תחקיר בארה"ב: אובמה מאבד את הקול היהודי; התרומות נעצרו

חיים סבן: "ההנחה בממשל אובמה היא שמפני שהיהודים הם ליברלים, הם פשוט לא יצביעו בעד הרפובליקנים"

המיליארדר האמריקני-ישראלי חיים סבן, תורם כבד למפלגה הדמוקרטית וידיד קרוב של משפחת קלינטון, מיואש מ"השמאלנים" בבית הלבן, כפי שהתבטא בשיחות פרטיות. "ההנחה בממשל אובמה היא, שמפני שהיהודים הם ליברלים, הם פשוט לא יצביעו בעד הרפובליקנים", אמר סבן. "אובמה יכול להזמין את עשרת מגייסי התרומות הפוריים ביותר בעולם היהודי לבית הלבן לדיון, לשאת נאום נפלא והוא יחשוב שבכך פתר את כל בעיותיו עם יהודי ארה"ב. אז ייתכן שכן, וייתכן שלא".

סבן מצוטט בכתבת תחקיר גדולה, מאת אדוארד קליין וריצ'ארד צ'סנוף, שפורסמה בחמישה המשכים באתר האינטרנט הליברלי "האפינגטון פוסט". דברי סבן הם חלק משורה ארוכה של ציטוטים וגילויים בכתבה, שמצביעים על קרע מתרחב בין אובמה לבין הקהילה היהודית בארה"ב, שבאופן מסורתי מהווה את אחד מבסיסי התמיכה החזקים ביותר של המפלגה הדמוקרטית. דברי סבן מפתיעים במיוחד על רקע קשריו האמיצים, רבי השנים, עם ממסד המפלגה הדמוקרטית.

כשאובמה רץ לבית הלבן, הוא נהנה מתמיכת היהודים העשירים ביותר בשיקאגו, שבה החל את דרכו הפוליטית: פני פריצקר, שמשפחתה היא בעלת השליטה ברשת מלונות היאט; בטי לו סלצמן, בתו של איל הנדל"ן המנוח פיליפ קלאצניק; השופט לשעבר אבנר מיקווה; לסטר קראון, בעל אחזקות גדולות בג'נראל דיינאמיקס ורשת המלונות הילטון, שיושב במקום טוב באמצע ברשימת עשירי תבל של "פורבס"; ולי רוזנברג, מוגול הבידור והמדיה, שליווה את אובמה בביקורו בישראל ב-2004, כאשר הנשיא לעתיד רץ לסנאט.

מעטים מתומכיו הראשונים מתחו ביקורת פומבית על הנשיא בגלל מדיניותו כלפי ישראל. אך לדברי מקורות עלומי שם שמצוטטים בכתבה, לפחות שלושה מתומכי אובמה בשיקאגו (פני פריצקר,לסטר קראון ולי רוזנברג, שהחל לכהן באחרונה כנשיא אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון) הביעו באזני אובמה את מורת רוחם מהתנהלותו כלפי ישראל

נראה, שפצעים שנפערו בקהילה היהודית בעקבות החלטתו של אובמה להשפיל את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בביקורו בבית הלבן, במארס השנה, לא הגלידו לגמרי, למרות שהממשל עשה מאז תפנית חדה, החל לחזר במרץ אחרי נתניהו ופתח במתקפת קסם במאמץ לרצות ישראלים. באחרונה החלו לצוץ שוב החששות הטורדים שקיננו בקהילה היהודית לפני הבחירות לנשיאות: האם אובמה באמת הושפע מאותו כומר שחור, ג'רמיה רייט, שכיהן בכנסיה שלו? האם לא חסרה לו פינה חמה בלב ליהודים? האם היהודים באמת יכולים לסמוך עליו?

"אובמה שבר את האמון"

"הרעיון שזכינו לראות נשיא שחור עוד בימי חיינו הוא נהדר", אמר ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, אד קוץ', שמצוטט בכתבה. "... אבל מעודי לא קיבלתי לגמרי שאובמה לא שמע את ההטפות האנטישמיות הנוראות שהשמיע הכומר שלו, רייט, לפני יותר מ-20 שנה. רציתי להאמין לו. הכרחתי את עצמי להאמין לו... מה שאובמה עשה שובר את האמון הזה. אם שברת כד חרס, לא תוכל להדביק אותו מחדש".

