ח"כ שאמה ימונה ליו"ר ועדת הכלכלה; אילו החלטות הוא יקדם?

מושב החורף בפתח: ח"כ שאמה-הכהן צפוי להחליף את ח"כ אופיר אקוניס כיו"ר ועדת הכלכלה, ולקדם החלטות הפוכות

שניהם צעירים בני 37, אמביציוזים, כריזמטים ומרפקנים, שנבחרו לרשימת הליכוד מאזור המרכז. בזה פחות או יותר נגמר הדמיון בין יו"ר ועדת הכלכלה היוצא, ח"כ אופיר אקוניס, ליו"ר הנכנס, ח"כ כרמל שאמה-הכהן. אקוניס הוא איש של נתניהו, שאמה-הכהן נמנה בעבר עם מחנה שרון.

אם אכן יעבור השרביט מאקוניס לשאמה ב-3 בנובמבר (הדבר ממתין להכרעת ראש הממשלה ותלוי גם בהרכב הקואליציה ובשינויים שעשויים להתרחש בשבועות הקרובים), צפויות לא רק להשתנות פניו של היו"ר, אלא גם להתהפך החלטות הוועדה.

פרט לתחום הסלולר שנידון בוועדה, שבעניינו רואים השניים עין בעין, ברוב הנושאים האחרים אקוניס ושאמה חלוקים. הדיון הסוער בוועדה בסוגיית העלאת תמלוגי הגז המחיש את המחלוקת ביניהם.

עד כה ניהל את הדיון בסוגיה אקוניס, הסבור כי יש להעלות את התמלוגים בצורה מאוזנת ומידתית וכי אין להחיל את ההחלטה רטרואקטיבית, אולם ההכרעה תתקבל רק בעוד כמה חודשים, עם הגשת מסקנות ועדת ששינסקי, בעת ששאמה, תומך נלהב בהעלאת התמלוגים, כבר יישב על הכיסא. היו"ר הנכנס התחיל לצחצח את החרבות עוד לפני כניסתו לתפקיד, וכבר לפני כמה חודשים הזדרז להגיש הצעת חוק פרטית להעלאת התמלוגים, בידיעה שיהיה זה הוא יו"ר הוועדה שינהל את הדיון בה ויחרוץ את גורלה.

תקשורת שונה

גם בסוגיות תקשורת הם חלוקים. בעוד אקוניס העביר הצעת חוק הפוטרת את ערוצים 9 ו-24 מתשלומי דמי מעבר לכבלים וללוויין, הגיש שאמה בקשה להצבעה חוזרת כדי להפוך את ההחלטה; אקוניס רואה יתרון צרכני בדיטיטי (ממיר דיגיטלי), שאמה חושב ההיפך; אקוניס מתנגד לחבילת הערוצים הצרה, שאמה תומך נלהב בה ומתכוון עם כניסתו לתפקיד להעלותה מחדש על שולחן הוועדה; גם את החלטת הוועדה על הקמת ועדת משנה למעקב אחר הרפורמה בתקשורת ויישומה מתכוון שאמה להפוך. מיד לאחר שהתקבלה הוא האשים את אקוניס במחטף והצהיר כי עם כניסתו לתפקיד היו"ר יפעל לביטול ההחלטה.

גם תפיסת העולם הנדל"נית של השניים שונה באופן מהותי. שאמה, שמאי מקרקעין במקצועו, ביקש להוביל מהלך למיסוי דירות להשקעה, שלפיו יינתן פטור ממס שבח למי שימכור בשנה הקרובה דירה להשקעה הנמצאת בבעלותו. לטענתו, המבצע יזרז את המשקיעים בנדל"ן לשחרר את דירות המגורים שבידיהם, והדבר יעזור להתמודד עם היצע הדירות הנמוך בשוק. אצל אקוניס לא נרשמה התלהבות מההצעה. כעת פועל שאמה לקדם את הנושא מול משרד האוצר והוא מקווה לזכות בתמיכה בקידום ההצעה.

