גדעון תדמור מתראיין: האם הגז מקידוח לוויתן בדרך ליפן?

מנכ"ל דלק אנרגיה ל"רויטרס": השוק הפוטנציאלי העיקרי לייצוא גז טבעי נוזלי הוא "המזרח הרחוק, מדינות כמו יפן, דרום קוריאה וטייוואן"

האם הגז מלוויתן יגיע ליפן? קבוצת דלק ונובל אנרג'י, בעלות הזכויות בקידוח לוויתן ובשטחים הסמוכים, בודקות את השווקים הבינלאומיים המתאימים לייצוא הגז הנמצא להערכתן במבנה. בראיון ל'רויטרס" אמר מנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור כי השוק הפוטנציאלי העיקרי לייצוא גז טבעי נוזלי (LNG) הוא "המזרח הרחוק, מדינות כמו יפן, דרום קוריאה וטייוואן".

יחד עם זאת, תדמור רמז כי האופציה המועדפת על דלק היא ייצוא הגז למדינות אירופה באמצעות צינור תת-ימי. לדבריו "השוק האירופי קרוב ומיידי ומחפש מקורות אספקה חלופיים לצורך הפחתת התלות הגבוהה שלו ברוסיה".

לאחרונה פורסם שדלק בודקת אפשרות לייצוא הגז באמצעות צינור ליוון. בדיון בכנסת שנערך השבוע אמר תדמור כי עלות הפרויקט יכולה להגיע לכ-6 מיליארד דולר.

בנוסף אמר תדמור כי קבוצת דלק תצטרף ככל הנראה לקידוח המתוכנן בבלוק 12 שבשטח קפריסין. זכויות הקידוח בבלוק 12 נמסרו לנובל ב-2008 על-ידי ממשלת קפריסין. לדלק קידוחים ולאבנר יש אופציה ל-30 אחוז מהזכויות בבלוק, אך עד כה הן נמנעו מלממש את האופציה בגלל מגבלות חקיקה ישראליות המונעות מהשותפויות הנסחרות בבורסה להחזיק זכויות בקידוחים מחוץ לישראל.

על-פי פרסומים בתקשורת המקומית, קפריסין מתכוונת לחלק בקרוב זכויות בשטחי חיפושים נוספים לבלוק 12.

המכשול העיקרי העומד בפני השותפות בלוויתן בדרך לייצוא הגז שלהן מזרח הרחוק הוא הצורך במתקן הנזלה, שבו עובר הגז תהליך קירור והופך נוזלי. הקמת מתקן כזה לא רק יקרה מאד (כ-2 מיליארד דולר) אלא עלולה להיות בעייתית מבחינה סטטוטורית, לאור הרגישות הרבה שיש בישראל להקמת מתקני תשתית באזורי החוף.

כזכור ביולי האחרון הצליחו רשויות מקומיות ופעילים סביבתיים לסכל את היוזמה להקים מתקן יבשתי לקבלת הגז מתמר באזור חוף דור. ואולם, ייתכן שהפיתרון לאתגרים שבפני דלק יגיע מכיוונה של מצרים. שכנתה של ישראל הנמצאת בתהליך של פתיחת משק הגז שלה לתחרות. על-פי פרסום מהיום ביומון אלמסרי-אל-יום, ממשלת מצרים בוחנת אפשרות להתיר למפעלי תעשייה במדינה לייבא גז טבעי במישרין מחו"ל, תוך עקיפת המונופול של חברת הגז הלאומית המצרית E-Gas. לצורך כך ייתכן שממשלת מצרים תאפשר לספקי גז מחו"ל להשתמש במתקן ההנזלה החדיש שלה בדמייטה.