צ'ילה: כל 33 הכורים חולצו - וכעת מתכננים לתבוע את המדינה

(עדכון) - לא לזה ציפה נשיא צ'ילה: מספר בני משפחות הכורים הודיעו כי הם מתכוונים להגיש נגד המדינה בגלל רשלנותה בטיפול במכרות ■ בינתיים מתאוששים כולם בבית החולים

33 כורים מאושרים ניצלו אמש ממות וודאי. כמעט 700 מטרים מתחת לאדמה, הסיכוי להגיע אליהם עמד בתחילה על 2% - אך הממשלה הצ'ילאנית לא ויתרה ואתמול הם עלו אל הקרקע. אך יש מי שכבר ממהרים לחפש את מיל להאשים.

מספר בני משפחה שהתגוררו בשבועות האחרונים ב"מחנה התקווה" בצמוד למכרה הודיעו כי הם מתכוונים להגיש תביעה נגד ממשלת צ'ילה בגין הנזקים שנגרמו להם. הם טוענים כי הממשלה התרשלה בפיקוח על המכרות, וברשלנותה הביאה ללכידתם של הכורים מתחת לאדמה. מידי שנה נהרגים בצ'ילה, עתירת המכרות, כ-30 שני אדם בתאונות מתחת לאדמה. התובעים טוענים שממשלה מפקירה חיי אדם בהתנהלותה.

עוד לא ברור אם כל הכורים ישתפו פעולה עם היוזמה הנוכחית, אולם נראה שהרעיון תופס תאוצה בקרב שוכני המחנה.

המחלצים: "צ'ילה, המשימה הושלמה"

אלו היו המילים האחרונות שהניפו המחלצים בלב האדמה מיד לאחרון שהעלו את אחרון הכורים, מנהיגם לואיס אורזואה, אל פני האדמה. "לימדתם את כולנו מהו אומץ ומהי כוחה של תקווה", אמר לכורים נשיא צ'ילה, סבסטיאן פיניירה.

השמפניות זרמו כיין, קונפטי עף באוויר והמוני המשפחות והנוכחים ב"מחנה התקווה" לא הפסיקו לשיר ולרקוד. סאגה בת 70 ימים הסתיימה בהצלחה מסחרר, כל הכורים חולצו בזמן שיא של 24 שעות ו-44 דקות. הרגע הכי מרגש היה נצפה כאשר מנהיג הכורים פגש את מנהיג צ'יללה וכל המחיצות נשברו.

שני האנשים שהגיעו מרקעים כל כך שונים, האחד היה כורה כל חייו והשני מיליונר, נפלו אחד לזרועות השני. "אני כל כך מודה לכך שלא ויתרם עלינו והמשכתם להאמין", אמר מנהיג הכורים. "מיליוני צ'יליאנים לא הפסיקו להאמי לרגע והתפללו במענכם במשך שבועות", השיב הנשיא, שרבים מיועציו המליצו לו להתרחק ממה שנראה היה כאסון. "אנחנו גאים בכך ובכל אחד מחבריך, הייתם דוגמא לאומץ ומסירות", הוא הוסיף.

לפני שהספיק לראות את בני משפחתו, פנה מנהיג הכורים למפקדי החילוץ והודה להם. תודה מיוחדת הוא שמר גם לפסיכולוג שליווה אותו. "משמרת של 70 ימים היא דבר בהחלט יוצא דופן", התבדחו השניים. "לא הכרתי את שאר הכורים קודם, ובמהלך הימים שמעתי את כל סיפור חייהם. כשהראשונים יצאו לא הפסקנו להתפלל שהם אכן הגיעו למעלה", הוא הוסיף.

ששת המחלצים שירדו למכרה, תוך סיכון עצמי עצום, כדי להכניס את הכורים לקפסולת ה"פניקס", היו האחרונים באמת שיצאו מהמקום. ההתרגשות והלחץ נראו על פניהם כשהם עזבו בפעם האחרונה את המקום בו היו כלואים בחושך במשך 70 ימים 33 אנשים. "העם בישראל מצדיע לעם בצ'ילה"

אמש התקשר ראש הממשלה נתניהו לנשיא צ'ילה סבסטיאן פיניירה ובירך אותו על ה"חילוץ המוצלח", לדבריו. "העם בישראל ואני מצדיעים לעם בצ'ילה, לגבורת הכורים ולמסירותם של המחלצים. הצלחתכם לתת השראה לעולם כולו בדבקות שלכם בערך החיים", אמר נתניהו.

הוא אף הזמין את נשיא צ'ילה לבקר בארץ לקראת החתימה הצפויה בקרוב על הסכמי סחר חופשי בין שתי המדינות. נשיא צי'לה, שביקר כבר פעמים בישראל, הודה לראש הממשלה על ברכותיו ואמר כי ישמח להגיע לישראל בקרוב: "אנו רוצים ללמוד את פלאי המדע וטכנולוגיה שלכם".

