שטיגליץ: "התמרוצים יסתיימו בסוף השנה - צריך תוכנית נוספת"

חתן פרס נובל לכלכלה בכנס ה-IMF: "הצמיחה לא מספיק גבוהה" ■ פרופ' רומר, לשעבר יועצת בכירה לאובמה: "ה'חור' בכלכלה גדול מדי ויש צורך בהדפסה של עוד כסף"

אחרי מלחמת המטבעות, הנושא המדובר ביותר בכנס קרן המטבע הוא המדיניות הפיסקאלית והגירעונות ההולכים וגדלים של מדינות על רקע ההאטה בצמיחה העולמית. בסמינר שיוחד לנושא השתתפו בין היתר יו"ר קרן המטבע דומיניק שטראוס-קאהן, פרופסור כריסטינה רומר, עד לאחרונה כיו"ר מועצת היועצים הכלכליים של הנשיא ברק אובמה והכלכלן וזוכה פרס נובל לכלכלה ג'וזף שטיגליץ, שטען כי ללא תוכניות תמריצים נוספות תזדקק הכלכלה העולמית לתקופת התאוששות ארוכה.

שטיגליץ אינו אופטימי: "הצמיחה לא מספיק גבוהה כדי לייצר עוד מקומות עבודה. ההתאוששות פשוט לא חזקה דיה. תוכנית התמריצים אמנם הפחיתה את שיעור האבטלה ביחס למה שהיה יכול להיות בלעדיה, אבל בסוף 2010 התוכנית תסתיים והמגזר העסקי אינו חזק מספיק כדי לייצר צמיחה לבדו. לכן יש צורך בתוכנית תמריצים נוספת".

שטיגליץ ציין שיש מדינות כמו יוון ואירלנד להן אין ברירה אלא לקצץ בהוצאות, אבל לארצות הברית יש ברירה: "יש לארצות הברית גישה לשווקים ולהלוואות בריבית נמוכה ובגלל שיש לנו ברירה בעצם אין לנו ברירה, אנחנו חייבים להמשיך לתמרץ את המשק".

פרופסור רומר סבורה גם היא שיש צורך בתוכנית תמריצים נוספת. לדבריה, "המדיניות שבה נקטנו היתה הכרחית ומכיוון שאנחנו עדיין באמצע המשבר, הכלכלה זקוקה לסיוע מוניטרי ופיסקאלי. תוכנית התמריצים עבדה ובלעדיה שיעור האבטלה היה גבוה הרבה יותר, אבל ה'חור' בכלכלה גדול מדי ויש צורך בהדפסה של עוד כסף מכיוון שאנחנו עדיין במשבר".

בדיון עלתה גם סוגיית "מלחמת המטבעות" ובנושא זה צפו חילוקי דעות בין פרופסור שטיגליץ לשטראוס-קאהן. האחרון טען כי "מלחמה היא מילה חזקה מדי אבל בכל מקרה זאת לא מדיניות לטווח ארוך והפתרון צריך להיות דיאלוג בין מדינות. על מנת להגיע לפתרון שממנו כולם יהיו מרוצים".

שטיגליץ, שטען בעבר שקרן המטבע הבינלאומית מקדמת את האינטרסים של החברה הבכירה בה - ארצות הברית - לא היה שותף לדעתו הנחרצת של שטראוס-קאהן ואמר ש"הפסקת ההתערבות של הסינים בשוק מטבע החוץ עלולה להפוך מיליוני סינים למחוסרי עבודה וזה לא יועיל לכלכלה העולמית".