כל המדינה בועה: "הלחצים לעליית מחירי הדיור כלל ארציים"

כלכלני לאומי: "אנו עדיין מצויים בתנאים העקביים עם המשך עליית מחירי הדירות" ■ בקירה עוד מציינים כי חלה עלייה בהיקף המכירות של דירות חדשות השני, בעיקר במחוזי הדרום והצפון

כלכלני לאומי מעריכים בסקירה שהוציאו היום (ה') כי הלחצים לעליית מחירי הדיור הנם כלל ארציים ואינם מתרכזים באזור מסוים.

הכלכלנים מציינים כי ניתוח הביקושים על פי האיזורים הגיאוגרפיים מראה כי מאז ראשית השנה, חלה עלייה בהיקף המכירות של דירות חדשות, בעיקר במחוז הדרום (52%) ומחוז הצפון (24%), בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. "באזורים אלו ניכר גם המחסור בהיצע דירות חדשות, שכן חודשי ההיצע בהם נמוכים מאוד במונחים היסטוריים".

לדבריהם, עלייה מתונה יותר חלה במחוזות חיפה (3.3%) והמרכז (1.4%). באזור ירושלים ותל אביב חלה ירידה בהיקף המכירות, אם כי בתל אביב מלאי הדירות הצטמצם ב-18% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ובירושלים הוא עלה ב- 16.5%.

כלכלני לאומי עוד מציינים היקף הדירות החדשות ביוזמה פרטית, שנמכרו בחודש אוגוסט, עמד על 1,745 יחידות. בהשוואה לחודש המקביל ב- 2009, מדובר בעלייה של 6%. במידה רבה, ניתן לייחס את העלייה בקצב המכירות באוגוסט לפרויקט יחיד בפתח תקווה ולכן הנתון של חודש זה עדיין אינו מעיד על התגברות קצב המכירות בכלל הארץ או אף במחוז מסוים.

"בכל מקרה, אם מנטרלים את ההשפעה הנקודתית של המכירות החריגות של חודש אוגוסט, אנו עדיין מצויים בתנאים העקביים עם המשך עליית מחירי הדירות", כתבו.