חילוץ בזמן שיא: 24 שעות ו-44 דקות

ההכנות לחילוץ נמשכו יותר זמן מהצפוי עקב בדיקות נוספות שערכו עובדי החילוץ על מנת לוודא כי אין תקלות באספקת החמצן לקפסולה. לבסוף נכנס המחלץ מנואל גונזאלס אל תוך הקפסולה, והחל את הדרך הארוכה למטה לקול קריאות העידוד של הצוות והמשפחות. הירידה נמשכה כ-16 דקות עד שגונזאלס הגיע לחלל המכרה.

פלורנסו אוואלס סילבה, מנהל מכרה הזהב בן ה-31, היה הכורה הראשון שהופיע מעל פני האדמה בשעה 5:12 (שעון ישראל). כשעה לאחר החילוץ הראשון, הכורה השני, מריו ספולבדה אספינסה, זכה לראות את משפחתו בשעה 6:10. "שהיתי במכרה עם אלוהים ועם השטן", סיפר ספולבדה בצאתו. "ראיתי אותם נלחמים בינהם - אך אלוהים ניצח". לצד ההתרגשות הרבה מחוץ למכרה, ספולבדה היה זה שהרגיע את הרוחות וביקש לא להתייחס אל הכורים כסלבריטאים. "אנחנו בסך הכל כורים", אמר.

בשעה 7:08 יצא הכורה השלישי מעמקי המכרה בצ'ילה. היציאה המתוקשרת עוררה עניין בכלי התקשורת לאור העובדה שעבור בת זוגתו של חואן אנדרס יאנס - זהו יום מאושר במיוחד. בזמן שהותו של יאנס במכרה, הבטיח הכורה לכוד לתת תוקף לקשר הזוגי בין השניים ולשאת את ג'סיקה, שחיה איתו שנים רבות.

טי שירט עם כיתוב: "תודה לך אלוהים"

אלפי עיתונאים עומדו מאז תחילת החילוץ מעל לפיר היציאה וסיקרו את האירוע שזוכה להתעניינות ברמה עולמית. מלבד השידור החי של פעולות החילוץ ברשתות הטלוויזיה ובאינטרנט, אלפים עקבו אחר רשת הטוויטר שהתעדכנה כל הזמן.

בשעה 10:35 יצא הכורה השישי אוסמאן אראיה בן ה-30 מבטן האדמה. עם צאתו מהקפסולה שזכתה לשם ספינקס - על שם עוף החול - הוא התאחד עם אשתו ושני ילדיו שהמתינו לו במשך 69 ימים. אשתו של אראיה הייתה לחוצה מאוד והמתינה לו בהתרגשות רבה מחוץ למכרה. כשהגיח בעלה, הוא מתח את שני אגודליו והציג לצלמים את חולצת הטי שלבש ועליה הכיתוב: "תודה לך אלוהים".

חוזה אוחדה בן ה-46, הכורה השביעי שחולץ בשעה 11:23, הוא האיש ששלח את הפתק שבישר על כך שהכורים שרדו את קריסת המנהרה. בפתק, שהפך אותו לאדם מפורסם בקנה מידה עולמי נכתב :"אנחנו כולנו בסדר". אוחדה עובד כבר שלושה עשורים במכרות בצ'ילה ונחשב למומחה בתחום הקידוח. לחגיגות חזרתו הביתה.

אריאל טיקונה היה הכורה ה-32 שחולץ. טיקונה הפך לסלבריטאי עוד כששהה בבטן האדמה. אשתו ההרה ילדה תינוקת 40 ימים לאחר שבעלה נכלא במכרה. השם המקורי עליו החליטו בני הזוג היה קרולינה, אך טיקונה ביקש מאשתו לקרוא לבתם אספרנזה, תקווה בספרדית. האישה, התינוקת ושני בנים נוספים חיכו לו במתח מעל פיר ה"פניקס".

טיקונה עלה כשבידו טלפון חבוט וישן. לאחר שהתאחד עם משפחתו הוא פנה למצלמות והסביר:"זהו הטלפון שבו השתמשנו בפעם הראשונה כדי לדבר עם העולם שלמעלה". "כך גילינו שאתם יודעים שאנחנו בחיים", הוא הוסיף בהתרגשות.

לואיס אורזואה, מנהיג הכורים, היה הכורה האחרון שעזב את המכרה. ההתרגשות הייתה בשיאה לקראת צאתו של האיש שהיה אחת הסיבות המרכזיות לכך שהכורים הצליחו לשרוד 70 ימים מתחת לפני האדמה. הוא היה האחראי לשמירה על המורל, המשמעת וניהול חיי היומיום. לואיס עסק בכרייה כל חייו, מאז שהיה בן 20. ביום בו נלכד מתחת לאדמה הוא עסק בשרטוט תוכניות עבור המכרה.