הו הא מי זה בא? יצחק תשובה הבא

קשה במשרד? נמאס מהבוס? לערוץ 10 יש פתרון: המדריך למיליון הראשון - אחלה שיטה

שכיר מצוי שצפה אמש (ג') בערוץ 10 בטח הרגיש ממש אידיוט, במיוחד אם עדיין לא הגיע למיליון הראשון. בפרק הפתיחה לתוכנית "המדריך למיליון הראשון" הוא למד לחרדתו שכסף עושים רק בבורסה, בנדל"ן או בעולם העסקים - רק לא מעבודה.

שורת יועצים בניצוחו של שרון גל הובילה את התזה המהפכנית הזו, ודאגה לבסס אותה על מספר סיפורי הצלחה יוצאי דופן של איש העסקים והיזם רמי לוי, החברים אלטשולר ושחם - לכאורה נסיכי שוק ההון ונציגי שוק הנדל"ן - קבוצת חג'ג' (נדמה לי) ועוד כמה מופלאים.

בין לבין, כדי לרדת קצת לקרקע, דאגו להשחיל שם שניים שבעזרת הון התחלתי בסך כמה אלפי שקלים עשו בבורסה את המיליון הראשון, ועוד יזם (סוג ב') שלחרדת הוריו נטש את לימודי התואר במינהל עסקים ופתח פאב שצמח לרשת בתי-קפה.

בניגוד לסדרת המצליחנים הזו העמידו זוג שכירים צעיר וחביב מהקריות, עם משכנתא גדולה וחלומות על פנטהאוז וג'יפ, שכנראה לעולם לא יגיעו למיליון.

נשמע הזוי, אבל זה בדיוק מה שהיה שם. שורת מצליחנים בראשות האדונים לוי, אלטשולר, שחם וחג'ג' - ומולם זוג צעיר, מוכרת בחנות נעליים ואיש שיווק ומכירות (לא ברור של מה, כנראה שניהם לא אקדמאים) - והנה לכם הוכחה מדעית לתיאוריה.

ולמי שלא יודע מה ההבדל בין טייקונים מצליחים לזוג החביב שמייצג את כל השאר, הסבירו המומחים כי זו רק שאלה של מנטליות. בניגוד למצליחנים, מרבית האנשים לא מעיזים לחלום בגדול, לא לוקחים אחריות על רווחתם הכלכלית, הם חסרי ידע פיננסי בסיסי, ובעיקר פוחדים לקחת סיכונים. משיוסרו 4 המחסומים המנטאליים הללו - כל מה שנותר זה ללמוד מספר חוקים בסיסיים ביזמות עסקית, בשוק ההון ובעולם הנדל"ן, ועל זה ב-3 הפרקים הבאים של המדריך.

למען הגילוי הנאות, דעותי אינן זרות למפיקי התוכנית.הם פנו אלי כדי שאופיע בתוכנית הראשונה, בשל מומחיותי כיועצת קריירה. דעותי לא עלו בקנה אחד עם המסר של ההפקה ושיתוף הפעולה לא התממש. נפרדנו כידידים וברוח טובה ביותר.

תשאלו למה אני מתרגשת? כולה תוכנית קלילה בערוץ 10? הרבה רעש - אבל אולי בסך-הכול התכוונו להגיד שעדיף להשקיע בבורסה ולא בפק"מ, ואם באמת יש לכם כמה לירות אז בנדל"ן? אמנם פריים-טיים, אמנם שם קליט ומבטיח, אצטלה רצינית, מנחה תוכנית כלכלית שהוא כוכב עולה, שניים וחצי טייקונים, אבל כמה אנשים ייקחו את הקשקוש הזה ברצינות?

כמה באמת יאמינו שהם משחיתים את זמנם בעולם העבודה (שלא לדבר על ככה וככה שנים שבזבזו על תואר אקדמי אחד או יותר), וכל זה במקום קורס מזורז בשוק ההון, קורס תיווך או קורס יזמות עסקית - ויאללה למיליון הראשון!

אז זהו, שלא חסרים כאלה. אנשים משכילים, מנוסים, רציניים, אנשים שעשו וראו דבר או שניים בחיים, משום מה יום אחד מתבלבלים, מתחילים להאמין בסיפורי אלף לילה ולילה, בטוחים שהם היצחק תשובה הבא, מתפטרים ומתרסקים ביזמויות עסקיות הזויות או בבורסה.

קצת קשה להם בעבודה, הם לא ממש מימשו את עצמם, נמאס להם מהבוס, משעמם להם, אז יאללה לבורסה! שלא לדבר על הדור הצעיר, קבוצת הסיכון הכי גדולה, שממש סולדת מעבודה קשה ומאמינה באמונה שלמה בקיצורי דרך ובמתכוני אינסטנט.

בואו נציג את הדברים מכיוון יותר מציאותי:

א. רובנו לא נהיה יצחק תשובה, לא חשוב כמה קורסים נעשה, כמה חסמים מנטליים נסיר, כמה נחלום, כמה בגדול, כמה סיכונים ניקח. תשובה ודומיו הם המקרה הנדיר ולא השכיח, ויש בסיפורו ובסיפורם של אחרים גם הרבה מזל.

ב. מרביתנו שכירים בנשמה, לא מסוגלים לנהל עסקים, כל שכן להקימם, לא חשוב כמה קורסים וגו'.

ג. יש יותר סיכוי להגיע למיליון הראשון דווקא כשכירים. אפילו לשני ולשלישי. יש לא מעט שעשו את זה.

ד. כסף הוא תוצאה ולא מטרה. למרות שהכסף הפך במקומותינו לערך עליון, הוא עדיין תוצאה של קריירה מצליחה - ולא להיפך.

ה. המתכון הבסיסי להצלחה בקריירה לא באמת השתנה, ואין קיצורי דרך. היום יותר מתמיד, ההצלחה הזו מתבססת קודם כל על השכלה אקדמית איכותית, בעלת ערך מהותי ושיווקי (במילים אחרות, רצוי אוניברסיטאות), על מוטיבציה גדולה להצליח והשקעה בהתאם, על עבודה קשה לאורך שנים, תוך ניהול חכם של הקריירה.

ו. אל תדפיסו בינתיים מכתבי התפטרות. חכו לפרק האחרון ב"מדריך למיליון הראשון" ואז תחליטו.

הכותבת היא יועצת לניהול קריירה. לתגובות: orna@rudi-cm.com