IBI: "במחיר של 55 שקל למניה, כבר מסוכן לרכוש את כי"ל"

בסין דווח היום כי נמצא מקור מינרלים משמעותי, ובו גם מצבור אשלג בהיקף מוערך של 458 מיליון טון ■ גיל בשן: "אם שחקן כמו סין יוצא מהמשחק, זה יביא לסיכון על המחירים"

דיווחים היום (ג') בסין כי נמצא מקור מינרלים משמעותי, ובו גם מצבור אשלג בהיקף מוערך של 458 מיליון טון, עלול להיות משמעותי לשוק האשלג בטווח הארוך. בין השאר, נמצאו במדינה 38.5 מיליון טון של נחושת ו-1,830 טון של זהב.

אין זה סוד כי הסינים רוצים להיות עצמאיים באספקת האשלג לשוק המקומי שלהם וזו גם אחת הסיבות המרכזיות לניסיונות של חברת סינוכם (Sinochem) לפעול ולנסות לבלום את הצעת הרכש של BHP ביליטון האוסטרלית על פוטאש הקנדית בהיקף של כ-40 מיליארד דולר.

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של IBI, מעריך בשיחה עם "גלובס" כי אומנם העצמאות של סין בעניין הנדון תיקח עוד זמן ותעלה הרבה כסף אבל בטווח הארוך זה יקרה. "שבסין מחליטים משהו הוא קורה כי למדינת הענק הזאת יכולת להזיז פרויקטים בסדרי גודל ובמהירות. ביטחון בהיצע המזון, בתוצרת החקלאית, וברווחת החקלאים הם מסוג הדברים שבנפשה".

בשן מסביר כי לפני מציאת מצבור האשלג הנוכחי, ההערכות היו כי כבר בשנת 2015 צפויה סין לייצר כשני שלישים מהצריכה השנתית השוטפת, וזאת באמצעות ייצור מקומי ורכישה של נכסי אשלג ברחבי העולם. עם התגלית הזאת הערכות הן כי כבר ב-2015 80% מאספקת האשלג המקומי תגיע ממקורות פנימיים ולקראת סוף העשור סין תהיה עצמאית לחלוטין באספקת האשלג לחקלאיה.

בשן מוסיף כי לגוף כמו מדינת סין, שמטרתה איננה רווח אלא עצמאות כלכלית של משק אוטרקי, יכולת לשנות את מבנה השוק בטווח הארוך. אם שחקן כמו סין יוצא מהמשחק, זה יביא לעודף היצע בשווקים וסיכון על המחירים.

בשורה התחתונה מציין בשן כי "העליות באחרונות בכי"ל כבר מתמחרות את השיפור הצפוי בסקטור האשלג ובמחיר של 55 שקל למניה - כבר מסוכן לקנות אותה".