משנים את השיח

למרות האמירות הפופוליסטיות, נראה כי בממשלה מתכוונים להתייחס לנושא הריכוזיות במקצועיות

בהודעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מאתמול על הקמת ועדה לבחינת הריכוזיות במשק, המילה "ריכוזיות", על כל הטיותיה, לא מופיעה אפילו פעם אחת. זה, אולי, מסמל שינוי בשיח. אחרי הכמות העצומה של אמירות פופוליסטיות שהנושא ייצר מתכוונים בממשלה להתייחס אליו במקצועית וברצינות. ייתכן גם, כי על אף הניסיונות לטעון כי המשק ריכוזי בצורה לא פרופורציונלית, שכללו הצגת נתונים באופן שגוי, מישהו למעלה הבין כי לא כך הדבר, וכעת מדברים על הגברת התחרותיות במשק.

הקמת הוועדה מבשרת טובות. ראשית, היא מנטרלת את ועדת הכספים, משם נולדו רוב ההצעות החוק והאמירות הפופוליסטיות, לרבות הטענה לפיה "הקבוצות העסקיות" מזיקות למדינה יותר מאשר "משפחות הפשע".

בנוסף, הוועדה מוציא מהמשוואה את ראש הממשלה ואת שר האוצר. דף חדש נפתח: בלי פוליטיקאים. הכדור עובר לפקידות הבכירה, המקצועית והרצינית. החברים בוועדה מבינים היטב שישראל, לצורך המשך שגשוגה, לא יכולה לוותר על צמיחה כלכלית. יושבי ראש הוועדה, חיים שני, בעבר מנכ"ל נייס, ואייל גבאי, שהפריט חצי מנכסי המדינה ועמד עד לאחרונה בראש קרן השקעות זרה, מבינים היטב שאין צמיחה בלי מגזר עסקי. רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, וזוהר גושן, יו''ר הרשות לניירות ערך, מבינים היטב שהפרדה כפויה בין אחזקות ריאליות לפיננסיות, רק תחליש את הבנקים וחברות הביטוח, דבר שיערער את היציבות של המערבת הפיננסית כולה. קרנית פלוג, מנהלת המחקר של בנק ישראל, יודעת היטב ששרי אריסון לא אחראית על פערי הכנסה ואי השוויון במדינה, אלא שהם נובעים, בין היתר, מהעובדה שחלקים ניכרים מהאוכלוסייה החרדית וערבית לא עובדים.

דווקא עכשיו, אם כבר, אפשר קצת לנשום לרווחה.

משנים / איור טל אביב
 משנים / איור טל אביב