"הישראלים יודעים להילחם על הפוזיציות שלהם ולא ימכרו בזול, אז הסיכון למפולת נדל"ן כאן לא קיים"

יקיר שעשוע, השותף החדש של שעיה בוימלגרין בחברת אזורים, לא צופה ירידה במחירי הדירות ■ "בפלורידה היה תיקון של 90% - אבל בישראל הבנקים אחראיים מאוד"

חודש לאחר שבוימלגרין קפיטל הפתיעה את המשקיעים בדיווח אודות מו"מ לצירופו של יקיר שעשוע לגרעין השליטה בחברה - בעלת השליטה בענק הנדל"ן אזורים - מתייחס שעשוע לראשונה לעסקה המתהווה, בראיון ל"גלובס".

"אני לא משתלט על החברה, אלא מצטרף לגרעין השליטה", מבהיר שעשוע. "לכולם ברור שבמימון מסוים ובצעדים בכיוון הנכון דברים ישתפרו. המטרה שלי היא לתרום להבראת החברה".

- את רוב עסקיך עשית ברוסיה, מה גורם לך לחזור לעשות עסקים בישראל?

"בישראל כל עסקה לוקחת פי שלושה זמן, עולה לך פי שלושה ובסוף מרוויחים שליש. למרות זאת, אני מאמין בכל דבר בישראל וכמובן שמשפחתי וחבריי נמצאים כאן".

- ומה גורם לך להיכנס לחברה שנמצאת במצב כל כך קשה?

"החברה הבת אזורים משכנת 100 אלף יחידות דיור ואני טוען שאני מסוגל לעזור לקבוצה. יש פה עבודה ארוכה וקשה, המון בעיות והתחייבויות מול חוסר במשאבים, אבל הסיטואציה הזו מתאימה לי כי יש לי את יכולת הניהול, את היכולת הכספית ואת הסבלנות".

בוימלגרין קפיטל היא חברת ההחזקות שבאמצעותה נכנס שעיה בוימלגרין, בסוף שנת 2005, לשוק ההון והנדל"ן בישראל. שותפו לשעבר של לב לבייב בעסקי הנדל"ן בארה"ב פצח במסע רכישות שבוצעו במחירי שיא. כשפרץ משבר האשראי, התרסקה בוימלגרין קפיטל עתירת החובות (כ-5 מיליארד שקל במאזן המאוחד) והיא נתונה כיום על סף פשיטת רגל.

לאחר שנפטרה מהחזקות בתחומי המלונאות והנדל"ן במזרח אירופה בשנה האחרונה, נותרה החברה עם שתי החזקות עיקריות: 65% ממניות אזורים, ו-50% במתחם אסותא בת"א, שם קבוצת "העיר החדשה" מנסה לרכוש את הקרקע כדי להקים מגדל מגורים יוקרתי.

הדו"חות הכספיים של בוימלגרין קפיטל נושאים הערת "עסק חי" מחשש לחדלות פירעון, הגירעון בהון העצמי שלה הוא כ-700 מיליון שקל, וההפסד, בסיכום המחצית הראשונה של השנה, עמד על 141 מיליון שקל.

"בוימלגרין הוא אדם מדהים"

ההיכרות הראשונה של שעשוע עם החברה בוצעה עוד לפני כשנה וחצי, אז הוא התעניין במתחם אסותא, אך העסקה לא יצאה אל הפועל. בהמשך נוצר קשר אישי בין שעשוע לבוימלגרין בניו-יורק, ובימים אלו בוחנים השניים גם שיתוף פעולה בעסקאות נדל"ן בארה"ב.

- כיצד התרשמת משעיה בוימלגרין?

"הוא אדם מדהים. מהניסיון שלי איתו בחודשים האחרונים רק למדתי. הוא אשף בנדל"ן למגורים במנהטן, אך היתרון היחסי שלו לא בא לידי ביטוי בישראל. שעיה הפגין לויאליות יוצאת מהכלל לחברה, שכחו שהוא הביא כסף מהבית וניסה להגיע למינימום הפסד למחזיקי האג"ח".

המו"מ של שעשוע עם בוימלגרין על כניסה לבוימלגרין קפיטל התחיל, כאמור, אשתקד והתקיים לסירוגין, כשרק לאחרונה הוא עלה על פסים רציניים יותר, אז גם הוצא הדיווח לבורסה. שעשוע מאמין שהמגעים יסתיימו בשבועות הקרובים.

"הבנק תרם הרבה וכמובן שהוא רוצה כמה שיותר, אך מחזיקי האג"ח זה הדבר הכי חשוב היום: כל האפסייד של העסקה באסותא (בהיקף של כחצי מיליארד שקל - א.ש) מיועד להם, וזה אחד הדברים שחשובים לשעיה", מסביר שעשוע.

