רשות ני"ע: מיטב ניסה לשבש ביקורת; נקנס ב-264 אלף שקל

בית ההשקעות נקנס לאחר שאחד מעובדיו עיכב העברת תיקי לקוחות במהלך ביקורת של הרשות בנושא הלבנת הון

בית ההשקעות מיטב נקנס בסכום של 264 אלף שקל, לאחר שאחד מעובדיו ניסה להטעות את עובדי רשות ניירות ערך שערכו ביקורת במקום, ועיכב העברת תיקי לקוחות לצורך השלמת פרטים חסרים.

במהלך ספטמבר 2009 נערכה במיטב ביקורת שמטרתה בדיקת עמידת החברה בהוראות חוק איסור הלבנת הון ובחינת התהליכים בחברה בנושא.

לטענת הרשות, במהלך הביקורת עיכבו עובדים של בית ההשקעות את הבאת תיקי הלקוחות שנדרשו על-ידי המבקרים לצורך השלמת מסמכי זיהוי בתיקי הלקוחות. בנוסף, נמצא כי פרטי זיהוי לקוחות והצהרות לא מולאו כראוי או לא אומתו, וכן נמצא כי חלק מהפרטים במאגר הנתונים הממוחשב שגויים.

חברי הוועדה - עו"ד שוני אלבק, היועץ המשפטי של רשות ניירות ערך; עו"ד פול לנדס, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון; ועו"ד שרה קנדלר, סגנית מנהל מחלקת השקעות - לא קיבלו את טענת מיטב - שהוצגה בין השאר על-ידי צבי סטפק, בעלי ויו"ר דירקטוריון בית ההשקעות - כי מהלך הביקורת לא שובש.

הוועדה לא קיבלה גם את הטענה כי לא חל עיכוב בהבאת תיקי הלקוחות, לאחר שנמצא כי המבקרים המתינו יותר מ-3 שעות מהרגע שביקשו את התיקים ועד שאלה ניתנו להם. לטענת הוועדה, העיכוב אינו בגדר הסביר, ובשל ההתנהלות עוכב הליך הביקורת ונבדקו פחות תיקי לקוחות מהמתוכנן.

מיטב: העובד פעל בניגוד להנחיות

מיטב טען בפני הוועדה כי מדובר בעובד אחד בלבד שפעל להשלמת חוסרים בחלק מהתיקים שבתחום אחריותו ממניעים אישיים, בניגוד מפורש להנחיות החברה שניתנו לעניין סיוע לביקורת, וכי בשל מעשיו הוא פוטר כחודש לאחר מועד הביקורת. הוועדה דחתה טענה זו וקבעה כי האחריות למעשיו של העובד חלה על החברה.

במהלך הדיון התברר לוועדה עוד כי בעבר התגלו ליקויים משמעתיים בפעילותו של אותו עובד, ולכן נקבע כי היה על מיטב לפקח עליו באופן קפדני יותר.

למרות כל זאת, בסופו של דבר החליטה הוועדה להטיל על בית ההשקעות קנס כספי נמוך יחסית של 150 אלף שקל, מאחר שמדובר בכשל של עובד אחד ולא בכשל מערכתי.

בנוסף החליטה הוועדה כי מיטב הפרה את הוראות צו איסור הלבנת הון במספר מקרים נוספים, כשבין השאר לא אומתו כראוי פרטי זיהוי לקוחה, טופס הצהרה לא מולא כנדרש, וחלק מהפרטים במאגר הנתונים הממוחשב נמצאו שגוי.

הוועדה שקלה מצד אחד את העובדה כי שווי הנכסים המנוהלים במיטב הוא גדול, ומצד שני התייחסה לכך שמדובר בהפרות ראשונות שתוקנו, ועל כן החליטה להטיל עליה קנס נוסף של 114 אלף שקל, ובסך-הכול 264 אלף שקל.

ממיטב נמסר בתגובה: "מיטב קיבלה את הערות רשות ניירות ערך ופעלה לתיקונן באופן מיידי. מיטב תמשיך לפעול בשיתוף-פעולה מלא עם הרשות".