רופא על הקו: שירות חדש מאפשר לקבל ייעוץ רפואי טלפוני בתשלום

שירות "רופא מומחה" פועל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, וכרוך בתשלום של 89 שקל ■ שירות דומה השיק לאחרונה הפורטל הרפואי אינפומד בעלות של 69 שקל

לכולנו יש טלפון (לפחות אחד), וכולנו צריכים לפעמים להתייעץ עם רופא. בדיוק כאן נכנס השירות החדש "רופא מומחה", שמאפשר להתייעץ טלפונית עם רופא מומחה תמורת תשלום, ללא תלות בקופות-החולים או בביטוח פרטי.

"רופא מומחה" הוקם על-ידי קבוצת מומחים ברפואת משפחה, כאשר בבסיס הרעיון עומד המוטו שגוף ונפש אחד הם, ושלכל אדם יש זכות להתייעץ בניחותא ובאמצעים טכנולוגיים נגישים (טלפון ומצלמה) ומהבית ולהימנע מביקורים מיותרים בקופת-החולים.

השירות פועל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, בחיוג למספר מקוצר 27293* (הרופא), וכרוך בתשלום של 89 שקל. בקרוב יושק פורמט של מנוי בתשלום קבוע.

כאשר נדרש מומחה מתחום מסוים, הוא מועלה לשיחת ועידה לשם מתן אבחון מדויק. במידת הצורך הוא מפקסס מרשם רלוונטי לבית-המרקחת.

"המענה ניתן על כל פנייה בקשת הבעיות הרפואיות ומיועד לכל גיל", מסביר המנכ"ל, ד"ר אלון מרגלית. מרגלית סבור כי המודל, המיושם בארצות רבות, יחלחל גם לצרכן הישראלי.

במשך שנתיים נוסה השירות כפיילוט על מבוטחי קופת-חולים לאומית וטיילי החברה הגיאוגרפית.

את יתרונות השיחה בשילוב וידיאו (שמתבצעת דרך הסלולרי) מדמה ד"ר אלון מרגלית ל"דרך היעילה ביותר המשולה לביקור אצל רופא", ומוסיף כי "הרפואה השמרנית עד היום לא הפנימה את האפשרויות הטכנולוגיות והפשטות שהן מאפשרות. אני מאמין כי תוך זמן קצר השיחה תהפוך להיות כלי ראשון עבור הצרכן וגורם שיוריד לחץ מהמערכת הבריאותית כולה".

יצוין כי שירות דומה השיק לאחרונה הפורטל הרפואי אינפומד, בחיוג למספר 6463* ובעלות של 69 שקל לייעוץ רפואי הזמין 24 שעות בכל תחום.

בנוסף, זה זמן מה שקופת-חולים כללית מפעילה שירות רופא און-ליין (בשלב זה לילדים בלבד), בשעות הלילה ובסופי שבוע - ללא תשלום. שיחת הווידאו לא מתבצעת דרך הטלפון הנייד אלא באמצעות הורדת אפליקציה למחשב הביתי. בקופה מדווחים על 6,500 פניות בחודש.

המרשם כובד רק בבית-מרקחת פרטי

במבחן התוצאה מסתבר כי השירות של "רופא מומחה" לא תמיד זמין, אך כאשר הוא זמין - הוא יעיל. נסיין עם בעיה בעור נענה רק בפעם השלישית שחייג. הרופא היה אדיב וניסה לאתר את הסימפטום באמצעות שאלות ענייניות תוך הסבר ברור על אבחנתו. גימיק הווידיאו לא יושם בפועל.

לאחר שיחה קצרה קבע הרופא את הטיפול הנדרש ושיגר מרשם לפקס הביתי. יש לציין כי המרשם לא כובד בבית-המרקחת של סופר-פארם (כיוון שנשלח בפקס), וכובד רק בבית-מרקחת פרטי.

בסוף השיחה הומלץ לפנות לרופא מטפל במקרה שהבעיה תחזור.

לסיכום אמר הנסיין: "היעילות העיקרית של השיחה הסתכמה בקבלת מרשם מיידי. בשל עלות השירות, אני סבור כי ראשית הייתי מנסה למצות את האפשרויות מול רופאי הקופה והמוקד הטלפוני".

במשרד הבריאות מציינים כי לפי פקודת הרוקחים, תכשיר/תרופה ינופק אך ורק על-פי מרשם חתום בידי רופא. התקנות אינן מתייחסות במפורש לשאלה האם יש לקבל מרשם מקורי בלבד.

"היות שניפוק תכשיר על-פי מרשם שנשלח באמצעות הפקס מותיר בידיו של המטופל את המרשם המקורי, ומטופל לא אחראי עשוי לעשות בו שימוש חוזר בבתי-מרקחת אחרים, יש מקום לנקוט בגישה זהירה, ושימוש במרשמים שנשלחו בפקס צריך להיעשות רק במקרים מסוימים בהם מצבי חירום", נמסר.