כוכב לא מאיר

מחזה חדש פרי עבודתם המשותפת של הזוג שלומי מוסקוביץ' ודדי ברון מתרחש ב"כוכב יאיר" ומנסה לבחון את ההשפעות של המלחמה ושל המאבק הישראלי-פלסטיני על חיי היומיום של הדמויות. בראיון ל"גלובס" מדברים השניים על היכולת לקיים זוגיות בחיים ועל הבמה ועל חומת הניכור בין דמויות החיות מטרים זו מזו ועדיין לא יכולות לתקשר

"מחזה חדש אני מתחיל לכתוב ממקום של כעס גדול, כמעט אלים, שאני צריך לפרוק החוצה. עד שהתוצאה לא עומדת על הבמה אני לא ממשיך לדבר הבא", אומר המחזאי שלומי מוסקוביץ' על "כוכב יאיר", מחזה חדש פרי עטו שהועלה לאחרונה על במת התיאטרון הלאומי הבימה.

כמו את כל מחזותיו של מוסקוביץ' בעבר, גם ב"כוכב יאיר" אחראית זוגתו לחיים דדי ברון על הבימוי. שיתוף פעולה מקצועי שהחל לפני 20 שנה בדיוק בתיאטרון הסמטה, אז הועלה בהפקה עצמאית מחזה הביכורים שלו "קפיצה לחו"ל" ורץ קרוב ל-600 פעם, והמשיך ב"טיול אופנועים", "חלק אינטגראלי", "לונה" ו"שבוע" שהועלה בתיאטרון הלאומי הבימה לפני שבע שנים.

לקחת הפסקה ארוכה.

"אני כותב הרבה לטלוויזיה, מתרגם ומעבד מחזות של אחרים, וזו בפועל פרנסתי העיקרית. מחזות אני כותב כאשר יש בי צורך לומר משהו שהוא בנפשי, ואי אפשר לכמת את זה בפרקי זמן קבועים. כשזה בא, זה בא. יש, כמובן, שיקולי הפקה שכבר לא תלויים בי".

מחזה על שלושה בתים

"כוכב יאיר" מתרחש, כשמו, בישוב על גבול קו התפר שבו חיים בעיקר אנשי צבא קבע המשרתים ביחידות קרביות. בשלושה בתים הסמוכים זה לזה מתגוררים גבריאל (יגאל שדה), סופר מיוסר השרוי במחסום יצירתי מזה כמה שנים ומתנתק מבנו המתבגר (דני לשמן), איתמר (יובל סגל), גבר משותק מריר ואלים הסובל מאין אונות, ומייק ויערה (אלון נוימן ועידית טפרסון). הוא קצין בכיר שסולק מהצבא בנסיבות שהשתיקה יפה להן (ובעיקר לו), והיא מרצה להיסטוריה שכבר מזמן שכחה טעמו של מגע אנושי חם.

אל לב הקלחת חודרת יוליה, צעירה אוקראינית העובדת כמטפלת בנכי צה"ל מטעם משרד הביטחון ומגיעה לביתו של איתמר, אך בסופו של דבר מוצאת דרכה ללב כל הדמויות ומעוררת אותן לחיים. יוליה, שאותה מגלמת אנה דוברוביצקי המצוינת (סופסוף בתפקיד ראשי הראוי לכישוריה), היא החידה הגדולה של "כוכב יאיר". ספק דמות בשר ודם, ספק גרסת הפורנו של מרי פופינס הנבראת בכוח דמיונו של הסופר גבריאל המחפש נואשות מוזה.

הקרנות של מילים

מוסקוביץ': "בתחילת הכתיבה ידעתי רק שאני רוצה לכתוב מחזה על שלושה בתים ביישוב על קו התפר. עניין אותי פחות מסר פוליטי על הכיבוש המשחית וכו', כי לדעתי כחברה אנחנו כבר הרבה מעבר לדיונים המוסריים. רציתי לתאר מה המצב הקיים עושה לנו כבני אדם. איך חיים שלמים באווירה של מלחמה גורמים לנו לקחת את כל הכעס, השנאה והתסכול אל תוך הבתים והמשפחות שלנו ואיך זה הורס אותנו מבפנים.

