מומחים בארה"ב: הפד יוציא עד 1.5 טריליון דולר כבר בנובמבר

וול סטריט מחכה לברננקי: ההערכה בקרב מרבית הכלכלנים האמריקנים היא להתערבות של כ-500-650 מיליארד דולר כבר בחודש הבא, לטובת עידוד הצמיחה בשוק האמריקני

הרבה גבות הורמו בשבועות האחרונים לאור גל העליות המרשים ששטף את וול סטריט, על אף נתוני התעסוקה המאכזבים והאיום הממשי ל-10% אבטלה בארה"ב, לצד החשש ממשבר בשוק הנדל"ן והירידה המשמעותית בשערו של הדולר מול המטבעות המשמעותיים האחרים בזירת המט"ח.

היום, מתברר שמאחורי גל האופטימיות מתחבא קונצנזוס ברור להתערבות קרובה של הבנק הפדרלי בארה"ב ממש בקרוב ובאופן משמעותי.

לא פחות מ-93% מ-70 בכירים במערכת הפיננסית האמריקאי שנבחרו להשתתף בסקר מיוחד של רשת CNBC האמריקנית הצהירו כי הם צופים הצהרה דרמטית מצד הבנק המרכזי של הכלכלה החזקה בעולם - זאת במטרה להזניק את הכלכלה האמריקנית ולהשיבה למתכונת של צמיחה בת קיימא, בעיקר על רקע אוזלת היד של הבנק בכל הנוגע לשליטה בביצועי המשק באמצעות כלי הריבית.

לא פחות מ-86% מהנשאלים העריכו כי ההודעה תימסר כבר בחודש הבא, חודש נובמבר, זאת לעומת 38% בלבד שצפו הודעה כזו בסקר הקודם שנערך בנושא.

מרשימות במיוחד הן גם ההשערות באשר לסכומי ההתערבות מצד הממשל. בעוד תכנית ה-TARP, התכנית המרכזית של הממשל האמריקני להתמודדות עם נכסים רעילים בשוק ההון, תוקצבה בסכום של 700 מיליארד דולר - הרי שמרבית האנליסטים מעריכים כעת כי היקף התכנית שיציג הבנק בחודש הבא, לכאורה, יגיע בעצמו ל-500 מיליארד דולר, סכום נמוך ב-28% בלבד מזה של תכנית החילוץ המקורית.

טווח ההשערות גדול ונע, יש לציין, בין 100 מיליארד דולר לסכום אדיר של 1.5 טריליון דולר.

ברננקי עצמו כבר התבטא לאחרונה בנושא וטען כי הפד "לא יהסס לנקוט בצעדים שיידרשו על מנת להגן על כלכלת ארה"ב". עם זאת, סירב בכל ההזדמנויות לנקוט בסכומים או בעיתוי הצעדים בנושא. בקרב האנליסטים קיימת אופטימיות באשר להצלחת הצעד ויותר ממחציתם מאמינים כי מדובר בצעד נכון ומתבקש שלו תהיה "יעילות בולטת", כהגדרתם.

שבוע המסחר נפתח היום בוול סטריט גם כן באווירה חיובית ובעליות שערים קלות (על אף מחזור מסחר דליל בשל יום קולומבוס המצויין בארה"ב), בין היתר בשל שלל הדיווחים על ההתערבות הצפויה מצד הבנק המרכזי.