מנכ"ל פימקו: "צפויות לנו שנים ארוכות של תשואות נמוכות"

מוחמד אל אריאן, מנכ"ל פימקו, דיבר על מצב הכלכלה באירוע של כנס קרן המטבע ■ אל אריאן:"בשנים הקרובות:דינמיקה של מתיחות בינלאומית מחריפה לגבי שערי מטבעות"

מוחמד אל-אריאן, מנכ"ל פימקו ומבכירי המשקיעים המוסדיים בעולם, שטבע את הביטוי ה"סדר החדש" (new normal) לתיאור מצב הכלכלה אחרי המשבר, דיבר אתמול (א') בהרצאה השנתית של מוסד פר יקובסון, אחד האירועים היוקרתיים בכנס קרן המטבע הבינלאומית שינעל היום בוושינגטון.

"העליות בשווקים אינן אלא תוצאה של הציפיות להקלה כמותית נוספת (Quantitative easiness 2). לתוך השוק נכנס עכשיו קונה גדול, הבנקים המרכזיים, עם יכולת אינסופית להגדיל את המאזן ומכונה להדפסת כסף", כך אמר אמש (א') אל-אריאן בכנס.

עוד הוסיף מנכ"ל פימקו, כי הכלכלה העולמית עברה לפני שנתיים התקף לב חמור "הממשלות פעלו היטב, הצלחנו להמנע מחזרה לשפל הגדול ואז הכרזנו ניצחון. ניצחנו במלחמה אבל לא הבטחנו את השלום" אל אריאן הבהיר כי הכלכלה מתאוששת אבל אנו עומדים בפני בעיות קשות, להן הוא קורא the known unknown.

מנכ"ל פימקו הזהיר בכנס קרן המטבע "בשנים הקרובות נראה דינמיקה של מתיחות בינלאומית מחריפה והולכת לגבי שערי מטבעות, צמיחה עצלה (sluggish) ולא מספקת, חובות גדולים במגזר הציבורי, שיעורי אבטלה גבוהים ופרמננטיים בארצות המתועשות ומורכבות פוליטית שמקשה על הטיפול בכל אלו", כך אמר.

בהמשך אל-אריאן תיאר את המצב הנוכחי ואמר כי "לפני שנה וחצי קראנו למצב פוסט המשבר "הסדר החדש", המדינות התועשות היו ממונפות ביותר ומאזנן נהרס, כעת הן סובלות מהאנג אובר של חגיגת החוב. ובמקביל אנו רואים העברת עושר ועוצמה מהמערב לשווקים המתעוררים, רואים היפוך ציפיות"

אל אריאן ציין כי הרבה מאוד מאזרחי המדינות המתועשות במערב מתחילים לחשוב ולהבין שמצבם של בניהם ונכדיהם יהיה פחות טוב מאשר שלהם. בדיוק ההיפך קורה במדינות המתפתחות שם מצבו של הדור החדש ישתפר האם אזרחי המערב צודקים? יכול להיות אבל התרחיש הזה אינו גזירה משמיים אבל עלול לקרות אם לא נזהה את הבעיות ונתמודד איתן" כך הזהיר אל אריאן.

בהמשך דבריו בכנס שאל אל אריאן "ומה התוצאה? הסקטור הפרטי איבד את הביטחון, אין לו אמון. הוא מבין היטב, גם הוא קרא את ספרי הלימוד, שמישהו צריך לשלם את המחיר של חובות המגזר הציבורי והוא חושש לעתידו. יש לחברות הון, יש גישה לשווקים, ניתן להלוות בריבית נמוכה אבל החברות מפנות את המאמצים לשמירה על עצמן, צוברות הון ולא משתמשות בו, לא משקיעות, מצמצמות סיכון ומחזיקות מזומן. זה מתסכל את קובעי המדיניות ופוגע בצמיחה", כך אמר.

"שנים ארוכות של תשואות נמוכות"

מנכ"ל פימקו, אל-אריאן, התייחס לתשואות הנמוכות והעריך כי הן יהיו איתנו לאורך זמן "צפויות עוד שנים ארוכות של תשואות נמוכות. תיווצר בעיה, הרבה הבטחות וציפיות פנסיוניות התבססו על תשואות גבוהות יותר וכעת מתברר שאי אפשר לקיים את ההבטחות. הציבור מבין את זה ולכן הוא חוסך ולא צורך"

סוגייה נוספת שאל-אריאן התייחס אליה היא ההתאוששות המהירה של המגזר הפיננסי "זה הוצג כהפתעה ולא היתה צריכה להיות הפתעה. הרי כשאתה מבטיח למלווים את הלוואותיהם נוצרים רווחי שיא. לא פלא שהם חזרו לסורם, לעולם של רווחי ענק ובונוסים גבוהים וכאשר מיין סטריט עם שיעורי אבטלה גבוהים, ווול סטריט חוגגת נוצרת בעיה פוליטית חמורה".

לאן הולכים מכאן? אל-אריאן אינו אופטימי: "אין לנו ברירות טובות ונדרשות החלטות פוליטיות לגבי הטרייד אוף הנדרש בין כמה ברירות רעות, העתיד כמו שאמר יוגי ברה אינו מה שהיה פעם".