הנאמנות של מנדל הרשקוביץ

אביגדור ליברמן שכח אוכלוסיות שנאמנותן מוטלת בספק: חרדים, שמאלנים ורוצחים

יוסף מנדל הרשקוביץ', יהודי חרדי בן 18 מאמריקה, מחליט להגר לארץ הקודש, למצוא כלה כשרה ולהתיישב במאה שערים. יוסף מנדל הוא יהודי אדוק ובעל שאיפות גדולות.

הוא מתכנן ללמוד בישיבה, להתפרנס מקצבאות הכויילל ולהפוך, אם ירצה השם, לרב גדול. עם נחיתתו בנמל התעופה בן גוריון, הוא מתקבל בזרועות פתוחות על ידי משטרת הגבולות ונציג משרד הפנים ותוך כמה שבועות כבר תהיה בידיו תעודת זהות כחולה, המקנה לו אזרחות ישראלית כחוק.

בתור במשרד הפנים בעיר שחוברה לה יחדיו, יחלוף על פניו מוחמד אבו סניינה, יליד הארץ, בן לערבים ישראלים, שיתחיל בעוד שבועיים לעשות שירות לאומי בבית החולים הדסה, כהכנה ללימודי הרפואה שלו, וגם הוא רוצה מבקש להוציא תעודת זהות. שלא כהרשקוביץ', שחולף ביעף על פניו, נדרש אבו סניינה המוסלמי להצהיר נאמנות למדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. למה? ככה. זה החוק החדש.

שתי הדמויות ההיפותטיות האלה, ממחישות את חוסר השוויון, שלא לומר חוסר הצדק, הגלום בהצעת החוק של ליברמן, שלא כולם שווים בפניה. ערבי ישראלי, בן לאזרחים ישראלים, שיתרום למדינה כמתנדב ואחר כך כרופא, צריך להצהיר על נאמנותו, ואילו חרדי, יהודי על פי הגדרה, שאינו מכיר במדינת ישראל, עובר בקלילות מעל משוכת הנאמנות כי מישהו בממשלה לא רצה להסתבך עם החרדים.

הנאמנות של הרשקוביץ הדמיוני לדמוקרטיה הישראלית קטנה, שלא לומר, בלתי קיימת, אבל הוא יהודי. ועל פי התיקון לחוק האזרחות, יהודים לא יחויבו להישבע אמונים למדינה. למה? ככה. זה החוק החדש.

אגב, דינו של הרשקוביץ', כדינם של יונתן שפירא, שאומנם היה טייס בחיל האוויר, אבל גם אחד ממארגני "המשט היהודי" לעזה, כמוהו גם אודי אדיב שמסר סודות מדינה לסורים, ומן הצד השני חגי ויגאל עמיר, שלפי תפיסת עולמם יש גבול לדמוקרטיה וכשעוברים אותו, אפשר לרצוח, לרצוח ראש ממשלה. כמו הרשקוביץ, גם הם במעשיהם, לא בדיוק מתיישרים עם מדינה יהודית או דמוקרטית.

יש דברים חיוביים רבים בתיקון החוק שמציע ליברמן, גם אם הנוסח שלו מקומם. יש בו תחילתה של הגדרה עצמית למדינה, שאולי תוביל אותנו סוף סוף לניסוח חוקה, לגיבוש חוקי הגירה ואולי אפילו להגדרת גבולות גיאורפיים שיקרבו את השלום המיוחל עם שכנינו.

אבל אם רוצים לדרוש הצהרת נאמנות, צריך לדרוש אותה מכולם. גם מיהודים. עצם הכוונה לדרוש הצהרת נאמנות רק ממי שאינו יהודי, מכילה בתוכה את ערעור היסוד שעליו נשבעים - הדמוקרטיה.