ארדן: אשקול להקפיא את השת"פ להקמת העיר הפלסטינית

השר לאיכות הסביבה סייר בעיר רואבי, שמוקמת בימים אלה צפונית לרמאללה, ועתידים לגור בה בשלב ראשון כמה עשרות אלפי תושבים

הפלסטינים שמים את כל יהבם על הקמת פנינת הנדל"ן החדשה שלהם: העיר רואבי, שמוקמת בימים אלה צפונית לרמאללה ועתידים לגור בה בשלב ראשון כמה עשרות אלפי תושבים. אולם, השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן עשוי לקלקל להם את החגיגה.

אתמול (ג') בצהריים ביקר בעיר הנבנית, מלווה בקצינים ממפקדת התיאום והקישור באזור, כדי להתרשם מהיקף העבודות ומהשלכותיהן האפשריות על ישובים ישראליים. זאת, בעקבות תסקיר השפעה על הסביבה שקיבל לידיו לאחרונה, ולדבריו - ממצאיו מביכים.

טרם צאתו לביקור באחד מאתרי ההקמה של העיר החדשה, שוחח ארדם עם "גלובס" והסביר כי "מדובר בשטח 'בי', שהוא שטח בשליטה ביטחונית ישראלית ולמעשה, זכותם של הפלסטינים לבנות שם. כדי לקדם את הבנייה, הם משתמשים בדרכי עפר, וצה"ל מסייע להם בכך ואנחנו משתפים איתם פעולה".

לטענת ארדן, "במסגרת שיתוף הפעולה הזה דרשתי שיהיה תסקיר מפורט, הוא הוכן בידי הפלסטינים אחרי זמן רב והממצאים מביכים: הוא לא מתייחס לאופן שבו יטופלו שפכים; לא נותן פתרונות לטיפול באשפה; לא מתווה גישה ברורה לטיפול במים בכלל ובהספקת מי השתייה בפרט והרשימה עוד ארוכה".

"עיר מיותרת"

לדברי ארדן, יש בכוונתו להיפגש בשטח עם אנשי עסקים פלסטינים ובהם היזם שבונה את העיר, בשאר אל-מצרי: "ייתכן שזאת עיר מיותרת, כי אפשר היה להקים שתי שכונות חדשות ברמאללה. אך הפלסטינים רוצים עיר, רוצים את גבעתיים הפלסטינית שתאפשר מגורים לאנשי העשירון העליון, ולבנות את המבנים שלה בסטנדרטים הגבוהים ביותר. זה לא ענייני, אני לא הריבון בשטח. אבל אני לא רוצה שהעבודות יפגעו באיכות הסביבה בישראל, מה גם שבמי תהום אין גבולות", אמר.

בשיחה עם "גלובס" אמר ארדן כי אם יתרשם שהעבודות לבניית רואבי נמשכות מבלי שמנהלי הפרויקט נותנים את דעתם לנושא הסביבתי, הוא ישקול לשבש לפלסטינים את התכניות: "אוכל לפנות בנושא הזה אל מערכת הביטחון ולדרוש שתורה לצה"ל לא לשתף פעולה עם התוכנית הזאת. אני מאוד מקווה ששר הביטחון לא ייתן את ידו ליצירת מפגעים כאלה".

בתוכנית הפלסטינית להקמת העיר החדשה, שותפות בין היתר גם כמה חברות בנייה ישראליות וחברות אחרות המספקות שירותים בתחום. העיר עתידה לקום בהשקעה ראשונית של כמה מאות מיליוני דולרים, והאכלוס שלה יחל ב-2013. עתידות להבנות בה כ-6,000 יחידות דיור ומספר תושביה מוערך בכ-40 אלף איש.