אין זה מפתיע שאקוניס ושאמה גם לא הובילו יחד חקיקה הקשורה לבנקים. שאמה חתם במהלך המושב על הצעת חוק שקראה לביטול 13 עמלות בסיסיות, ואילו אקוניס פעל לקדם מהלך חקיקתי שיחייב את הבנקים להעניק ריבית על הזכות בחשבון העו"ש. באחרונה הצליח אקוניס להגיע לפשרה בנושא עם בנק הפועלים. שאמה סבור שהפשרה אינה משקפת את הצעת החוק המקורית ובכוונתו להגיש את ההצעה של חברו לסיעה ולקדמה ביושבו על כיסא יו"ר הוועדה.

שאמה נכנס

האתגר הראשון של שאמה כיו"ר הוועדה יהיה חוק ההסדרים, שהדיונים בו יחלו במקביל לכניסתו לתפקיד. טרם הוחלט אילו נושאים יישארו במסגרת החוק ואילו יוצאו ממנו ויועברו לערוץ חקיקה רגיל, אולם כבר עכשיו ברור כי היו"ר החדש ייאלץ להכריע בכמה סוגיות מרכזיות ובהן דרישת האוצר להכניס נציגים מטעמו למועצת הנפט, מהלך שאמור לסייע לאוצר לחשב את היקפי הכסף שעשויים לזרום לקופת המדינה לאחר הפקת הגז או הנפט. בתחום הנדל"ן, תידרש הוועדה לסוגיית תמ"א 38 וכן להצעות שונות בתחום פיצוי-בינוי.

שאמה ידוע כמי שאוהב אקשן. הוא נמשך לאש ואוהב להדליק מדורות. הנושאים שיעלו על שולחן הוועדה בראשותו ימשכו לא מעט תקשורת. כך למשל כוונתו לקדם הטלת קנסות על חברות הסלולר וכן הצעות חוק שיחייבו מסלולים אחידים בין חברות הסלולר כדי שניתן יהיה להשוות בין שירותיהן. גם בתחום הגז הביתי, אותו מגדיר שאמה בעייתי, מתכוון היו"ר החדש לפעול. נושאים נוספים שלא נידונו עד כה בוועדה יהיו תיירות הפנים המידרדרת ואכיפת חוקי עבודה שימנעו העסקת עובדים זרים ללא רישיון.

אקוניס יוצא

בתחילת נובמבר יסיים אקוניס כהונה של 19 חודשים בראשות הוועדה. בישיבתו הראשונה כיו"ר, הצהיר כי ינהל את הוועדה ברוחו של מנחם בגין על פי עקרונות הכלכלה החופשית: "כלכלה חופשית עם צדק חברתי". עד היום זו המדיניות המוצהרת של הליכוד.

בחודש הראשון לכהונתו ביטל את הצעת האוצר במסגרת חוק ההסדרים להטיל מס על קטעים 19 ו-20 בכביש 6 בטענה שהוא אחד המרכזיים בחיבור בין הפריפריה למרכז. באותו חודש הוביל בישיבה אחת שארכה שלוש שעות את ההחלטה על הפעלת מפעילים וירטואליים בשוק הסלולר, מהלך שצפוי להסתיים בשבוע הבא. עוד הספיק להעביר את חוק הדלקן האוניברסלי שהתעכב כ-13 שנה, יחד עם ח"כ שי חרמש, על אף לחצי הטייקונים וחברות הדלק שהתנגדו לכך. גם את לחצי חברות הסלולר הצליח אקוניס להדוף בדיונים על הורדת דמי הקישוריות.

את ההישג הצרכני הגדול רשם על שמו בסוף המושב האחרון, כשהצליח להעביר את החוק המאפשר החזרת מוצרים וקבלת כסף מזומן במקומם, שייכנס לתוקף בעוד חודש וחצי.

במהלך הקדנציה של אקוניס לא הסתירו השניים את המחלוקות ביניהם. שאמה מיהר להגיש בקשות להצבעות חוזרות כמעט לאחר כל החלטה של יו"ר הוועדה. מעניין יהיה לראות אם אקוניס יאמץ את שיטותיו של הקולגה.