4 שנים אחרי מלחמת לבנון: האם מיכל האמוניה בחיפה יועבר?

במכרז של המשרד להגנת הסביבה, למציאת חלופות למיכל האמוניה שבמפרץ חיפה, זכה המשרד אתוס אדריכלות, תכנון וסביבה

המשרד אתוס אדריכלות, תכנון וסביבה זכה במכרז של המשרד להגנת הסביבה למציאת חלופות למיכל האמוניה שבמפרץ חיפה. המכרז פורסם באחרונה והוא דרש מחברות להציע חלופות לאחסון, לניפוק ולשינוע של החומר המסוכן.

אמוניה נחשב לחומר גלם חיוני בענפי התעשייה השונים ושימושי גם לקירור במפעלים ובמחסני מזון גדולים ברחבי הארץ. לרוב הוא נדרש בתעשיית הדשנים, התרופות המזון ומערכות חיטוי. רוב האמוניה שדורשת התעשייה, מאוחסן במיכל ענק שבמסוף הכימיקלים שבמפרץ חיפה. המיכל הוקם בשנות ה-80, ומסביבו הוקמו הגנות הכרחיות בהתאם לדו"ח מקצועי מיוחד שהוכן בהג"א, הגוף שהיה אמון בשעתו על הגנת העורף ורפא"ל, בהיותה אז יחידת סמך של משרד הביטחון.

במשך שנים ארוכות מיכל האמוניה שבמפרץ טורד את שלוות הארגונים הירוקים, נוכח תרחישי בלהות למקרה שתחול בו דליפה של חומר ותחשוף אוכלוסייה של אלפים לסכנת הרעלה.

החששות קיבלו ביטוי מיוחד במהלך מלחמת לבנון השנייה, לפני כ-4 שנים, אז טווחו חיפה ומקומות יישוב נוספים בכרמל ברקטות של חיזבאללה. חששות אלה הובילו להקמת ועדה בראשות האלוף (במיל') הרצל שפיר וזאת, כדי לבחון את ההיבטים הכרוכים להימצאות מכל הענק במפרץ. הוועדה בראשות האלוף שפיר קבעה בתום דיוניה כי אין למעשה עילה ממשית לפנות את המכל, שנעשו מהלכים רבים למניעת סיכון ממנו ולמיגונו ומצאה כי מהלכי מיגון נוספים, אותם תוביל חיפה כימיקלים - יבטיחו את שלום ההמונים.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, מסר הערב (שבת) כי חרף המלצות ועדת שפיר, הורה למשרדו לבחון חלופות להמצאות מכל הרעל הענק במפרץ חיפה ונימק את המהלך "לאור סימני השאלה לגבי הסיכונים העלולים לנבוע ממנו".

המכרז בו זכתה אתוס, כך לפי הודעת משרד התמ"ת מהערב, פירט את הרכב הצוות המקצועי שיעסוק בסוגיה; את רמת ההשכלה הנדרשת מכל אחד בקרב חבריו ואת הניסיון המעשי שלו במיזמים דומים, במקומות אחרים. במשרד התמ"ת הוסיפו ואמרו כי עבודת הצוות תלווה בוועדת היגוי שבה עתידים להיות חברים אנשי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה ואנשי מקצוע רלוונטיים אחרים.