במקום ביטוחי מטבע

אני מתפרנס ממכירת ביטוחים כאלה, ולמרות זאת, אני סבור שהם לבדם לא יעזרו ליצואנים

אורן קפלן הוא סמנכ"ל בכיר בבית ההשקעות מיטב

ביום שישי שעבר הציע פרופ' מנחם ברנר, מעל דפי גלובס, לפתור את קשיי היצואנים בכך שיעודדו אותם לרכוש ביטוחי מטבע. למרות שאני מתפרנס היטב ממכירת ביטוחים אלו, אני בדעה שמדובר רק בפתרון לטווח קצר, והוא אינו תחליף לצעדים אחרים שיש לעשותם בימים אלו כדי לסייע ליצואנים.

הפגיעה בייצוא, העלייה במחיר הנדל"ן ובשלל הנכסים הפיננסים בישראל (לראיה המרווחים הנמוכים באג"ח הקונצרניים) דורשים מהלך שיעודד משקיעים ישראליים להגדיל את נתח ההשקעה שלהם מעבר לים, ולמתן את הנטייה המכונה Home Bias.

אני סבור שמה שכדאי לעשות הוא להעניק באופן זמני פטור ממס רווחי הון על השקעות חדשות בחו"ל.

מהלך כזה ייצור תמריץ לגופים מוסדיים ולמשקיעים פרטיים להגדיל את נתח ההשקעות שלהם בחו"ל, וכתוצאה יגבר זרם רכישות המט"ח הנחוץ כל כך בתקופה הנוכחית. בדרך זו ניתן להרוג שתי ציפורים במכה.

רק לפני חמש שנים הוסרו החסמים שפגעו בכדאיות ההשקעה בנכסים זרים, וכי בשנתיים האחרונות החלו יותר ויותר ישראליים להשקיע בנכסים בחו"ל, כך שמהלך כזה יחזק מגמה קיימת.

צעד זה אומנם יקטין בטווח הקצר את הכנסות המדינה ממסים ואולם יוביל בטווח הבינוני-ארוך להגדלת התוצר, וכפועל יוצא מכך יפצה על אובדן ההכנסות הזמני. בנוסף, יקטין את הסיכון הקיים בתיק ההשקעות של הציבור ואת הצורך בחילוץ ממשלתי במפולת הבאה.

משקיעים שניכוו בעבר מהשקעות כאלה, יטענו שעד היום רכישת נכסים בחו"ל רק פגע בתשואות, אבל אולי הם גם יסכימו איתי שאין ללמוד מכך לגבי העתיד.

על השוק הישראלי מאיימות סכנות שנובעות מהמצב הביטחוני המעורער באזורנו. לשם השוואה, קרוב למחצית מתיק הנכסים של תושבי בלגיה מושקע מחוץ לגבולותיה (לעומת פחות מ- 10% בישראל), וזאת למרות שלא מאיימת עליה פצצה איראנית ואינה סובלת מגבולות מסוכסכים עם שכנותיה. המצב בבלגיה אינו יוצא דופן. במרבית המדינות בעולם שיעור החשיפה של הציבור להשקעות מקומיות נמוך מ-90%, ואין הצדקה אמיתית לכך שבקרב תושבי מדינת ישראל המצב יהיה שונה.

ההיצע הנכסים המקומיים הנסחרים במחירים אטרקטיביים, נמוך ביותר ולמרות זאת מרבית המשקיעים הישראליים ממשיכים להיצמד להרגלים ישנים, ולדעתי גם מסוכנים. ההיצע הקיים של נכסים מקומיים אינו יכול למלא אחר הביקוש הגובר מצד גופיים מוסדיים להשקעות חדשות (המוערך ביותר מ-50 מיליארד שקלים בשנה), ואשר כונה על ידי ועדת חודק "שוק של מוכרים".

המהלך המוצע יעודד מחשבה חדשה מצד משקיעים ישראליים, ויוביל תוך פרק זמן קצר יחסית לרכישות מאסיביות של מט"ח. בכך ישיגו קברניטי המשק שתי מטרות, האחת, תמיכה ביצואנים, השנייה, ניהול שמרני יותר של חסכונות הציבור.

אורן קפלן הוא סמנכ"ל בכיר בבית ההשקעות מיטב

orenk@meitav.co.il