התיאבון נפתח: קרן ההשתלמות של עובדי המדינה דורשת הנחות

מנהלי הקרן דרשו השתתפות בהוצאות בסך של 500 אלף שקל בשנה

ההנחות האחרונות שנתן בית ההשקעות פסגות לקופות הגמל של עובדי המדינה פתחו להם את התיאבון. בהליך תחרותי שערכה לפני כשבועיים קרן ההשתלמות של הדירוג האחיד (קרן ענפית של עובדי מדינה), דרשו מנהלי הקרן כי בתי ההשקעות שיתמודדו במכרז לניהול כספי הקרן ישתתפו בהוצאות בסך של כ-500 אלף שקל בשנה.

זאת, כמובן, בתוספת להנחה משמעותית בדמי הניהול, שאותה נדרשים כיום לתת בתי ההשקעות המנהלים את כספי הקרנות וקופות הגמל הסקטוריאליות. מדובר כאמור בהליך תחרותי, שבו המתמודדים מציעים את הצעתם, כאשר הנמוכה ביותר היא שתיבחר.

קרן ההשתלמות של הדירוג האחיד הנה קרן ענפית של הסתדרות העובדים, והיא מנוהלת על-ידי אריאל יעקבי. בקרן כ-2 מיליארד שקל נכסים, המנוהלים כיום ב-IBI ואינפיניטי.

בחודש יוני האחרון פורסם ב"גלובס" על אודות ההנחות שנתנה פסגות לקופת הגמל עמ"י, עד כדי מחירי הפסד. זאת על רקע החשש של פסגות מפגיעה במוניטין על רקע חקירת רשות ני"ע את מעורבותם של רועי ורמוס המנכ"ל, ושי ירון, מנכ"ל החברה הבת פסגות ני"ע, בפרשת הרצת ני"ע בפעילות הנוסטרו של בית ההשקעות.

כך, עבור ניהול נכסי קופת הגמל עמ"י, גובה פסגות דמי ניהול של כ-0.031%, כאשר לפי ההערכות, דמי הניהול ששילמה עמ"י לפני הפרשה בפסגות עמדו על 0.05%-0.1%, כלומר מדובר בהנחה של עשרות אחוזים.

מנהלי קופות גמל וקרנות השתלמות אחרות של עובדי המדינה מבקשים כעת לקבל תנאים דומים, ואף טובים יותר, עבור העמיתים שלהם. סביר להניח כי גם במקרה של קרן הדירוג האחיד, דמי הניהול יעמדו על רמה זו - כ-0.03% בשנה, שהם בעצם 0.028% בשקלול ההוצאות הנלוות הנדרשות. כלומר, מדובר בהכנסות של כ-600 אלף שקל בלבד בשנה לגוף שיזכה במכרז.

אולם כלל לא בטוח כי ההנחות הן לטובת העמיתים. מעבר לפגיעה בפסגות או בגוף כזה או אחר שמספק הנחות כ"כ גדולות, ניהול השקעות במחירי הפסד גורם גם נזק לתעשייה כולה. מקרן ההשתלמות נמסר בתגובה: "דרישות הקרן הן לגיטימיות ונובעות מרצונה להיטיב עם העמיתים, תוך שמירה על הליך תחרותי בין בתי ההשקעות המתנהל בשקיפות והגינות. יצוין כי השירותים הנדרשים מהמתחרים מקובלים בענף זה, ואין דרישה זו יוצאת דופן".