הבנק, מזרחי טפחות, הוא אכן שחקן מפתח בעסקה המתגבשת, שכן מדובר בנושה הגדול ביותר של בוימלגרין. בלי אישורו של אלי יונס, מנכ"ל הבנק, לא תיסגר שום עסקה גדולה בבוימלגרין קפיטל או באזורים, ושעשוע מודע היטב לכך.

"מזרחי-טפחות הוא הכי משמעותי פה בעסקה ובשבועות האחרונים אנו מנסים למצוא שפה משותפת שהיא נכונה גם לבנק וגם לבעלי המניות. אני מכבד את הבנק והוא משקיע הרבה בעשייה הזאת", הוא מדגיש.

"המחירים בת"א תמיד הוגנים"

עד היום, כאמור, נמנע שעשוע מלהתראיין, אך הוא מבין שכניסה לחברה ציבורית דורשת בכל זאת רמה מסוימת של חשיפה. "אני לא מבין, מה יש לדבר כל כך הרבה. אני מאמין בעשייה. אני לא מבין את כל אלה שיוצאים ומספרים לעיתון. את מי זה מעניין? עשייה זה מעניין".

עיקר עשייתו ועסקיו של שעשוע הם בתחום הנדל"ן, אך הוא לא מוסר פרטים לגבי היקפם, ולכן קשה להעריך את הונו. על השקעתו הצפויה בבוימלגרין - המוערכת ב-300 מיליון שקל - הוא מוכן רק לומר כי "כרגע זה בנוי על הון עצמי בלבד", אם כי בשוק ההון יש התוהים האם אכן יש ביכולתו להרים השקעה בסדר גודל כזה.

כמי שעומד להיכנס כשותף באחת מחברות הבנייה הגדולות בישראל, מתבקש לשמוע את דעתו של שעשוע על הבועה המתהווה בתחום הדירות למגורים בישראל בכלל, ובת"א בפרט.

"המחירים בת"א הם תמיד הוגנים", הוא אומר, "השאלה היא כמה מהעסקאות זה דירה ראשונה, וכמה דירה שניה או שלישית. הישראלים יודעים להילחם על הפוזיציות שלהם ולא ימכרו בזול, אז הסיכון למפולת לא קיים. לכל היותר יהיו תיקונים".

ירידת מחירים דומה לזו שהתרחשה בארה"ב הוא לא צופה כאן: "בפלורידה היה תיקון של 90% כי הייתה שם חלוקת משכנתאות היסטרית וספקולציה. בישראל הבנקים אחראיים מאוד. בשנים של גאות היסטרית בכל העולם לא היו כאן קפיצות מחירים כמו שהיו בארה"ב".

גדל בסביון, עשה את הונו ברוסיה

יקיר שעשוע הוא אדם ססגוני וצבעוני. הוא חובב טיסה וספורט אתגרי, ששירת בצה"ל ביחידת המסתערבים שמשון, ממנה השתחרר כרס"ן. הוא דובר רוסית שוטפת, לאחר שלמד היסטוריה רוסית במוסקבה במהלך תקופה של מספר שנים בה התגורר בעיר), וכפי שידוע למי שעוקב אחר מדורי הרכילות הוא גם בן זוגה של פליטת תוכנית הריאליטי "הישרדות", מרינה קבישר.

בעולם העסקים הוא התפרסם לראשונה כשהביא להופעה בישראל את כוכב הפופ פול מקרטני, לפני כשנתיים. כיום הוא מצהיר כי ברצונו להביא לכאן גם את להקת קולדפליי.

הוא גדל בסביון, ועם שחרורו מצה"ל, ב-1994, הגיע לרוסיה שם צבר הון ראשוני מעסקים בתחום האבטחה והנדל"ן. "הגעתי לשם במקרה, והכל נסחר בהנחה מטורפת של 90%. כשהשוק מתמוטט זאת ההזדמנות הכי טובה לעשות כסף. מי שיציג לך את הצלחתו כמשנה סדורה זה לא נכון. צריך הרבה מזל שזה ראשי תיבות של מיקום, זמן ולדעת מה לעשות".

כיום עסקיו חובקי עולם ומשתרעים מישראל עד ארה"ב דרך רוסיה. הם כוללים, לדבריו, חברת תעופה העונה לשם "ריינבו", עסקי טכנולוגיה ואפילו יקב לייצור יין ("תשקיע בחביות, תן לזה להתיישן ועשית 300% על הכסף"). לאחרונה הוא מגלה עניין גם בתחום הקולנוע ובוחן מספר תסריטים שהוגשו לו.