אנליסטים על אפריקה: "סיכון גבוה; המוסדיים לא מאמינים בה"

שי ליפמן מ-IBI: "אפריקה היא עדיין חברה בסיכון גבוה מאוד; מי שמאמין בפעילות ברוסיה - עדיף לו לרכוש את אפי פיתוח ברמות המחיר הנוכחיות" ■ וגם: מה באמת קורה ברוסיה?

בתחילת אוקטובר נפל דבר בשוק ההון: יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים וה"דב הגדול" בכל הנוגע למניית אפריקה , שינה כיוון ועדכן את המלצתו למניית החברה ל"תשואת יתר" במחיר יעד של 28 שקל למניה. בינתיים, הספיקה אפריקה לזנק ביותר מ-30% וכמעט לסגור את פער המחיר שציין בן זאב.

אנליסטים בתחום הנדל"ן וגורמים אחרים בשוק עמם שוחחנו היום (א') מעלים תהיות בנוגע להמשך העלייה במניה ומזכירים למשקיעים כי מניית החברה עדיין מסוכנת.

שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של IBI, מסביר היום כי אפריקה ישראל היא עדיין חברה בסיכון גבוה מאוד למרות שהצעדים החיוביים שהיא עושה בתקופה האחרונה (מכירת החזקות בכביש 6 ומכירת 50% מאפריקה מלונות, ה.ק.), בין היתר על מנת לפרוע את האג"ח הקצרות.

ליפמן מציין כי יש לזכור שהאפסייד במניה, ככל שקיים, יבוא מפעילות הייזום - פעילות שהיא בהגדרה מסוכנת יותר מפעילויות נדל"ן אחרות. לדעתו של ליפמן, מי שמאמין בפעילות של אפריקה ברוסיה, עדיף לו לרכוש את אפי פיתוח, החברה הבת המרכזת את פעילות הקבוצה במדינה, על פני החזקה באפריקה ישראל ברמות המחיר הנוכחיות.

"אין אף גורם מוסדי בעל החזקות באפריקה"

גורם בכיר נוסף בתחום, עמו שוחחנו, ציין כי נכון להיום, אין אף גורם מוסדי משמעותי בעל החזקות במניית אפריקה. יתרה מכך, בגל העליות הנוכחי לא רואים מוסדיים רוכשים פוזיציות במניה, עובדה היכולה לרמוז למשקיעים כי השוק המוסדי המקצועי לא מאמין עדיין בהתאוששות החברה וביכולתיה.

אנליסט בתחום הנדל"ן אמר בשיחה עם "גלובס" כי אומנם השוק ברוסיה מתאושש אולם זו התאוששות ברמת סיכון גבוהה, שכן הכלכלה הרוסית מסתמכת על גורמים לא יציבים ותנודתיים מאוד כמו מחירי הסחורות.

נקודה נוספת חשובה היא העובדה כי הבנייה שמעניינת את אפריקה ברוסיה היא התחום המסחרי (ולא התחום המשרדי, בו נרשמת נכון לעת עתה ההתאוששות המשמעותית במדינה, ה.ק.), ודווקא בתחום זה יש היצף אדיר, בעיקר במוסקבה ובערים מרכזיות אחרות ברוסיה. זוהי גם הסיבה, לדברי האנליסט, שאפריקה מעוניינת לפתוח את "קניון רוסיה" במוסקבה עוד השנה, גם במחיר של תפוסה חלקית.