, היו מלאות לגמרי. אך הוא הוסיף: "ממוצע מחירי החדרים במלונות בווגאס אינו מה שהיה. תעריפי החדרים עכשיו הם מציאה. אנשים אינם מוציאים כספים על הימורים כפי שהוציאו בעבר. בדרך כלל, לאס-וגאס היתה העיר האחרונה בארה"ב שנכנסה למיתון והראשונה שנחלצה ממנו. עכשיו זה שונה. אבל כאשר אנשים יתחילו להרגיש ביטחון במצבם הפיננסי, וגאס תחזור לזירה חזקה מכפי שהיתה אי פעם".

ובכל זאת, אופיו של המשבר הפיננסי הנוכחי מעורר חששות, שהכנסות מהימורים ייתקשו לחזור לרמתן הקודמת בעתיד הנראה לעין. כלכלנים אומרים, כי סביר להניח שאנשים ימעטו עתה להמר עם ארנק פתוח, כפי שהיה נהוג עד פרוץ המשבר, ובמיוחד לא הבייבי בומרס, שנאלצים להתמודד עם שחיקת ערכי הנדל"ן וקרנות הפנסיה שלהם בדיוק לקראת יציאתם לגימלאות. עובדה, בחודשים שחלפו נרשמה עליית במספר המבקרים בווגאס, אך ההכנסות מהימורים הוסיפו לקפוא על שמריהן.

"לא בטוח שלמהמרים הגדולים, אלה ששמו סכומים גדולים על השולחן בעבר, יהיה מספיק כסף גדול על השולחן", אמר ראש העיר.

"למרות שהירידה בהימורים התרחשה במקביל לשקיעה כלכלית, לא צריך להניח באופן אוטומטי שכאשר הכלכלה תתאושש, יחזרו ההימורים לרמתם הקודמת", אמר ל"טיימס" האנליסט קית פולי, מיחידת השירות למשקיעים של מודיס.