ברננקי מכין את הקרקע: "יש מקום לפעולה נוספת של ה'פד'"

יו"ר הפדרל ריזרב הזהיר גם מפני ההשלכות של מדיניות מוניטארית מרחיבה לאורך זמן, ורמז שקובעי המדיניות אינם יכולים לאמוד את ההשלכות ארוכות הטווח של הצעדים הננקטים

"ישנו מקום לפעולה נוספת". את המילים הללו אמר היום (ו') יו"ר הפדרל ריזרב, בן שלום ברננקי, בעת נאומו בכנס ה'פד' בבוסטון, וטלטל את השווקים. להצהרה זו חשיבות רבה כיוון שהיא מגיעה בתקופה בה ישנה ציפייה בשווקים להודעה על הרחבה מוניטארית נוספת מצד ה'פד' בפגישה הקרובה בחודש נובמבר.

הציפיות לפעולה של ה'פד' תרמו לראלי בשווקים בתקופה האחרונה. לפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית בימים האחרונים, ייתכן שהיקף חבילת הסיוע המוניטארית שיציג ה'פד' יגיע ל-1.5 טריליון דולר. נזכיר כי בפגישה הקודמת הכריז ה'פד' שירכוש אג"ח ממשלתיות אך לא יגדיל את מאזן הבנק המרכזי, ואילו כעת הציפייה היא להגדלת המאזן.

התגובה המיידית בשווקים לדבריו של ברננקי הייתה עלייה בחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט, עלייה במחיר הזהב והיחלשות הדולר. החוזים על מדדי המניות בארה"ב קפצו ב-0.6% לאחר נאום ברננקי, בעוד שלפני הנאום הם נסחרו ללא שינוי.

ברננקי סייג בהמשך את דבריו ואמר כי לא ניתן להוריד את הריבית מתחת ל-0% (הריבית בארה"ב היום הינה 0-0.25%): "לא ניתן להוריד את הריבית מתחת ל-0%; ניתן לנקוט בצעדים מוניטאריים נוספים אך חייבים להבין שכל הרחבה מוניטארית נוספת גוררת עלויות ויש להתחשב באגרסיביות שבה נעשים הדברים".

רכישות האג"ח של ה'פד' מיועדות להורדת התשואות על האג"ח, מה שידחוף את הבנקים המסחריים "לצאת מהבונקר", להגדיל את היקף האשראי ובכך להתניע מחדש את גלגלי הצמיחה, שנראה שנתקעו לאחרונה. כלכלת ארה"ב צמחה ב-1.7% בלבד ברבעון השני של השנה לאחר צמיחה של 3.7% ברבעון הראשון.

ברננקי הודה כי רכישות האג"ח הקודמות של ה'פד' סייעו בהורדת התשואות וסייעו להתאוששות הכלכלית, אולם הוא הדגיש גם את הסכנות, כמו למשל העובדה שאין בידי קובעי המדיניות המוניטארית מספיק עומק היסטורי כדי לאמוד את השלכות המהלכים הללו על הכלכלה בטווח הארוך.

אך בשווקים העדיפו להתעלם היום מהאזהרות והמסר שלקחו עימם המשקיעים מנאום ברננקי היה המשפט שחתם את נאומו: "ועדת השוק הפתוח של ה'פד' מוכנה לנקוט בהרחבה מוניטארית נוספת, אם יהיה צורך בכך, על מנת לתמוך בהתאוששות הכלכלית תוך שמירה על יציבות מחירים".