קריאות בארה"ב לעצור העיקולים לחצי שנה; אובמה מתנגד

102 אלף בתים עוקלו בחודש ספטמבר ■ בקליפורניה עוקלו 17.7 אלף בתים בספטמבר, כ-40% מסך מכירות הבתים

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מתנגד לקריאות שעלו לאחרונה בארה"ב לעצור את עיקולי הבתים שלוחצים את מחירי הנדל"ן למטה. כך מדווח היום (ה') העיתון "לוס אנג'לס טיימס", בהתבססו על גורמים בבית הלבן.

50 מדינות בארה"ב ניסו בתקופה האחרונה לקדם הצעות כאלו ואחרות לבלום את עיקולי הבתים, לאחר שהבנקים עיקלו 102 אלף בתים בחודש ספטמבר לבדו - שיא חודשי בהובלת קליפורניה שם עוקלו 17.7 אלף בתים.

לפי הדיווח, גורמים בכירים בבית הלבן חוששים שדחייה של עיקולי בתים (במטרה לאפשר לבעלי הבתים זמן נוסף כדי לנסות להחזיר את תשלומי המשכנתא), דווקא תלחץ את המחירים עוד יותר מטה ותשהה את ההתאוששות בשוק הדיור.

"במקומות שבהם העיקולים רבים במיוחד, כמו למשל בקליפורניה, שם עיקולי הבתים מהווים כ-40% מסך מכירות הבתים, יש יותר פוטנציאל לנזק מאשר לתועלת", אמר שון דונובן, שר הדיור והפיתוח האורבני בממשל אובמה.

ממשל אובמה מציע חלופה לכפיית דחיית העיקולים: לגוון את תהליכי העיקולים ולתקן ליקויים. הכוונה בעיקר היא למקרים שהם מבוצעים עיקולים ללא צורך.

"דחיית העיקולים מייקרת את העלויות ומגדילה את העול על המשקיעים ומשלם המסים", אמר גורם בסוכנות הפדרלית למימון הדיור.

"בואו ניקח אוויר"

לאחרונה עלו קריאות רבות בארה"ב לעצור - לפחות באופן זמני - את עיקולי הבתים. תובעים מחוזיים ב-50 המדינות בארה"ב הודיעו אמש על חקירה משותפת שבה הם ינסו לבדוק כיצד הבנקים המלווים גיוונו את תהליכי העיקולים שלהם.

"זהו אינו פתרון קסם שישאיר מיליוני אמרינים בבתיהם, אלא הזדמנות לעשות את העיקולים בדרך הנכונה", אמר טום מילר, התובע המחוזי של מדינת אייווה, שמוביל את יוזמת החקירה.

ג'ון טיילר, נשיא "הקואליציה להשקעה קהילתית לאומית", תקף בחריפות את ממשל אובמה ואמר כי "תגובתו של אובמה לבעיה עד כה מאכזבת". הוא קרא לעצור את העיקולים לחצי שנה: "הבנקים יקשיבו. הצרכנים יקשיבו. אני מציע לכם תקווה. בואו נעצור רגע וניקח אוויר ונחשוב איך אפשר לטפל בעדיפות ובהומניות במיליוני אמריקנים שבתיהם בסכנה".