השבוע: מצב איכות הסביבה בישראל ייבחן ע"י משלחת OECD

משלחת מיוחדת של ארגון ה-OECD תגיע השבוע לישראל כדי לבחון את ביצועי רשויות המדינה בתחומי הסביבה השונים ■ תגבש דו"ח שיבחן את הביצועים הסביבתיים בישראל

משלחת מיוחדת של ארגון ה-OECD תגיע השבוע לישראל כדי לבחון את ביצועי רשויות המדינה בתחומי הסביבה השונים. המשלחת מורכבת מנציגי מדינות החברות בארגון היוקרתי ובהם בעלי מקצוע בתחומי הסביבה מנורבגיה; גרמניה; דרום-קוריאה וארה"ב. חברי המשלחת עתידים להיפגש במסגרת הביקור עם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן ועם בעלי תפקידים במשרדי ממשלה נוספים; תעשיינים בכירים; פעילים בארגונים ירוקים וגורמים מהרשויות המקומיות.

בעת ביקורם בארץ, יגבשו חברי המשלחת דו"ח שיבחן את הביצועים הסביבתיים של הרשויות בישראל במגוון רחב של תחומים ובהם איכות האוויר; אנרגיה; תחבורה וסביבה; תיירות; ניהול הסביבה החופית; טיפול בפסולת, מחזור ועוד. הדו"ח שיגובש עתיד להימסר לממשלת ישראל והיא תידרש להוביל מהלכים ממשיים ברוחו וזאת, במסגרת המחויבויות שלה בתוקף היותה חברה בארגון: "זו הזדמנות לבחון את הביצועים הסביבתיים של ישראל בנושאים שונים מול חזית הידע בעולם", אמר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, הד"ר יוסי ענבר.

השר ארדן התייחס אף הוא לביקור הצפוי ואמר: "המלצות הדו"ח ישמשו כלי לזירוז ולקידום ביצועים סביבתיים שאותם אנחנו מובילים".

יש לציין כי במסגרת הצטרפותה לארגון ה- OECD ישראל חייבת לעמוד ביעדים סביבתיים שהוצבו לה, בתוך שנים ספורות. כדי להוכיח רצינות בכיוון זה, הגורמים המקצועיים שבמשרד להגנ"ס כבר הכינו לחברי הוועדה ערימה של דו"חות ומסמכי רקע על חוק אוויר נקי; דוגמאות לחדשנות טכנולוגית בתעשייה בישראל; טיפול בשפכים בחקלאות; התפלת מים ועוד.

עם זאת, רק לפני ימים אחדים פרסם מבקר המדינה דו"ח מקיף על הרשויות המקומיות ברחבי הארץ ופרקים נרחבים בו הוקדשו להיבטים סביבתיים כמו מקרי זיהום בחופי הים; נגישות של הציבור אל רצועות חוף וחשף מצב עגום: ככל שמספר התושבים בישראל גדל במהלך העשורים האחרונים, דווקא הצטמצם מספר החופים הנגיש לו וכך, צמצום ניכר חל גם במספר החופים המוכרזים לרחצה.