"גבריאל, הסופר, לא מוצא השראה לכתיבה בעוד המציאות סביבו היא סיפור העולה על כל דמיון. יוליה, לכאורה זרה שאינה אפילו יהודייה, קולטת את זה מיד".

חלק ניכר בעיצוב האווירה הסוריאליסטית-פיוטית של "כוכב יאיר" נזקף לזכות ברון, שכבמאית הביאה גם להפקה הנוכחית את האלמנטים הוויזואליים השולטים ברוב עבודותיה. במה כמעט חשופה, שימוש מדויק במולטי-מדיה ומשחק דרמטי מוחצן של דמויות שקורסות רגשית.

"אני ושלומי הבנו, כבר אחרי הניסיון הראשון לעבוד יחד כמחזאי ובמאית, שמשהו בחיבור המקצועי בינינו עובד כל-כך נכון שאין טעם להילחם בזה", היא אומרת, "הייתי שמחה, מן הסתם, לו היה כותב מחזות לעיתים קרובות יותר אבל למדתי לא ללחוץ עליו. 'כוכב יאיר' עוסק במילים, בכוח והמשמעויות הרבות שלהן. חלק מעבודת הווידיאו במחזה היא הקרנות של מילים כרקע ואפילו על פני השחקנים, כאשר בשלב מסוים נוצרים מגדלים של מילים המסמלים את חומת ההפרדה. גם הפיזית בינינו ובין שטחי הגדה, וגם חומת הניכור בין דמויות החיות לכאורה מטרים זו מזו ועדיין לא יכולות לתקשר".

במה כמעט חשופה היא אלמנט קבוע אצלך.

"כי כמות הרגש לא משאירה מקום או צורך באלמנטים נוספים. זה כמו לנסות לשתול אבר מיותר שהגוף מיד דוחה החוצה. גם כשאני מנסה למלא את החללים, אני מרגישה שאין צורך. דווקא לנקות טקסט זה שלב קשה בהרבה, כי לפעמים יש מונולוגים יפהפיים אבל בלית ברירה צריך להיפרד מהם. שלומי, באופן טבעי, מתקשה לפעמים לקבל את ההחלטות שלי לקצר טקסטים שלו אבל בסוף הוא מודה בצדקתי".

מוסקוביץ': "בכל פעם שבמאי אחר קיבל לידיו טקסט שלי הרגשתי מפח נפש לנוכח התוצאה. כאשר דדי מביימת מחזה שלי, אני יודע שהתוצאה תתעלה על הציפיות הכי אופטימיות שלי. אני אומר את זה ממקום הכי אובייקטיבי ונטול קשר לזוגיות שלנו שהיא מדהימה. אני כותב מחזה כמו קוד סודי שאפילו אני לא מצליח לפצח. אין לי תמונות בראש כשאני כותב, אני רק שומע קולות. דדי מפצחת את הקוד הזה. יודעת דברים שאני לא יודע. אני לא מחזאי היושב בחדר החזרות כל הזמן, להיפך. אני מגיע רק בשלב מאוחר יחסית. אני יודע שאצלה אני בידיים טובות".

איך התמודדה אנה דוברוביצקי עם סצנת העירום שלה, שהיא מהארוכות שנראו בתיאטרון הישראלי בשנים האחרונות?

ברון: "את אנה קבלתי לתפקיד בלי אודישן. נפגשנו, ומיד ידעתי שהיא תהיה יוליה. גם כשעליית המחזה נדחתה כמה פעמים היה לנו הסכם שכאשר נהיה מוכנים היא נותנת לנו עדיפות ראשונה. לא נאמר לה מראש שתהיה סצנת עירום, פשוט כי זה לא הופיע בטקסט המקורי אלא נוצר תוך כדי החזרות. אני, אנה ויובל סגל עשינו כמה ניסיונות לפצח את הסצנה. בשלב מסוים אנה הורידה את הבגדים והיה ברור שככה זה יעבוד הכי נכון. זה כמו התפאורה. הבגדים הפכו לאלמנט שזז הצידה והשאיר משהו נקי ומדויק יותר".

ההצגות הקרובות של "כוכב יאיר" יתקיימו בין ה-6 ל-9 בנובמבר, ב-20:30, באולם אריסון בתל-אביב