משרד הביטחון דחה הצעת החברה לישראל לאספקת חשמל

משהב"ט לא יבטל הסכם רכישת החשמל מדוראד אף שלא עמדה בזמנים

יצרנית החשמל הפרטית OPC של החברה לישראל הגישה למשרד הביטחון הצעה נגדית להצעה לרכישת חשמל שעליה סיכם ב-2004 עם יצרנית החשמל הפרטית דוראד. ל"גלובס" נודע כי ההצעה הוצגה למשרד הביטחון במהלך פגישה שנערכה לאחרונה בין שוקי גולד, מנכ"ל איי.סי פאואר, זרוע האנרגיה של החברה לישראל, לחשב משרד הביטחון צחי מלאך.

משרד הביטחון חתם ב-2004 על הסכם לרכישת חשמל מיצרנית החשמל הפרטית דוראד למשך חמש שנים, מ-2008. שווי העסקה הוערך בזמנו בכ-1.5 מיליארד שקל. ואולם, עד כה לא הצליחה דוראד להשיג מימון בנקאי להקמת תחנת הכוח ליד אשקלון. משרד הביטחון החליט השבוע בפעם השביעית שלא לבטל את ההסכם עם דוראד, ונתן לה ארכה נוספת של מספר חודשים להשלים את הסגירה הפיננסית. דוראד נשלטת בידי קצא"א (37.5%), זורלו הטורקית (25%), א. דורי (18.75%) ומשפחת אדלסבורג (18.75%).

ל"גלובס" נודע כי OPC הציעה למשרד הביטחון כי תספק חשמל לעשר שנים החל מינואר 2013, במחיר של כ-50 אגורות לקוט"ש. לטענת OPC הצעתה זולה בכמיליארד שקל מזו של דוראד (על-פני עשר שנים, ע.ב). בנוסף, הציעה OPC למשרד הביטחון ביטחונות למקרה שלא תעמוד בתאריך היעד לתחילת אספקת החשמל - ינואר 2013 . במקרה כזה תשלם לו את ההפרש שבין המחיר החוזי לבין מחירי חברת החשמל.

OPC מקימה תחנת כוח בהספק של 440 מגה ואט במישור רותם, שאמורה להתחיל לפעול ברבעון הרביעי 2012. היקף החשמל שהציעה OPC למשרד הביטחון שווה ערך ל-150 מגה-ואט.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי המשרד ודוראד "חתומים על הסכם ארוך טווח לאספקת חשמל מוזל. לאחרונה דוראד הפקידה בידי המשרד ערבויות בנקאיות מוגדלות להבטחת התחייבויותיה על פי ההסכם. כפי שידוע היטב, שוק החשמל הפרטי בישראל טרם הבשיל לתחרות שתסייע למשרד הביטחון להשיג הצעות זולות יותר מאלה שכבר קיבלה".

גורמים ממשלתיים אמרו ל"גלובס" כי הטענה שלפיה הצעתה של OPC זולה יותר אינה נכונה. אותם גורמים ציינו כי הצעתה של OPC הייתה למכירת כמות קטנה מזו שהתחייב לרכוש מדוראד. מהחברה לישראל נמסר בתגובה כי "אנחנו לא נוהגים להתייחס לנתונים מסחריים מעל דפי העיתון".