צפו: המהומות בצרפת מחריפות - המשטרה מכה מפגינים

המשטרה מפנה מחסומים במאגרי הדלק ■ הצרפתים ממשיכים להפגין נגד הצעת החוק להעלאת גיל הפרישה ל-62 ■ "לניסיון לשתק את צרפת יהיו השלכות על מקומות עבודה"

הנשיא ניקולא סרקוזי שיגר היום (ד') את המשטרה כדי לפנות מחסומים בכניסה למאגרי הדלק של צרפת, שגרמו למחסורים בתחנות דלק, בעוד האיגודים ממשיכים להפגין ולמחות על תוכנית הרפורמה במערכת הפנסיה, שאמורה לקבל השבוע אישור סופי בסנאט הצרפתי.

שרת הפנים, בריס אורטפה, מסרה ששלושה מאגרים גדולים נפתחו מחדש לתנועה, וסרקוזי אמר שהוא לא יאפשר את השיתוק של המדינה על ידי המפגינים נגד החוק שמעלה את גיל הפרישה המינימלי לפנסיה מ-60 ל-62 שנה.

"אם אי הסדר לא יסתיים במהרה, לניסיון לשתק את המדינה יהיו השלכות על מקומות עבודה, על יד הפרעה לתפקוד התקין של הכלכלה", אמר הנשיא בישיבת קבינט לפי הודעה שמסרה לשכתו. סרקוזי חזר והתחייב לדחוף את רפורמת הפנסיה עד הסוף.

עם ההצבעה בסנאט שצפויה בסוף השבוע, האיגודים ניסו להדק את אחיזתם במגזרי מפתח של המשק, עם יום תשיעי של שביתה בבתי הזיקוק, נסיעה איטית של משאיות על כבישים ראשיים והפסקות עבודה בנמלי תעופה אזוריים.

גם המחאות שהוציא אתמול לרחובות כמיליון בני אדם לפי נתוני הממשלה וכ-3.5 מיליון לפי הודעות האיגודים הפך לאתגר הגדול והממושך ביותר לצעדי הצנע והרפורמות שננקטים ברחבי אירופה.

פופולריות בשפל

בגיבוי הצבעות רוב של חבריהם, האיגודים מנסים לאלץ את סרקוזי, שהפופולריות שלו קרובה לשפל 18 חודשים לפני הבחירות לנשיאות בצרפת, לסגת ממה שנראה כמו הרפורמה שמגדירה את נשיאותו.

ממשלת המרכז-ימין לא נרתעה מגל המחאות והשביתות שמתנהל לסירוגין מאז הקיץ, וצבר תנופה בשבוע שעבר כאשר האגודים פעלו נגד מאגרי הדלק, התחבורה והתחבורה האווירית.

כמה הפגנות נמשכו גם היום, עם חסימות כבישים לנמלי התעופה של טולוז, בורדו, נאנט וקלרמון פראן. גם שירות הרכבות פועל עדיין רק בחלקו.

"להפגין זה דבר אחד, לחסום זה דבר אחר. אנחנו לא נניח למדינה להיחסם", אמר דובר הממשלה לוק שאטל לרדיו RTL בהסבירו את הוראת סרקוזי למשטרה לפעול.

המשקיעים חוששים

תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות לעשר שנים עלו מאז החלו מחאות הפנסיה בקיץ, והן גבוהות ב-3.9% מתשואות האג"ח הגרמניות המקבילות, וב-2.6% מרמתן בחודש מאי. משקיעים שחוששים מהגירעונות במרחב האירו ומההפגנות בצרפת דורשים פרמיית סיכון גבוהה יותר על החובות של צרפת.

ההפגנות אתמול היו שקטות ברובן, אך אירעו גם התנגשויות אלימות בשולי כמה מהן, בייחוד בעיר ליון בדרום מזרח המדינה, שבה הציתו מאות מתפרעים רעולי פנים מכוניות, ניפצו חלונות ראווה והרסו חניוני אוטובוסים. גם היום היו כמה תקריות כאלה בליון.

קרוב ל-1,500 מתפרעים לכאורה נעצרו עד כה, מהם 428 שנעצרו בעקבות אירועי אתמול, מסרה שרת הפנים. היא הוסיפה שהמשטרה מפעילה אמצעים מיוחדים כולל מסוקים להחזרת הסדר על כנו בערים.

הסנאט הצרפתי מצביע על מאות סעיפי תיקון לחוק הפנסיה, והצבעה סופית תיתכן כבר מחרתיים בערב (ו') או בסוף השבוע או שהיא תידחה ליום ב' הבא, מסרו דוברי הבית. החקיקה צפויה לקבל אישור, בהתחשב בכך שהסעיפים העיקריים כבר אושרו.

הממשלה מהמרת על כך שהמחאות ידעכו בהדרגה משבת, לרגל חופשה של עשרה ימים מבתי הספר לרגל תום הסמסטר הראשון ללימודים, אך האיגודים הודיעו שהם לא ייכנעו.

מחסורים בדלק נשארו היום בגדר בעיה. כמעט שליש מ-12,500 תחנות הדלק במדינה דיווחו שהדלק אזל או עומד לאזול. הממשלה משתמשת במאגרים תעשייתיים לשעת חרום ואומרת שהאספקה יכולה לחזור לתקנה בסוף השבוע.

אספקת הגז הטבעי עלולה להיפגע בעקבות שביתת עובדי מסוף הגז האטלנטי במונטואה, שחוסמים גם את הגישה למסוף זה.