מלקולם הוהנליין, סגן יו"ר ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים בארה"ב, מעריך שאובמה איבד עד כשליש מהיהודים שבחרו בו לפני קצת פחות משנתיים. ייתכן שהוא מפריז, אומרים מחברי הכתבה, אך התברר לנו, בראיונות עם יותר מעשרה מנהיגים בקהילה היהודית, שיהודים רבים כל כך כועסים על ממשל אובמה עד שהם החליטו לא לפתוח את ארנקיהם למתרימים של המפלגה הדמוקרטית והם שוקלים לשבת בבית בבחירות בנובמבר.

ניתוח של נתוני ועדת הבחירות הפדרלית, שערך "וושינגטון פוסט", מראה שתרומות מהמגזר הפיננסי למועמדים דמוקרטיים ירדו ב-65% בהשוואה לתרומות מגזר זה בבחירות לנשיאות. אך זה קשור ליהודים? היהודים מחזיקים בתפקידי מפתח במגזר זה. ייתכן כמובן, שקברניטי וול סטריט, יהודים ולא יהודים, פשוט מפגינים מורת רוח מיחסו של אובמה לקהילייה הפיננסית ובמיוחד מהתעקשות הבית הלבן לבטל את ההקלות במס על אמריקנים שהכנסתם השנתית גבוהה יותר מ-200 אלף דולר בשנה.

כך או כך, סקרים שדגמו את הקהילה היהודית בארה"ב מראים ירידה משמעותית בתמיכת היהודים באובמה בהשוואה ל-2008, השנה שבה הצביעו 78% מהמצביעים היהודיים בעד הנשיא השחור הראשון. לפי סקר של מקלאפלין אנד אסוסיאטס, רוב המצביעים היהודיים שוקלים עתה להצביע בעד מועמד שאינו אובמה.

נאיביות בבית הלבן?

"דרכי החלה להיפרד מדרכו של הנשיא לפני עשרה חודשים", אמר מרטין פרץ, המו"ל והעורך הראשי של בטאון ההגות המשפיע "ניו ריפאבליק". "אני יודע שרבים מיהודי החוף המערבי מתחילים להתחרט על שבחרו באובמה. ישראל מונחת בשורש התופעה. האם היהודים ייתגייסו למען אובמה בבחירות הקרובות לקונגרס? ייתכן שיהיה להם לא נעים לצאת נגדו בגלוי. אבל אתן לך סימן לרוח החדשה: הסנטור (היהודי) צ'אק שומר, דמוקרט מניו-יורק, המתין שנה וחצי עד שהכריז בפומבי שהוא מתייצב לימין ישראל. ענכשיו יש לו בעיה לגייס כספים בוול סטריט".

יהודי ארה"ב התעצבנו מהעובדה שאובמה בחר לדלג על ישראל במסעו הראשון לחו"ל כנשיא, הוא ביקר בשלוש מדינות מוסלמיות, נאמר בכתבה. אך הם התרגזו הרבה יותר מההתרשמות, בעיניהם לפחות, שאובמה נוטה לאמץ את הנאראטיב הערבי כדי להסביר את קיומה של ישראל, דהיינו: לישראל זכות קיום בגלל הסבל היהודי באירופה, במיוחד בתקופת השואה. בשום מקום בנאומו המפורסם לעולם המוסלמי באוניברסיטת קאהיר הוא לא הזכיר את העובדה שליהודים יש היסטוריה בת 3000 שנה בארץ המובטחת.

מחברי הכתבה פוסלים את האפשרות שאובמה הוא אנטישמי ואינם סבורים שיועציו הם שעיצבו את מדיניותו כלפי ישראל. האשם, הם כותבים, נעוץ באגו שלו: "בעיית אובמה עם הסכסוך הישראלי-ערבי נובעת מתחושת אני ואפסי עוד, שמאפיינת את התנהלותו, ומאמונתו המופרזת בכישורי המנהיגות שלו. אובמה מאמין שלא חשוב כמה קטנים הסיכויים (לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני), הוא יוכל לגשר בין הצדדים בסגנון שבת אחים גם יחד. אולי הדבר המביש ביותר הוא, שנראה שלנשיא יש הערכה מופרזת של עומק הבנתו בסוגיות המזה"ת, דבר שפשוט לא מתבקש מהרקגע או מהניסיון שלו".

"הבעיה היא הנאיביות של הבית הלבן", אומר רוברט לייבר, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת ג'ורג'טאון, בוושינגטון.