השחקנים הקטנים נעלמים מהשוק

יום גדול - סוף-סוף משרד התקשורת ייאלץ להכריע איך הוא רוצה לעצב את הענף

רק לפני שנה ביקש אילן בן-דב לרכוש את חברת 012 סמייל מידי שאול אלוביץ' וקיבל כתף קרה ממשרד התקשורת. היום (ד') הוא סגר את העסקה, על אף שהכתף של שר התקשורת משה כחלון עדיין לא התחממה.

היום הוא יום חשוב בשוק התקשורת, שכן עסקת בן-דב-סמייל מעצבת אותו, וכנראה להרבה שנים. יש לה משמעויות מרחיקות לכת על השוק בכלל, ועלינו כצרכנים בפרט.

שאול אלוביץ', הבעלים של בזק, אמר השבוע בכנס "בזק אקספו" כי בזק הייתה ותהיה הציר המרכזי של שוק התקשורת בישראל. אלוביץ' אמנם צודק, אבל מי שהייתה הציר המרכזי להסדרת הרגולציה בשוק זו 012 סמייל; כל עוד היא לא הייתה שייכת לאף קבוצת תקשורת, משרד התקשורת היה חייב לקבל על עצמו את המשימה הלא פשוטה של לאבטח אותה ולדאוג לה.

סטלה הנדלר, מנכ"לית 012 סמייל, נאבקה קשות בכל השנים במשרד התקשורת כדי שיגיד באופן ברור מה הוא רוצה. הנדלר היתה מעורבת בעסקה ונתפסת על ידי בן-דב כבת סמכא. עכשיו היא תורמת את תרומתה למהלך של התגבשות הקבוצות. מבחינת בן-דב היא הערך המוסף בעסקה.

הכרעה אמיתית

העסקה שרוקם בן-דב לא רק מסדירה ומעצבת את השוק, אלא גם מאלצת את המשרד להכריע פעם אחת ולתמיד איך הוא רוצה לראות את שוק התקשורת - כמה חברות גדולות עם כמה קטנות לידן, או ארבע קבוצות תקשורת שמתחרות זו בזו ללא מגבלות ומספקות לצרכנים את כל שירותי התקשורת.

זו שאלת השאלות והתשובה לא ממש ברורה. נכון, שוק של ארבע קבוצות תקשורת נשמע מלהיב; יש יתרונות רבים ליצירת שוק כזה - פחות רגולציה, מלחמת כל בכל, ביטול הפרדות מבניות ועוד.

אך חייבים לזכור גם את החסרונות:

1. השחקנים הקטנים

צריך להכיר בכך ששוק כזה כנראה יביא לאובדנה של חברה כמו 018 אקספון של חזי בצלאל, משום שלא יהיה לה סיכוי להציע סל שירותים בדומה לשחקנים הגדולים. אקספון היא כמובן רק משל - ספק אם שחקן חדש יוכל להתחרות בצורה חופשית בשוק סגור הרמטית כמו שייווצר כאן.

ראו את ניסיונותיה של פרטנר להיכנס לשוק האינטרנט, כמה משאבים היא משקיעה על מנת לשבור את ההגמוניה של שלושה שחקני ISP קטנים ולא מצליחה. חיוני להבטיח שקבוצות לא יחסמו את השוק מפני שחקני נישה שירצו לפעול ללא אפליה.

2. חברת החשמל

כניסתה של חברת החשמל לשוק התשתיות תהפוך לחיונית במיוחד, משום שהיא-היא השוק הסיטונאי האמיתי. עבור חברות הסלולר פרטנר וסלקום כניסתה של חברת החשמל יוצרת מוטיבציה אדירה להרחבת השירותים שלהן.

עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום, נוהג לומר כל הזמן שלהשתמש ברשת של המתחרה (בזק או HOT) כדי להתחרות בו באותם שירותים לא הגיוני, ולכן ויתר על כניסה לשוק התקשורת הנייחת (אינטרנט וטלפוניה). פרטנר וסמייל ביחד, וסלקום ונטוויז'ן ביחד אלה כבר יוצרות תמריץ אדיר לשימוש ברשת התקשורת של חברת החשמל.

3. ניטרליות הרשת

המונח הזה משום מה לא זוכה להתייחסות מספקת בישראל, וחבל. שמירה על ניטרליות הרשת (גישה חופשית לרשת אצל כל ספק אינטרנט) חיונית לשמירה ולאבטחה, וחשיבותה עולה כאשר מדברים על יצירת קבוצות תקשורת.

ניטרליות רשת חייבת לבוא לידי ביטוי בכל הסדר, בין שמדובר באינטרנט הסלולרי ובין שברשתות הנייחות. במבנה של קבוצות, התמריץ יורד וחייבים להבטיח את ניטרליות הרשת, לטובתנו כצרכנים וכמובן לטובת השחקנים הקטנים. בבזק וב-HOT, למשל, ההפרדה המבנית הבטיחה ניטרליות הרשת.

4. הבעיה של HOT

HOT נמצאת בבעיה קשה בשל היווצרותן של קבוצות התקשורת אף שהיא קבוצה בפני עצמה. בעל השליטה ב-HOT פטריק דרהי חושש מכניסת חברת החשמל יותר מאשר מבזק, כי חברת החשמל היא משחק חדש לחלוטין שאין לו מענה. כאשר מגמת הצפייה בטלוויזיה דרך האינטרנט הולכת וגוברת, האטרקטיביות של רכישת התוכן דרך בעל הפלטפורמה יורדת לטובת השיפור בתשתית ואיכותה.

ל-HOT, למרות השדרוג שעשתה, יש עדיין כברת דרך לפניה, שתחייב אותה בהשקעות כבדות. גוגל טי.וי ושאר מפעילי טלוויזיה אינטרנטית בדרך לישראל, ו-HOT בבעיה. סביר להניח ש-yes תמצא את דרכה להפוך לחטיבת תוכן בבזק במסגרת של התגבשות קבוצות תקשורת, ולמהלך הזה תהיה השפעה גם על שוק הטלוויזיה. לא יהיה מנוס מלשקול שוב את איסור המיזוג בין בזק ל-yes ובין בזק לבזק בינלאומי.

רשות ההגבלים תצטרך לחשוב מחדש על התנגדותה למיזוג, כי בשוק של 4 קבוצות לא יהיה מנוס מלתת הקלות לבזק ולאפשר לה להפוך לקבוצת תקשורת אחת ולבטל את מרבית המגבלות. ומה יהיה באמת עם בזק והמגבלות שחלות עליה?

ועדת חייק הוקמה על מנת לקבוע את תעריפי בזק ולהחליט כיצד להמשיך לפקח עליה. עכשיו היא צריכה להתחיל לעבוד מחדש, כי כל מה שהיא שמעה עד עכשיו השתנה מקצה לקצה. היא לא יכולה אחרת. מה שקבעו לה בכתב המינוי הוא התייחסות לעולם האתמול.