כרוניקה של מענק

אינטל קיבלה חצי ממה שדרשה, אך רק במענק הבא נדע אם יחסי אינטל-ישראל השתנו

השבוע נפל דבר במדינת ישראל. אחרי כמעט שני עשורים בהם הדרישות של אינטל למענק ממשלתי כתנאי להקמת מפעל נוסף התקבלו כמובנות מאליהן, הדגימה הממשלה כי מנגנוני התמיכה שלה בפעילות הייצור מורכבים יותר ממה שנדמה.

השבוע הודיעו משרדי האוצר והתמ"ת כי אינטל תקבל מענק של כ-200 מיליון דולר - מחצית מהסכום שנדרש - לצורך הרחבת המפעל הקיים בקריית-גת, FAB 28, בטכנולוגיה לייצור מעגלים מודפסים ברוחב של 45 ננומטר לטכנולוגיה של 22 ננומטר.

לעיתים קשה לקלוט את גודל והיקף החשיבות של הפעילות המקומית שמבצעת אינטל. מרכז הפיתוח הישראלי עם כ-3,000 עובדים אחראי על המוצרים המתקדמים ביותר של החברה, וככל הנראה היה אחראי ישירות לכך שאינטל עדיין מובילה את עולם המעבדים. יוצא המרכז הישראלי, דדי פרלמוטר, הוא מועמד מרכזי לרשת את המנכ"ל החברה העולמית, פול אוטליני, ובכלל, בישראל נעשית פעילות הייצור שהיא בין המוצלחות והיעילות בעולם האלקטרוניקה.

אם היינו חוזרים ל-1974, אז הביא דב פרוהמן את הנהלת אינטל לישראל בכדי לשכנע אותם בכדאיות הפעילות המקומית, הם היו מתקשים להאמין כי הנוכחות בישראל תהיה מהותית כ"כ לעתיד החברה. מצד שני, צורם להבין כי אינטל יצרה מנגנון בו חזות החברה מול הציבוריות הישראלית נעשית במסגרת קמפיינים שמטרתם אחת - השגת מענק.

המענק שתקבל אינטל מהווה 7.5% מההשקעה שתבצע החברה, נמוך בהרבה מהפעמיים הקודמות (כ-15%), וממה שרצתה גם הפעם. הסיבה הפומבית למענק היא הגידול בהעסקת עובדים, וכדאי לשים לב בהקשר זה לתנאי בהצעה שנראית מובנת מאליה. כ-60 מיליון שקלים מהמענק יינתנו לחברה כתנאי להגדלת מרכז המו"פ גם לפריפריה.

יש הבדל משמעותי בין עובדי המפעלים לעובדי מרכז הפיתוח. לפני חודשיים התפרסם בדירוג BDI כי גם השנה נבחרה אינטל כמקום העבודה המועדף בסקר שנערך בקרב עובדי ההיי-טק בישראל. אבל הכוונה הייתה חד משמעית למרכז הפיתוח. לא תמצאו ועד עובדים במפעלי אינטל, אבל כשמקדשים את הרווחיות הגולמית בפעילות ייצור כל כך מורכבת, אפשר להניח שהעובדים במפעלים פחות מרוצים מהקולגות בחיפה וביקום.

המענק הפעם שבר את המעגל. באוצר ובתמ"ת משדרים בהחלטה כי האיום הגלוי לפגוע בתעסוקת אלפי עובדים, כבר לא מטיל צל על כל השאר, ואולי גם רמזו בין השורות כי מרכז הפיתוח חשוב לעתיד הכלכלה הישראלית יותר מהמפעל. סביר שהמפעל הבא אכן יהיה בישראל, אבל סימן השאלה יצוץ לקראת אמצע העשור, אז יתחיל המאבק על המענק הבא, ונוכל לראות אם הצדדים למדו את הלקח.